Dieptemeter

communicatie en navigatie apparatuur

Dieptemeter

Berichtdoor Wim Niessen » 19 Dec 2013, 00:21

Bericht door Wim Niessen » zo 03 jun 2012, 21:29

Mijn Seafare 5 dieptemeter werkt nog goed maar.....de kabel is afgebroken, precies boven de zender.
Bovenop het stalen huis (een stuk buis met een buitendiamter van ca. 50mm) van de zender zit een moer. Ik dacht deze los te draaien en zo de zender er uit te kunnen halen. Niet dus. Vervolgens gedacht dat er een af of uitschroefbare dop op het huis zat. Weer mis, althans er is geen beweging in te krijgen. Het lijkt er op dat de bovenkant vastgelast is.
Ik twijfel hier echter aan omdat - voor zover ik kan nagaan - de zender van kunsstof is en het lijkt mij dat dit de warmteontwikkeling die onstaat bij het lassen niet kan weerstaan.
Iemand enig idee hoe dit zit?

En dan nog een vraag: zijn er nog zenders te krijgen die volledig compatable zijn met Seafarer?
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Dieptemeter

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 00:22

Bericht door henkvd » zo 03 jun 2012, 21:37

Dan zit er al geen originele transducer in je schip, de originele is van plastic , het dikste stuk ca 40 mm en daarop staat en pijpje met schroefdraad van ca 16 mm dik en ziet er zo uit.
Afbeelding

Voor een vervangende transducer moet je letten op de frequentie van de seafarer die is 150 KHz , en niet zo'n gangbare frequentie, Nasa heeft o.a. vervangende transducers voor de seafarer.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Dieptemeter

Berichtdoor vuuren1 » 19 Dec 2013, 00:22

Bericht door vuuren1 » zo 03 jun 2012, 21:59

Eerst werd er een stukje stalen buis ingelast en daarna werd de zender gemonteerd.
Die is met kit gemonteerd en/of buitenboord in de tijd vastgeverfd en/of inmiddels vastgeroest.

Bij moderne transducers wordt er niks meer ingelast.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieptemeter

Berichtdoor reijmerink » 19 Dec 2013, 00:23

Bericht door reijmerink » ma 04 jun 2012, 14:01

plastic transducers zijn de meest kwetsbare plek in een boot, de algemene, british maatstaf, voor seacocks etc.is dat je er 200 kg op kunt dumpen zonder schade...dat lukt niet bij plastic...mijn idee..boot op het droge..de boel er uit rammen..en...of een epoxy mat aan de buitenkant lijmen..of de stalen buis verhogen tot boven de waterlijn..en dan een nieuwe...grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Dieptemeter

Berichtdoor The Downloader » 19 Dec 2013, 00:23

Bericht door The Downloader » ma 04 jun 2012, 19:26

Ik tob hier ook een beetje mee. ik wil een nieuwe dieptemeter en transducer plaatsen maar wil het geheel wel veilig en degelijk hebben. Een plastic transducer door de romp heen lijkt me zo kwetsbaar en dan ben je inderdaad al weer gauw geneigd om maar een standpijp te maken waar ie in komt te zitten. Maar ik hoor graag van Hans hoe hij hier over denkt.
Gebruikers-avatar
The Downloader
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 21:15
Woonplaats: Deventer
ligplaats:
info:

Re: Dieptemeter

Berichtdoor vuuren1 » 19 Dec 2013, 00:23

Bericht door vuuren1 » ma 04 jun 2012, 20:05

Zelf heb ik gewoon een transducer van een Nasa combi door het stalen vlak.
Die steekt dus iets uit maar zit in een reeds ver oplopend deel van het vlak en naast de kiel. Ernaast zit de snelheidsopnemer, die is platter.

De kans dat er iets geks mee gebeurt schat ik niet hoog.
Er is overigens een thru hull mounting leverbaar die de boel wat stroomlijnt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieptemeter

Berichtdoor Wim Niessen » 19 Dec 2013, 00:23

Berichtdoor Wim Niessen » di 05 jun 2012, 22:31

Wim Niessen schreef:
Mijn Seafare 5 dieptemeter werkt nog goed maar.....de kabel is afgebroken, precies boven de zender.
Bovenop het stalen huis (een stuk buis met een buitendiamter van ca. 50mm) van de zender zit een moer. Ik dacht deze los te draaien en zo de zender er uit te kunnen halen. Niet dus. Vervolgens gedacht dat er een af of uitschroefbare dop op het huis zat. Weer mis, althans er is geen beweging in te krijgen. Het lijkt er op dat de bovenkant vastgelast is.
Ik twijfel hier echter aan omdat - voor zover ik kan nagaan - de zender van kunsstof is en het lijkt mij dat dit de warmteontwikkeling die onstaat bij het lassen niet kan weerstaan.
Iemand enig idee hoe dit zit?

En dan nog een vraag: zijn er nog zenders te krijgen die volledig compatable zijn met Seafarer?




Tot zover bedankt voor alle reacties/adviezen maar....... ik heb nog meer.
Aan de onderkant van de stalenbuis, waarin de transducer zich bevind, zit zo te zien glas en het lijkt erop dat er omheen gelast is.
Kan ik nu het glas verwijderen, en een nieuwe transducer plaatsen zonder dat er weer iets voor komt.
Het afdichten aan de bovenkant kan dan waarschijnlijk met Sikaflex worden gedaan.
Verder: in welke gevallen moet een transducer in olie worden geplaatst?
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Dieptemeter

Berichtdoor vuuren1 » 19 Dec 2013, 00:24

Bericht door vuuren1 » di 05 jun 2012, 22:51

Wim,

Je moet bij ieder merk allereerst de installatie-instructies opvolgen omdat het niet overal en altijd hetzelfde is.
Glas ervoor is voor mij nieuw..

Dus eerst de oude er uit 'slopen' en dan bepalen of een nieuwe in deze situatie past en monteren volgens het boekje.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieptemeter

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 00:24

Bericht door henkvd » wo 06 jun 2012, 00:04

Glas is voor mij ook een nieuwe cratieve oplossing vanhoe maak je in een staal schip een in hull transducer waar een thruhull de enige oplossing is.
Ik kan me eigenlijk niet voorastellen dat dit ooit goed gewerkt heeft, glas heeft voor het geluid dezelfde eigenscappen als staal en is nauwelijks doordring baar.
inhull montage kan alleen bij polyester, dit geeft al verlies maar door de beperkte dieptes waar het om gaat is het resultaat doorgaans redelijk goed.
Bij staal is deze mpontage een no go.

Wil je 100 % safwe gaan maak dan voor de transducer een klein tankje dwz een pijp waar de transducer flush in past ( gelijk met bodem van het schip) , onderkant openlaten en aan de bovenzijde een pijp voor de kabel ruim boven de waterlijn, dit is een SI goed gekeurde oplossing, voor jouw toepassing vind ik die overdreven.

In dit geval zou een bronzen transducer de eenvoudigste oplossing zijn, dit zijn flush te monteren, al hoewel ik geen enkel probleem zie om voor een veel goedkopere plastic variant te gaan.


Het blijft altijd verrassend dat een eigenaar van een staal schip gruwelt van een plastic transducer en andersom een eigenaar van een " plastic" schip dat doet voor een bronzen transducer.
Dat is nergens voor nodig, beide is mogelijk.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Dieptemeter

Berichtdoor hanssie » 19 Dec 2013, 00:25

Bericht door hanssie » wo 06 jun 2012, 06:37

mag ik hier even op inhaken? in mijn (vis)boot zit in de oude accubak een standpijp die op de huid polyester staat.
kan ik hierin evt de transducer plaatsen,en deze iets ingieten in hars .
of moet ik hier een doorvoer maken?
grt hans
Afbeelding
hanssie
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 08:34
Woonplaats: apeldoorn
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten