-Opgelost- Marifoon met tweede stuurstand

communicatie en navigatie apparatuur

-Opgelost- Marifoon met tweede stuurstand

Berichtdoor sater1957 » 09 Jan 2012, 10:32

Als ik een marifoon zou aanschaffen zou het wel handig zijn om een bediening bij de tweede stuurstand te kunnen hebben.
Zo zie ik bijvoorbeeld de Icom 505, die een soort satelliet erbij heeft, met mogelijkheid voor 6mtr verlengkabel.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup?

Hans
Laatst gewijzigd door sater1957 op 12 Jan 2012, 18:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Marifoon met tweede stuurstand

Berichtdoor fox4you » 09 Jan 2012, 11:50

Als ik de specs lees dan is dat met de extra optie allemaal mogelijk tot op een afstand van zowat 20 meter.
(The COMMANDMICIII™ is a remote control for the IC-M505 that may be positioned up to 18.3m (60ft) away from the IC-M505.)
Icom is een grote op het gebied van maritieme communicatie dus zullen er echt wel over nagedacht hebben.

Alleen is het me onduidelijk in welke situatie je zoiets gaat gebruiken want een handheld marifoon is misschien nog handiger en geeft op zeker meer flexibiliteit.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Marifoon met tweede stuurstand

Berichtdoor Onrust » 09 Jan 2012, 11:52

fox4you schreef:Alleen is het me onduidelijk in welke situatie je zoiets gaat gebruiken want een handheld marifoon is misschien nog handiger en geeft op zeker meer flexibiliteit.


Dat was mijn gedachte ook ;)
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: Marifoon met tweede stuurstand

Berichtdoor Bejakruiser » 09 Jan 2012, 12:14

Een handheld marifoon heeft vaak een minder bereik. Vandaar dat er vaker gekozen wordt voor een extra zender bij de besturing buiten.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Marifoon met tweede stuurstand

Berichtdoor fox4you » 09 Jan 2012, 12:28

Bejakruiser schreef:Een handheld marifoon heeft vaak een minder bereik. Vandaar dat er vaker gekozen wordt voor een extra zender bij de besturing buiten.


Daarom schrijf ik ook dat het onduidelijk is in welke situatie die Icom 505 gebruikt gaat worden.
Is het een motorboot die op rivieren en kanalen vaart en schip/schip of schip/brug/sluis communicatie pleegt of een zeilboot die regelmatig op zee vaart en met diverse verkeersposten communiceert?
Voor de eerste categorie is het bereik van een handheld toereikend.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Marifoon met tweede stuurstand

Berichtdoor sater1957 » 09 Jan 2012, 15:23

Dank voor de reacties. Ik heb een motorboot en zal zelden op groot water varen. Wat zoekend vond ik deze portable:

http://www.georgekniest.nl/catalogus/Na ... oduct.aspx


Iemand daar ervaring mee?

Hans
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Marifoon met tweede stuurstand

Berichtdoor e.zewuster » 09 Jan 2012, 22:28

Wij hebben een drijvende cobra gekocht bij compass24 en weer ingeruild omdat kanaal 31 voor de jachthavens niet in te programeren was als de atis geprogrameerd is.
We hebben nu een icom 33 die met atis alle kanalen heeft.
Volgens compass is kanaal 31 bij geen enkele cobra mogelijk als de atis ingevoerd is.
Als je regelmatig een jachthaven aanloopt is dit iets om over na te denken.

groeten uit het hoge noorden,

Bert
e.zewuster
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Marifoon met tweede stuurstand

Berichtdoor henkvd » 09 Jan 2012, 22:52

e.zewuster schreef:Wij hebben een drijvende cobra gekocht bij compass24 en weer ingeruild omdat kanaal 31 voor de jachthavens niet in te programeren was als de atis geprogrameerd is.
We hebben nu een icom 33 die met atis alle kanalen heeft.
Volgens compass is kanaal 31 bij geen enkele cobra mogelijk als de atis ingevoerd is.
Als je regelmatig een jachthaven aanloopt is dit iets om over na te denken.

groeten uit het hoge noorden,

Bert


Compass24 laat hier een steekje vallen, het is wel mogelijk, alleen moet iedere doos daar wel voor open, in dien juist geprogrammeerd is het geen probleem, alleen kost dat kennelijk te veel moeite.

De Icom heeft het standaard ook niet, alleen wordt dit keurig opgelost door wel de moeite te doen.

Kanaal 31 voor NL en Kanaal 37 engels marina kanaal, zitten nooit standaard in een marifoon geproclameerd, deze kanalen zijn een buitenbeentje in marifoonland en zitten niet in het standaard pakket. Dat bestaat uit 01 t/m 28 & 60 t/m 88 , waar 70 een uitzondering vormt , die alleen is toegewezen voor DSC verkeer en uitgeschakeld is voor telefonie verkeer.


Over de Icom ic-m505 met commandmike, is niet de goedkopste uitvoering , werkt echter prima.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon met tweede stuurstand

Berichtdoor sater1957 » 11 Jan 2012, 10:47

Heb net een Cobra HH475 gekocht bij Kniest.
ATIS programmeer ik zodra ik die code heb(moet nog even een dagje cursus/examen doen).

Kniest verzekert me dat kanaal 31 werkt na ATIS programmeren. Het werkt nu ook zonder.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: -Opgelost- Marifoon met tweede stuurstand

Berichtdoor sater1957 » 02 Mrt 2012, 12:50

Ik heb de ATIS code zojuist geprogrammeerd. Kanaal 31 werkt inderdaad.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten