Dieptemetersensor overgeschilderd?

communicatie en navigatie apparatuur

Dieptemetersensor overgeschilderd?

Berichtdoor McBoaty » 08 Okt 2023, 10:53

Ik heb een dieptemeter (fishfinder) op mijn dashboard staan en nooit begrepen hoe die werkte. Nu ben ik me afgelopen week eens gaan verdiepen in dat ding en merkt dat ie dus gewoon alleen maar vlakke streepjes aangeeft dus blijkbaar (?) geen signaal ontvangt.
Ineens realiseerde ik me dat ik afgelopen zomer de hele onderkant in 4 lagen Epifanes blackbottom en antifouling heb gezet. Ik kan me niet herinneren ergens een sensor ofzo gezien te hebben dus die zal wel mee overgeschilderd zijn :shock:

Stopt een "dikke" laag blackbottom de bliepjes van de sensor?
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Dieptemetersensor overgeschilderd?

Berichtdoor chaea » 08 Okt 2023, 17:40

McBoaty schreef:Ik heb een dieptemeter (fishfinder) op mijn dashboard staan en nooit begrepen hoe die werkte. Nu ben ik me afgelopen week eens gaan verdiepen in dat ding en merkt dat ie dus gewoon alleen maar vlakke streepjes aangeeft dus blijkbaar (?) geen signaal ontvangt.
Ineens realiseerde ik me dat ik afgelopen zomer de hele onderkant in 4 lagen Epifanes blackbottom en antifouling heb gezet. Ik kan me niet herinneren ergens een sensor ofzo gezien te hebben dus die zal wel mee overgeschilderd zijn :shock:

Stopt een "dikke" laag blackbottom de bliepjes van de sensor?


Lijkt mij niet, of je moet in overtreding zijn en er veel lood in hebben zitten.\ :lol:
Meestal zit deze achter op je spiegel gemonteerd aan een RVS beugel, als deze er niet meer zit geeft hij ook niks door.
Of je hebt een interne en dan zit hij ergens op de binnenkant van je huid, die ontvangt signalen dwars door je boot heen (incl antifouling)

Maar ik zou zeggen volg het draadje en zie waar je uitkomt
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Dieptemetersensor overgeschilderd?

Berichtdoor McBoaty » 08 Okt 2023, 20:28

Ik heb het gecheckt en lijkt me een "through hull transducer" . Onder een luikje in de keuken komt een kabel uit in een huiddoorvoer die helemaal is dichtgekit met iets van epoxy.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten