Nieuw schakelpaneel maken

communicatie en navigatie apparatuur

Nieuw schakelpaneel maken

Berichtdoor benvanhengelen » 04 Aug 2023, 17:40

Ik lees nu al een tijdje mee op dit forum en het leek me eens leuk om een project waar ik momenteel mee bezig ben te delen met u allen.
Voordat ik begin, ik heb me laten inspireren door Snauta, welke dit topic geplaatst heeft een tijd geleden. viewtopic.php?f=27&t=6331

Daarnaast, wil ik net als Snauta even benoemen dat ik geen enkele baat heb bij dit bedrijf of dit bericht. Ik begreep van mijn buurman in de haven dat het bedrijf waar ik het paneel gekocht heb wel eens heeft geprobeerd om reclame te maken hier en dat werd niet goed ontvangen :) Dat bericht heb ik al eens voorbij zien komen, al was ik toen nog geen lid hier volgens mij. Misschien hebben jullie ooit nog wat aan dit bericht. Mocht dit niet toegestaan zijn, verwijder dit bericht dan gerust.

In ieder geval, net als Snauta ben ik bezig met een renovatie van mijn stuurhut, en dan met name het dashboard. Afgelopen maanden is het houtwerk hierop vernieuwd, en ook zijn het gashendel en de stoelen vernieuwd. Een van de laatste dingen die aan vernieuwing toe is, is het schakelpaneel. Deze zit echter niet op het dashboard zelf, maar aan de zijkant in het trapgat.
Omdat ik iets unieks wilde hebben, kom je blijkbaar al gauw bij een custom made iets terecht. Standaard is er weinig te koop wat mij aansprak.Wat ik wist is dat sommige nieuwe boten (vooral in amerika?) dashboarden hebben met een hele diepe glans, ik denk dat dat ook gewoon plexiglas is.

Na enige zoektocht had ik een aantal mogelijkheden.
http://www.schaeffer.com (hier heeft Snauta zijn paneel laten maken)
http://www.customswitchpanels.nl (hier heb ik het paneel laten maken)
http://www.schalttafel24.de (Dit zit in duitsland, waar ik een groot deel van het jaar woonbaar ben)
En natuurlijk ASA boot elektro, die mag niet ontbreken, al heb ik meer de indruk dat hun zich niet echt focussen op custom-made spul

Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om te kiezen voor de tweede, custom switch panels, aangezien die precies hebben wat ik zocht. Schaeffer kwam daarbij op krappe 2e plek, maar ik wilde toch liever plexiglas dan aluminium. Bovendien heb ik niet bar veel verstand van elektronica aan boord, dus een paneel zelf moeten bedraden lijkt me niet verstandig.
Ik ben vriendelijk te woord gestaan door Christiaan en eigenlijk heel goed geholpen bij het hele traject. Ik heb een afbeelding van de boot gestuurd, met een schets van hoe groot het paneel ongeveer moest worden, en hoeveel schakelaars ik nodig had. Hij heeft daarmee een layout gemaakt, welke ik goed mocht keuren, of wijzigingen in kon aanbrengen. De 2 open gaten zijn trouwens bestemd voor de niveau meters van de drinkwater, en vuilwater tank.
Ook de verpakking was netjes, en na het uitpakken bleek dat er inderdaad zichtbaar veel aandacht aan is besteedt. Ik heb hem gisteren getest op mijn werkbank en ik ben erg tevreden. Wat ik een erg mooie optie vind is het kunnen verlichten van de graveringen, wat eigenlijk de reden was dat ik niet voor schaeffer heb gekozen.

Ik zal gaan afronden; De kosten voor het geheel waren 470,- euro. Niet het goedkoopst, maar als ik zie hoeveel werk erin zit valt het mij opzich nog mee. Hieronder heb ik wat foto's gemaakt, voor wie geïnteresseerd is!
Ik hoop het over een week of 2 te kunnen installeren, en zal jullie zeker foto's van het eindresultaat sturen.

*ik ben er intussen achter hoe ik plaatjes upload :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
benvanhengelen
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 19 Jun 2023, 16:27
ligplaats: Gorinchem
info: Zelfbouw, 34ft
2x volvo Penta D3

Dehler 41CR (verkocht)
Yanmar
1998

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten