AIS in PC Navigo

communicatie en navigatie apparatuur

AIS in PC Navigo

Berichtdoor broekie » 17 Jan 2024, 13:33

Ik heb een AIS van EM TRAK type A200.
Daarnaast varen we met PC Navigo.

Ik krijg met geen mogelijkheid de AIS weergave in de PC Navigo.
Ik heb een speciaal USB kabeltje gekocht om de AIS te koppelen met de PC.

Ik denk dat het in de instellingen van de EM Trak zit.
PC Navigo heeft een automatische zoekfunctie om externe signalen te verwerken.
Zo werkt het met de GPS wel.

Wie heeft er kennis van deze navigatie apparatuur en kan mij helpen om het juist te configureren?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor aadbloem » 17 Jan 2024, 15:04

broekie schreef:Ik heb een AIS van EM TRAK type A200.
PC Navigo heeft een automatische zoekfunctie om externe signalen te verwerken.

Nee, je zal waarschijnlijk in PC-Navigo de COM-poort in moeten stellen tenzij het via WIFI gaat maar dat kan alleen met een heel recente NAVIGO (2022 volgens mij)
of ie er iets heel nieuws in Navigo 2023 met die zoekfunctie??

Je hoeft in die zin op de EM-Trek zelf niets in te stellen: De EM-Trek geeft ALTIJD de navigatie-informatie door via USB en RS485. Als het goed is heb je een USB kabeltje bij de aanschaf van je EM-Trek gekregen. Test eerst de verbinding PC/Laptop-EM-Trek met de software die ook gebruikt wordt voor het instellen van de EM-Trek.
Deze software wordt aanbevolen door Em-Trek en heet PROAIS2 en is gratis te downloaden bij EM-Trek en andere plekken op het WWW.
Heb je niet zelf eerder al je EM-trek ingesteld met scheepsgegevens (MMSI, scheepsnaam etc) daarmee?

Met PROAIS2 kan je je EM-Trek instellen en controleren. Diagnose en ook de signalen. Meerdere tab-bladen in ProAIS2
Kies in een van de tabbladen voor Other Vessels en ook voor Serial Data. Daar zie je of alle signalen over het kabeltje aankomen op je Laptop/PC.
Serial Data geeft de ruwe NMEA data die naar Navigio gaat.
Zie je daar data verschijnen dan komt de data aan op je PC/Laptop en moet je verder aan de slag met Navigo.

In dit vooebeeld bij COM3 is mijn laptop niet verbonden met EM-Trek want ik ben niet op de boot.
Je moet in die regel wel zelf je EM-Trek COM-poort zien of opzoeken.

Komen er geen signalen aan op PROAIS2 check dan voor al de Diagnostics tab, er kan iets mis zijn met je antenne(verbinding).
Krijg je helemaal geen contact met je EM-Trek vervang dan het kabeltje eens voor een ander.
Let op: je kan niet PROAIS2 en Navigo tegelijk gebruiken op je Laptop/PC

Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor broekie » 17 Jan 2024, 21:30

@aad,

Nee, je zal waarschijnlijk in PC-Navigo de COM-poort in moeten stellen tenzij het via WIFI gaat maar dat kan alleen met een heel recente NAVIGO (2022 volgens mij)
of ie er iets heel nieuws in Navigo 2023 met die zoekfunctie??


https://pcnavigo.com/index.php/downloads/
Deze software zou de com poort configureren. Doet het wel bij GPS, niet de AIS bij mij.
Stel hem handmatig in Navigo in.

Als het goed is heb je een USB kabeltje bij de aanschaf van je EM-Trek gekregen

Er zit een 14 en 18 polige kabel bij. De USB heb ik apart gekocht.

De EM trak A200 kun je via het eigen scherm programmeren met de MMSI enz.
Kun je met PROAIS2 via de PC programmeren? Dan weet ik of de A200 is verbonden met de PC.

De AIS werkt goed, ik wordt gezien en ontvang data. Dit wordt weergegeven op het eigen scherm van de A200.
Alleen de waterkaart die er standaard in zit is niet gedetailleerd. Je kunt kaarten inladen vis SD micro, maar die zijn erg duur.
Dus ik wil de AIS in Navigo zien.

Op basis van jouw adviezen ga ik aan de slag binnenkort.
Ik heb er al vele uren proberen inzitten, maar zonder succes tot nu toe.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor aadbloem » 17 Jan 2024, 22:50

Er staat weinig over USB in jouw manual zie ik nu. Breng die kabel terug. Jouw Em-Trak verzendt ook data via WiFi is dat misschien een optie? Ik heb destijds Navigo2022 via WiFi aan een Em-trak gekoppeld gehad maar dat spulletje heb ik niet meer. Probeer het via WiFi: Als de AIS-transponder is geconfigureerd als WiFi-toegangspunt (AP), wordt er een eigen WiFi-netwerk gemaakt, waardoor andere WiFiapparaten. Zie hoofdstuk 4.13 WiFi-functie.
verbinding kunnen maken. Er worden tot vijf verbindingen tegelijkertijd ondersteund. Wanneer er verbinding is gemaakt, wordt een reeks NMEA0183-regels via de AIS-transponder naar de aangesloten apparaten verzonden. Je verbind je Laptop met WiFi van de Em-trak en vervolgens koppel je Navigo met dat netwerk in plaats van COM poort.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor broekie » 18 Jan 2024, 08:17

De kabel heb ik vorig jaar al gekocht toen het niet lukte met de meegeleverde kabels.
Had nog een shipmodul miniplex lite om de losse kabeltjes uit de A200 naar USB te transformeren.
Ik dacht van dan maar een kant en klare kabel van de leverancier. Duur ding vond ik het.
Maar goed, hobby. :D

WIFI heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik doen.
Momenteel ligt er ijs in de haven op de Braassem, dus ik beperk mij tot af en toe controle op de boot.
Met een betere dag ga ik weer rommelen op de boot en dan wil ik die AIS geregeld hebben.
Ik laat weten hoe het verloopt. Bedankt voor de tips.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor broekie » 10 Mrt 2024, 22:33

Even een update.
Vandaag naar Boot Holland geweest. Laat daar nu een stand van PC Navigo zijn.
Kort mijn probleem voorgelegd.
Stand medewerker liet even zien waar ik de gegevens moet invoeren enz.
Dat was geen nieuws voor mij na de uren testen.
De goeden tip (hoop ik) kwam direct daarna.
NIET DE GPS EN AIS TEGELIJK AANSLUITEN.
In de AIS zit ook een GPS, dus hij herkent en gebruikt er maar 1.

De EM Trak A200 is de meest populaire AIS die wordt gebruikt met PC Navigo in de beroepsvaart.
Dus moet geen probleem zijn om deze te koppelen.
Ga snel testen en dan laat ik het weten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor broekie » 13 Mrt 2024, 11:37

Ben bezig met de informatie van Navigo en Aad
Via ProAis2 krijg ik geen data binnen.
De USB verbinding heb ik speciaal aangeschaft en kan ik niet zo even vervangen.
Ik krijg de indruk dat er toch iets in de configuratie van de EM Trak verkeerd staat.
Wie heeft er nog een tip?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor RuudM » 13 Mrt 2024, 23:54

Broekie,

Het zit een beetje bijzonder in pc navigo, heb je misschien ook de beschikking over de waterkaarten app. Probeer deze eens te koppelen. Volgens mij is emtrack en waterkaarten app beproefd.

Bij pc navigo is het volgens mij een kwestie van juiste com poort kiezen en baudrate op 38400 zetten.
Maar troost je ik heb er aan het begin van het seizoen ook altijd even ruzie mee. Maar eenmaal gekoppeld werkt het goed!

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor SimondeDanser » 14 Mrt 2024, 08:11

RuudM schreef:Bij pc navigo is het volgens mij een kwestie van juiste com poort kiezen en baudrate op 38400 zetten.

Ik heb geen pc navigo maar Opencpn. En ik moest ook eerst deze instellingen in Opencpn maken. Daar heb ik in het begin ook een beetje ruzie mee gehad om dat voor elkaar te krijgen.
Maar je zult als eerste moeten proberen om Pro-Ais aan de gang te krijgen. Zolang dat niet werkt krijg je je navigatieprogramma ook niet aan de gang.
En geen twee programma's tegelijk draaien die om ais informatie vragen. Dus je eerst alleen helemaal op Pro-Ais richten. En pas als je dat voor elkaar hebt Pro-Ais afsluiten en pc navigo opstarten en aldaar je instellingen controleren en eventueel aanpassen.
Ik heb ook behoorlijk lopen tobben om mijn laptop de eerste keer zodanig ingesteld te krijgen zodat ik Pro-Ais werkend kreeg. Ik weet het niet precies meer, maar ik heb uiteindelijk in het diepere van de laptop de settings van de betreffende usb poort iets aangepast. Alleen weet ik helaas niet meer wat ik daar heb moeten veranderen. Maar het was in elk geval geen plug and play zoals je bij apparatuur met usb aansluiting verwacht. Het werkt sindsdien wel feilloos.
Ik gebruik wel altijd dezelfde usb poort om de ais op aan te sluiten. Als ik per abuis een andere poort kies dan levert dat ook weer problemen op.
Succes ermee.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor broekie » 14 Mrt 2024, 08:29

Bedankt voor de hulp.
Ik heb ook een dealer gemaild, maar die wist het ook niet precies. Gaf ook aan dat je de com poort waar de USB in gaat moet benoemen.

Pro Ais2 is een belangrijke stap vooruit geweest als hulp programma. Nu zie ik tenminste of er signaal binnen komt.
Nu nog de communicatie met EM Trak voor elkaar krijgen.
Binnen Navigo is het inderdaad niet zo moeilijk meer om in te stellen.

Ga vandaag weer proberen. met ook een nieuwere laptop met Windows 11 erop.
De navigatie laptop werkt op Windows 10.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten