AIS in PC Navigo

communicatie en navigatie apparatuur

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor Wolf1 » 24 Apr 2024, 12:28

Broekie,
Waarom stuur je niet even een mailtje naar info@noordersoft.com
Met TeamViewer op je nieuwe Windows 11, stelt mijnheer Tim zo al je AIS instellingen in !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1852
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor aadbloem » 24 Apr 2024, 12:37

Wolf1 schreef:Broekie,
Waarom stuur je niet even een mailtje naar info@noordersoft.com
Met TeamViewer op je nieuwe Windows 11, stelt mijnheer Tim zo al je AIS instellingen in !
Gr. Wolf1

Beste Wolf1, dank voor je advies ook namens Broekie.
We hebben gisteren samen de juiste instellingen in Navigo geprobeerd, zowel USB-serieel als WiFi TCP-server echter de signalen van de transponder komen niet aan. Dat hebben we buitenom kunnen testen. Ik vrees dat de service van meneer Tim met TimViewer niks kan toevoegen tenzij hij verstand heeft van Em-Trak A200 class A transponder maar daarvan kon hij alleen zeggen: Dat zou kunnen werken....
Er is namelijk een install probleem met de USB drivers van Em-Trak A200 en die zijn echt nodig.
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor henkvd » 24 Apr 2024, 14:10

@ Aadbloem, als je de USB converter er in prikt en de drivers zijn geinstaleerd, dan moet je een compoort zien, daar gaat het fout.

Je hebt niet een geschikte driver voor de USB verloop , die je hebt is niet geschikt voor je huidige Windows systeem , veel voorkomend probleem, andere seriaal converter die wel met WIN 10 / 11 werkt is de oplossing.

Oorzaak Windows stuurt de driver het enge bos in, met een oudere laptop ( bv Win7 ) gaat het wel goed.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor Wolf1 » 24 Apr 2024, 17:51

broekie schreef:Ik heb een speciaal USB kabeltje gekocht om de AIS te koppelen met de PC.

En daarmee is het dus fout gegaan, het USB confurter kabeltje is niet geschikt voor Windows 10/11
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1852
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor broekie » 24 Apr 2024, 18:43

Je hebt niet een geschikte driver voor de USB verloop , die je hebt is niet geschikt voor je huidige Windows systeem


Aadbloem kan dan beter verwoorden, maar we denken dat daar het probleem zit.
De chip in de verloopkabel behoeft een specifieke driver. Daar ga ik achteraan via EM Trak.
Aad heeft me een USB converter dongle RS485 meegegen, die zou W10 en W11 altijd moeten kunnen lezen.
Dat ga ik morgen proberen.

Waarom het draadloos via WiFi niet werkt is een raadsel.
Bij Aad aan boord werken beide laptops prima op AIS via zijn netwerk en AIS signaal.
Mijn AIS EM Tral a200 zend ook een WiFi uit.
Deze wordt ontvangen door de laptop, maar er komt geen data binnen.
Ook de EM Trak zegt dat er geen apparaten verbonden zijn.
Mogelijk moet er in de EM Trak instellingen iets aangepast worden.

De EM Tral a200 is een populair apparaat bij de beroepsvaart en zou probleemloos moeten werken met PC Navigo.
Dus we komen steeds iets verder, maar het werkt nog niet.
De gouden tip komt zeker ook, weet niet van wie en wanneer. :D
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2549
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor heuvels » 24 Apr 2024, 19:27

Even gezocht naar een adapter die ondersteund wordt door Windows 11
https://www.antratek.nl/usb-comi-m?gad_ ... P8QAvD_BwE
Niet de goedkoopste..
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor aadbloem » 24 Apr 2024, 20:11

heuvels schreef:Even gezocht naar een adapter die ondersteund wordt door Windows 11
https://www.antratek.nl/usb-comi-m?gad_ ... P8QAvD_BwE
Niet de goedkoopste..

Heuvels, dank voor de tip.
De Em-Trak A200 biedt volgens de handleiding een NMEA0183 protocol op de 18 aderige datakabel en dit is een RS485 signaal en daar zijn heel dure maar ook heel goedkope USB Converters voor in de markt. W10 en W11 ondersteunen default een USB Converter met CH340 chipset. Hans heeft vandaag een RS485 Converter van mij meegenomen om te proberen. Deze Converter heeft langdurig dezelfde functie gedaan aan mijn Em-Trak B100 transponder. Het gaat om deze Converter met CH340 chipset:
https://nl.aliexpress.com/item/33054455 ... pt=glo2nld

Vermoedelijk is de vrij prijzige converter kabel van Em-Trak voorzien van een converter met FTDI Chipset en dat wordt niet standaard ondersteund door Windows. Daar heb je drivers voor nodig en de Em-Trak drivers zijn waarschijnlijk tot en met Windows7 zoals Henk al schreef en werken niet op Windows 10 en Windows 11. Het is wel zo dat een FTDI converter chipset kwalitatief iets beter is dan de CH340 maar als de leverancier geen nieuwe drivers biedt houdt het op.

Hans gaat morgen de bovengenoemde USB converter testen. Als dit niet werkt dan komt er eenvoudigweg gewoon geen signaal uit de A200.
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor henkvd » 24 Apr 2024, 22:23

Multimeter op de uitgang van de AIS kabel zetten op de TX draden, DC bereik, dan moet de meter heen en weer gaan bij een levende verbinding, paar volt heen en weer gaan voor een levende verbinding.

draden oranje / wit en zwart / wit gebruiken

Deze gebruiken we op de zaak https://www.ewent-eminent.com/en/produc ... erformance

Echt onder de indruk van de manual ben ik in ieder geval niet, dat kan een stuk beter of ik ben verwend, manuals schrijven is toch ook een kunst die door de meeste niet echt begrepen wordt.


FDTI had wat last van imitatie converters, met WIN 10 en hoger was dat simpel op te lossen, die bepaalt dat alleen een echte FDTI driver geinstallleerd wordt, voor een echt FDTI device.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor broekie » 25 Apr 2024, 06:51

We komen steeds een stapje verder.
Vandaag ga ik varen naar Schellingwoude om vrijdag door te gaan naar Volendam.
Als ik even tijd heb ga ik e.e.a. uitproberen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2549
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AIS in PC Navigo

Berichtdoor aadbloem » 25 Apr 2024, 10:02

henkvd schreef:Deze gebruiken we op de zaak https://www.ewent-eminent.com/en/produc ... erformance

Henk, jouw tip hierboven is een specifieke RS232 converter, dat gaat niet werken voor een NMEA0183 - RS485 koppeling zoals op de meeste Em-Trak transponders te vinden is.
Onderstaande converter heeft op mijn Em-Trak B100 transponder uitstekend gewerkt (tot ik het draadloos gemaakt heb met een NodeMCU-ESP32)
Afbeelding
Dit is een CH340-chipset RS485-USB (alleen a-b-GND gebruiken)
In theorie kan het ook zonder GND maar de praktijk wijst uit dat de GND (0v) nodig is voor referentie.
Wel jammer want RS485 is bedoeld als potentiaalvrij protocol.
https://nl.wikipedia.org/wiki/RS-485
Eigenlijk moet het bij Broekie ook draadloos (TCP/IP server) kunnen werken, de A200 biedt dat standaard ook aan maar dat hebben we vooralsnog niet aan de praat kunnen krijgen.
Vandaar de test met deze goedkope oplossing met deze Ali RS485 USB. Mocht dit niet werken dan gaan we testen met jouw Multimeter tip of met een scoop.
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten