OpenCPN Multiplex USB Serial NMEA als local GPS

communicatie en navigatie apparatuur

OpenCPN Multiplex USB Serial NMEA als local GPS

Berichtdoor HappyHarry » 04 Feb 2024, 18:45

Multiplex USB Serial NMEA als local GPS (of interne GPS) voor gebruik in een andere app.
Ik zoek en probeer het, maar ik kan het niet vinden.
Op mijn Android zonder interne GPS draait OpenCPN en krijgt NMEA0183 gps/ais-gegevens via usb-serial.
Tot nu toe gaat het goed, ik heb verbinding en alle gegevens staan in OpenCPN ​​op het scherm.
Maar daarnaast gebruik ik een andere vaar app voor locatie en informatie en wil dat deze de GPS-gegevens van de inkomende NMEA gebruikt als een interne GPS.
Ik probeer een verbinding te maken om het local uit te voeren, maar zonder succes.
Is er een manier om dit te laten gebeuren?
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: OpenCPN Multiplex USB Serial NMEA als local GPS

Berichtdoor gewoonmich » 05 Feb 2024, 08:11

Je zou een multiplexer met wifi kunnen gebruiken.

https://www.shipmodul.com/miniplex-3wi.html Ik gebruik deze en ben daar zeer tevreden over. Gebruik alleen mijn Wifi niet meer omdat ik nu alles op een PC heb draaien en de multiplex met USB op mijn PC heb aangesloten.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: OpenCPN Multiplex USB Serial NMEA als local GPS

Berichtdoor aadbloem » 05 Feb 2024, 12:05

HappyHarry schreef:Multiplex USB Serial NMEA als local GPS (of interne GPS) voor gebruik in een andere app.
Maar daarnaast gebruik ik een andere vaar app voor locatie en informatie en wil dat deze de GPS-gegevens van de inkomende NMEA gebruikt als een interne GPS.

Draait deze andere vaar app op dezelfde android tablet? Je kan namelijk dezelfde USB poort niet 2x gebruiken.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: OpenCPN Multiplex USB Serial NMEA als local GPS

Berichtdoor HappyHarry » 05 Feb 2024, 12:16

gewoonmich schreef:Je zou een multiplexer met wifi kunnen gebruiken.

https://www.shipmodul.com/miniplex-3wi.html Ik gebruik deze en ben daar zeer tevreden over. Gebruik alleen mijn Wifi niet meer omdat ik nu alles op een PC heb draaien en de multiplex met USB op mijn PC heb aangesloten.

Is mij bekend maar niet de bedoeling.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: OpenCPN Multiplex USB Serial NMEA als local GPS

Berichtdoor HappyHarry » 05 Feb 2024, 12:21

aadbloem schreef:Multiplex USB Serial NMEA als local GPS (of interne GPS) voor gebruik in een andere app.
Maar daarnaast gebruik ik een andere vaar app voor locatie en informatie en wil dat deze de GPS-gegevens van de inkomende NMEA gebruikt als een interne GPS.

Draait deze andere vaar app op dezelfde android tablet? Je kan namelijk dezelfde USB poort niet 2x gebruiken.

Ja, de app draait op dezelfde tablet, naast OpenCPN.
Precies, USB poort heeft de connection met OCPN en dit schijn je daar weer door te kunnen sturen voor ander (GPS) gebruik en dat is nou net wat mij niet lukt.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: OpenCPN Multiplex USB Serial NMEA als local GPS

Berichtdoor aadbloem » 05 Feb 2024, 13:30

HappyHarry schreef:Ja, de app draait op dezelfde tablet, naast OpenCPN.
Precies, USB poort heeft de connection met OCPN en dit schijn je daar weer door te kunnen sturen voor ander (GPS) gebruik en dat is nou net wat mij niet lukt.


Ik zie dat je in OpenCPN een connectie in/out kan aangeven.
Zeer waarschijnlijk is het dat de poort ook werkelijk aanwezig moet zijn, bestaat dat op een Android tablet, meerdere poorten?
Je hebt dan twee (extra) com-poorten nodig. Op Windows10-11 gebruik ik (voor een andere toepassing) virtuele compoorten in mijn geval com2 en com4 die met diezelfde software aan elkaar doorverbonden worden. In jouw geval gebruik je dan bijvoorbeeld de out-poort van OpenCPN een COM2 en voor je app een COM4 en beide poorten moeten dan virtueel elkaar verbonden worden. Twee apps (OpenCPN en je Vaar app) kunnen namelijk niet dezelfde compoort gebruiken, de OpenCPN voor output en de vaar app voor input op dezelfde poort gaat niet werken. Wat je nodig hebt is een virtueel nul-modem verbinding.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door aadbloem op 05 Feb 2024, 16:37, in totaal 2 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: OpenCPN Multiplex USB Serial NMEA als local GPS

Berichtdoor HappyHarry » 05 Feb 2024, 16:36

Klopt, data komt van de transponder en kan ook WiFi uitsturen alleen als je daar verbinding mee maak dan is internet offline voor het ophalen van ad-hoc gegevens als storingen etc.
Ik draai LineageOS (Android) op RaspberryPi, werkt perfect, meer mogelijkheden dan een tablet. Ben nu aan het onderzoeken of er een app VOOR kan die de verbinding deelt.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: OpenCPN Multiplex USB Serial NMEA als local GPS

Berichtdoor aadbloem » 05 Feb 2024, 16:48

HappyHarry schreef:Klopt, data komt van de transponder en kan ook WiFi uitsturen alleen als je daar verbinding mee maak dan is internet offline voor het ophalen van ad-hoc gegevens als storingen etc.

Misschien dan je architectuur veranderen. Ik heb een netwerk op de boot een daarop logt mijn transponder via WiFi in als client en de NMEA data loopt via tcp-port 8888 op het netwerk. Internet komt op een andere manier op het netwerk. Volgens mij zijn de transponders met WiFi in te stellen of als Client of als Accespoint.

HappyHarry schreef:Ik draai LineageOS (Android) op RaspberryPi, werkt perfect, meer mogelijkheden dan een tablet. Ben nu aan het onderzoeken of er een app VOOR kan die de verbinding deelt.

Ga hier eens op zoek: https://sourceforge.net/projects/com0com/
Misschien is een een versie voor jouw RaspberryOS LineageOS??

Heb je een RaspberryPi met zo'n blok van 4 COM poorten? Gebruik dan twee vrije compoorten en een kort verbindingssnoertje de compoorten aan elkaar verbinden??
In plaats van een virtuele een hardwarematige verbinding, een kabeltje. Hoe simpel kan een oplossing zijn...
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: OpenCPN Multiplex USB Serial NMEA als local GPS

Berichtdoor HappyHarry » 06 Feb 2024, 10:54

Klopt inderdaad, die keuze is in te stellen en wellicht de oplossing als de vaar app dit accepteerd als gps feed.
Dat gaan we binnenkort eens testen.

Com0com android is er niet, zover ik weet en zoek.
Doorlussen heeft geen zin want je kan de vaar app niet instellen te luisteren naar een poort, het luistert alleen naar (virtuele) interne GPS.

Bedankt voor het meedenken.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten