Waar salon marifoon laten programmeren (noord-nl)

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Waar salon marifoon laten programmeren (noord-nl)

Berichtdoor Tonny » 10 Apr 2023, 20:31

Onze boot is geregistreerde in België en ik kreeg al een dringende brief over de uit te voeren aanpassingen dus kon ik er niet omheen om te laten her programmeren. Ik heb ze laten aanpassen bij George Kniest in Almere. Die doen het gratis als je er naar toe gaat (toch voor mijn Standard Horizon). Via de post kost het EUR 35,- (vanwege het terug zenden). Of die ook jouw merk/type kunnen programmeren weet ik niet, zou je eens even voor moeten bellen. Succes!
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Waar salon marifoon laten programmeren (noord-nl)

Berichtdoor henkvd » 10 Apr 2023, 23:15

VDES wat houd het in voor de verandering:

Geen paniek het enige wat echt veranderd is kanaal 27 en 28, ipv duplex wordt deze simplex , lage kant van het kanaal en daarom wordt deze hernoemt naar ( geen idee wel dwaas dit verzonnen heeft , het kanaal wordt 1027, 4 cijfers kunnen oudere toestellen niet weer geven, geen paniek, 27 en 28 is voldoende) de andere kant van het oude kanaal wordt 2027 en die mogen we toch niet gebruiken voor communicatie, 27 in beeld is dan meer dan voldoende, idem voor 28

Verder geen probleem we mogen de volgende kanalen niet meer gebruiken 24, 25, 26, 84, 85 en 86, heb je niets te zoeken als er toch niemand meer antwoord.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Waar salon marifoon laten programmeren (noord-nl)

Berichtdoor elrenegado » 11 Apr 2023, 10:02

ik moet binnenkort de ATIS en MMSI laten veranderen op mijn Standard Horizxon GX1400GPS/E marifoon.
Dan ook maar gelijk die VDES indeling erop laten zetten, maar opsturen ben ik ook geen fan van.

Wie weet een adres in het midden van NL die deze aanpassingen kan doen ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Waar salon marifoon laten programmeren (noord-nl)

Berichtdoor aadbloem » 11 Apr 2023, 10:20

elrenegado schreef:ik moet binnenkort de ATIS en MMSI laten veranderen op mijn Standard Horizxon GX1400GPS/E marifoon.
Dan ook maar gelijk die VDES indeling erop laten zetten, maar opsturen ben ik ook geen fan van.
Wie weet een adres in het midden van NL die deze aanpassingen kan doen ?

Horizon kan je ook zelf doen, zie je gebruikershandleiding pagina 75, ja kan een passcode aanvragen bij Horizon.
George Kniest kan in ieder geval de Horizon doen en als je op een rustig moment komt kan je er op wachten en is het gratis is mijn ervaring. Bel even voor een afspraak. Mijn 2e hands Icom3 was, voor zover ik weet, niet bij Kniest gekocht maar Kniest is dealer van Icom en doet dit als service voor Icom.
Maritiem Service Center A. BrandMaritiem in Middelharnis is qua prijs en kwaliteit de Marifoon-Juwelier in Middelharnis.
Hij vroeg voor het aanpassen van de ATIS van mijn Icom3 €45 ex BTW terwijl George Kniest het gratis deed op een stille maandagochtend.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Waar salon marifoon laten programmeren (noord-nl)

Berichtdoor jkb » 11 Apr 2023, 12:37

Pettevlet schreef:Ik ben goed op de hoogte van de nieuwe regels en wat mijn marifoon wel of niet kan. Dat was mijn vraag ook niet.
En Aad Brand ken ik, maar ik heb bijzonder slechte ervaringen met PostNL en wil mijn marifoon nog niet kwijt.
Vandaar mijn vraag….

DHL ?
De Sailor is misschien te oud voor aanpassen?
Mijn Sailtrons RT 80 kennelijk te oud.
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Waar salon marifoon laten programmeren (noord-nl)

Berichtdoor henkvd » 11 Apr 2023, 14:26

jkb schreef:De Sailor is misschien te oud voor aanpassen?
Mijn Sailtrons RT 80 kennelijk te oud.



Ligt er aan, RT2048 en nieuwer gaat wel lukken, RT 144 , moet de boormachine erbij ( programmeerplaat aanpassen ) en RT145 en RT 146, is niet mogelijk, de Proms zijn al heel lang niet meer verkrijgbaar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Waar salon marifoon laten programmeren (noord-nl)

Berichtdoor kajoe » 11 Apr 2023, 15:44

ik weet niet hoe het nu gaat na de datum aan het einde van het jaar .
in het verre verleden hebben ze ook eens wijzigingen gehad in kanalen en kanaalsterkte en dat liep uit ,op een tijdje na de verloop datum dat ze ineens gingen controleren .
laten we maar hopen dat het niet zo een vaart loopt ik sta bij hun al sinds 1971 in de boeken ,maar heb nog steeds niets gratis van telecom gekregen .
en ik weet niet hoe ze in de andere Europese landen het gaan doen en of er een verplichting op zit ,,wij wachten af ..
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Waar salon marifoon laten programmeren (noord-nl)

Berichtdoor Pettevlet » 11 Apr 2023, 22:02

henkvd schreef:VDES wat houd het in voor de verandering:

Geen paniek het enige wat echt veranderd is kanaal 27 en 28, ipv duplex wordt deze simplex , lage kant van het kanaal en daarom wordt deze hernoemt naar ( geen idee wel dwaas dit verzonnen heeft , het kanaal wordt 1027, 4 cijfers kunnen oudere toestellen niet weer geven, geen paniek, 27 en 28 is voldoende) de andere kant van het oude kanaal wordt 2027 en die mogen we toch niet gebruiken voor communicatie, 27 in beeld is dan meer dan voldoende, idem voor 28

Verder geen probleem we mogen de volgende kanalen niet meer gebruiken 24, 25, 26, 84, 85 en 86, heb je niets te zoeken als er toch niemand meer antwoord.


Je vergeet kanaal 87. Dat was een (duplex) AIS kanaal en wordt nu gesplitst in 87H voor AIS en 87L voor communicatie. En op 87L zit nu Ouddorp en Burgh-Haamstede. Dus als je daar in de buurt bent is het wel handig om die geprogrammeerd te hebben. En o ja, Dordrecht zit nu op 27L, dus als je die nu nog in duplex hebt staan, kun je niet met ze babbelen.

En ik heb een 2048 dus die is in principe geschikt te maken voor VDES. Maar ik heb nog steeds geen adresje gevonden hier in het noorden die dat wil of kan.
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: Waar salon marifoon laten programmeren (noord-nl)

Berichtdoor henkvd » 12 Apr 2023, 08:57

@ Pettefvlet


Kanaal 87 en 88 zijn al een hele tijd geleden aangepast, valt niet onder de VDES verandering meer, die ging ervan uit dat die kanalen al zijn aangepast.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Waar salon marifoon laten programmeren (noord-nl)

Berichtdoor stefan » 12 Apr 2023, 11:16

Ik vind het echt een onduidelijke toestand. Ik heb een standard horizon GX1200E van een jaar of 10 oud. Gewoon met ATIS etc. Als ik het schema van a. brand bekijk zit er het Basel pakket aan kanalen in.

Met name kanaal 87 vraag ik me af of ik daar iets mee moet, ga deze zomer langere tijd naar Zeeland. Is dit voor Ouddorp / Burg Haamstede nu alleen een kanaal wijziging of ook een duplex-simplex wijziging?

Als ik de site van Kniest bekijk wordt aan 87 niets gewijzigd??

Wat wordt er gewijzigd in het kanalenpakket:
Kanalen 24, 25, 26, 84, 85 en 86 moeten worden geblokkeerd voor analoge (spraak) communicatie.

Kanalen 27 en 28 moet worden gewijzigd in 1027 (simplex) en 1028 (simplex). Bij oudere marifoons waar geen 4-cijferige kanalen mogelijk zijn mogen deze onder 27 en 28 opgeslagen worden.
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten