AIS

communicatie en navigatie apparatuur

AIS

Berichtdoor ..... » 19 Dec 2013, 21:29

Bericht door memmo » di 07 aug 2012, 17:07

Hallo, is er iemand die weet of AIS ontvangst te programmeren is direct op de laptop ? Dus zonder de aanschaf van AIS hardware.
Dit natuurlijk na een splitteraansluiting of aparte VHF antenne.
Alvast dank.
memmo
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: AIS

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 21:30

Bericht door henkvd » di 07 aug 2012, 18:22

Helemaal begrijpen doe ik het woordje programmeren niet, de mogelijkheden voor AIS ontvangst zijn wel degelijk aanwezig:
middels een AIS ontvanger
eem AIS dongle

of helemaal zonder extra hardware via de audio uitgang van de marifoon, afhankelijk van de marifoon moet er evt een kleine aanpassing in gesoldeerd worden van een weerstand en eencondensator, het audio wordt dan via de microfoon ingang van de Laptop en een programmatje omgevormd naar AIS data, die op een navigatie programma gebruikt kan worden bv Seaclear, of Oziexplorer, OpenCPN en nog meer programma's.

een andere mogelijkheid is om het via een App te doen op de smart telefoon.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: AIS

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Dec 2013, 21:30

Bericht door R.C.Grootveld » di 07 aug 2012, 20:38

henkvd schreef:
of helemaal zonder extra hardware via de audio uitgang van de marifoon, afhankelijk van de marifoon moet er evt een kleine aanpassing in gesoldeerd worden van een weerstand en eencondensator, het audio wordt dan via de microfoon ingang van de Laptop en een programmatje omgevormd naar AIS data, die op een navigatie programma gebruikt kan worden bv Seaclear, of Oziexplorer, OpenCPN en nog meer programma's.



Kun je dit wat nader uitleggen? Hoe krijg je een AIS signaal wat gecodeerd wordt uitgezonden op een vaste frequentie uit een luidspreker terwijl de marifoon op een ander kanaal staat?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: AIS

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 21:30

Bericht door henkvd » di 07 aug 2012, 20:49

Nee dat laatste zal niet gaan, je zal wel op 1 van de AIS kanalen moeten afstemmen, hoewel het mogelijk is om diverse DSC marifoons de CH70 ontvanger dit klusje op te laten knappen.
De DSC luisterwacht functie vervalt dan.

Het audio van de marifoon die afgestemd staat op 1 van de AIS kanalen of scannend tussen beide kanalen, voer je naar de MIC ingang van de laptop, het programma Aismon decodeert dit audio in nmea AIS berichten die middels een virtuele compoort connector waarbij 2 virtuele compoorten verbonden worden ingevoerd worden in de elektronische kaart met AIS optie.

Meer info en download van AISmon is te vinden op Yahoo Groups, wel even een account aanmaken om het programma te downloaden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: AIS

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Dec 2013, 21:31

Bericht door R.C.Grootveld » di 07 aug 2012, 23:04

OK, duidelijk, echter werkt dus alleen als je een aparte marifoon hebt of één met dual watch mogelijkheid.
En in het laatste geval hangt het ook nog af van de programmering van je marifoon; zo kan ik DW alleen gebruiken in de "zee" stand en dan alleen nog uitsluitend icm Ch. 16
Op open zee hoeft dat geen probleem te zijn, in de "grijze gebieden" waar het voor mij zinnig zou zijn (Waddenzee, IJsselmeer) waar zowel DSC, 10 als 16 gebruikt worden wordt dat toch lastiger.
Bovendien zou ik dan in overtreding zijn, want DW is "binnen" sowieso verboden (en in de "binnen" stand ook niet mogelijk) maar in de "zee" stand wordt de ATIS code niet meegestuurd, maar m'n MMSI

Mijn conclusie: Volgens mij is het aanschaffen van een AIS decoder en die op je laptop (of in mijn geval m'n plotter) eenvoudiger ......

Anyway, bedankt voor de info, wist niet dat deze truuk bestond.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: AIS

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 21:31

Bericht door henkvd » wo 08 aug 2012, 05:59

Ik zou ook een losse ontvanger gebruiken,de kosten zijn dat niet meer.
De oplossing met een marifoon en het programma AISmon stammen uit de begin tijd van AIS, waarbij alles nog schaars was en dit een oplossing was.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten