Pc Navigo

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Pc Navigo

Berichtdoor aadbloem » 31 Mrt 2023, 10:37

Ik heb met mijn laptop en Windows 7 (Ja nog steeds) het probleem gehad dat met de transponder USB kabel verbonden de laptop regelmatig "bevroor, compleet vastgelopen" en ik uit/aan moest zetten om de boel weer in beeld te krijgen. Ik kon niet precies de vinger achter het probleem krijgen: was het opnieuw starten van de motor, het gebruiken van de boegschroef of de elektrische WC de veroorzaker? Geen duidelijk punt. Nadat ik met RS485 ben gaan werken: probleem opgelost, laptop niet meer bevroren geweest. Inmiddels compleet draadloos via WiFi. Navigatie programma's OpenCPN en Oziexplorer maar tegenwoordig ook Navigo (versie 2022) ondersteunen dat. Zonder USB kabel geen freeze meer gehad van de laptop. De oorzaak lijkt toch wel een spanningspiek te zijn waar de laptpo moeite mee heeft.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor henkvd » 31 Mrt 2023, 12:27

RS485, idee is leuk echter geen enkele huis tuin en keuken toestel in onze sector heeft het, 4 draadjes klopt nog wel, echter de TX- en RX- liggen gewoon aan massa.
Dan wordt het RS422.
En met ons geknutsel haal je dat via RS232 ook gewoon binnen.

Hoe zo normen, als de fabrikant er al een puinhoop van maakt.


Wil je het serieus doen, de USB aansluiting van de transponder niet gebruiken, opblzaen van de poort lukt als de laptop verbonden is met een net snoer die ook het aard draadje misbruikt ( hoeft niet, die rommelen ook maar wat aan, wel door verbonden of niet ?)
Wil je programmeren, gebruik dan de USB en de laptop op de accu.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor aadbloem » 31 Mrt 2023, 14:44

henkvd schreef:RS485, idee is leuk echter geen enkele huis tuin en keuken toestel in onze sector heeft het, 4 draadjes klopt nog wel, echter de TX- en RX- liggen gewoon aan massa.

Ik neem aan dat wanneer de fabrikant van een huis tuin en keuken AIS transponder documenteert dat er een RS485 aansluiting is dat dat ook werkelijk RS485 is.
RS485 is een potentiaalvrij protocol en er hoort niets aan massa te liggen, niet aan de massa van de laptop en niet aan de massa van de boot (accu). Er zijn ruim voldoende simpele USB stekkers RS485-USB te koop. Bij Ali bijvoorbeeld en dan opletten: Geen massa of 12v aansluiten op een van de schroefjes hieronder:

Afbeelding

Op onderstaande kan je niet eens massa of +12v aansluiten:

Afbeelding

Beide heb ik getest, RS485 potentiaalvrij zoals de standaard voorschrijft, er ligt geen TX en RX aan massa.

Dit is mijn draadloze versie: rechtsonder RS485 draadjes vanaf de AIS transponder, geschroefd op een RS485 printje en dan naar een NodeMCU WiFi linksboven -> NMEA signaal op het ethernet netwerk. Geen gedoe met USB pluggen en kabels naar de laptop
Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor jokewierco » 03 Apr 2023, 19:55

Vanaf 2008 trouwe klant geweest bij pc navigo, ieder jaar update gedaan, bij de laatste update [2021 naar 2022]problemen gehad zo erg dat ik genoodzaakt was een alternatief te kiezen, de hulp die je voorheen kreeg was goed, tegenwoordig [2022] super slecht, nooit aan beginnen zou ik zeggen.

Ga nu wingps pro 6 gebruiken en kan hier nog niet zo heel veel over vertellen, hou jullie op de hoogte.
jokewierco
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Dec 2016, 10:59
ligplaats: vianen
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor skipp4y » 28 Jun 2023, 11:35

[quote="Tonny"]Ik ben inmiddels sowieso afgestapt van het Raymarine verhaal en ben nu bezig met het verkennen van de mogelijkheden van een Windows PC met Touch-screen schermen en bijbehorende software. Dit zal zeker op minder dan de helft van de kosten van Raymarine komen en volgens mij ook efficiënter werken op de binnenwateren. Ik heb inmiddels een paar afspraken gemaakt om volgende week demonstraties te krijgen van PC-Navigo en winGPS-6 navigatiesoftware.

Beste Tonny

Met interesse heb ik je verhaal gelezen.

Ik experimenteer ook al jaren met diverse soorten software. Beroepsmatig ken in Periskal, Tresco en PCnavigo. Hobbymatig Wingps en Opencpn. het is een beetje afhankelijk waar je het voor wil gebruiken. alleen navigeren op een digitale kaart, routeplanning, europees of alleen NLD. AIS input of bidirectioneel AIS. (dan wordt het aanbod een stuk dunner)
Waar ik wel voor wil waarschuwen is dat licentie's niet onbeperkt houdbaar zijn. Dat betekent dat je elk jaar ca 100 euro aan een update moet uitgeven of na 3 tot 4 jaar 500 euro. Als je daar toe overgaat koop dan een CD. Heb je de CD dan blijft het systeem werken zolang de bestuiringsoftware de drivers heeft. Zonder CD ben je bij een hardware wissel de sjaak en kan je licentie naar de prullenbak.
grts Nico
skipp4y
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Jun 2023, 09:39
ligplaats:
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor jokewierco » 20 Jul 2023, 15:57

Na 15 jaar pc navigo te hebben gebruikt en de slechte service die ik bij de laatste update heb gekregen ben ik nu over gestapt naar wingpspro 6 pro.

Mijn ervaring nu is, nooit geen pc navigo meer
jokewierco
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Dec 2016, 10:59
ligplaats: vianen
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jul 2023, 10:24

aadbloem schreef:Het koppelen van de transponder via USB aan de laptop ten behoeve van Navigatie wordt afgeraden door de fabrikant(en) van de transponder.
Deze werkwijze heeft al menige USB poort defect gemaakt, doorgebrand. De oorzaak is te vinden in de massa van de laptop (230v) en de massa van de transponder (12v) alsmede de +5v die door het USB kabeltje aan elkaar verbonden worden. Het wordt aanbevolen om USB alleen te gebruiken om de transponder (thuis of in de winkel) te configureren. Voor Navigatie met plotter of computer beter via een RS485 koppeling realiseren. RS485 is namelijk een een potentiaalvrije koppeling (zonder massa!!). Dit vrijwaart je apparatuur van zwerfstromen en daarbij voorkomende hoge spanningspieken.

Dan heeft WatchEye dat kennelijk onder de knie, want ik draai al een paar jaar met dat ding en die prik ik gewoon in de USB van de laptop.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jul 2023, 10:29

Heb dit hele draadje eens doorgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik het voorlopig maar bij de oude C80 en de Laptop met OpenCPN (voor de AIS) houd. Om de twee jaar een nieuwe cartridge van N.
Ik ben best bereid om geld uit te geven voor software, maar voorlopig zie ik geen toegevoegde waarde in dit soort pakketten.

Ik overweeg om de komende winter eens met een RaspBerry ga experimenteren voor OpenCPN zodat ik een permanente opstelling kan maken voor de AIS met een scherm aan het plafond.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Hans00 » 01 Aug 2023, 19:55

Ik gebruik pcnavigo 2021 sinds 2010.
De update naar 2022 destijds niet gedaan en naar 2023 dus ook niet.
Ik gebruik daarnaast de waterkaarten app omdat de stremmingen slecht beschikbaar zijn.
Er wordt op de website gesteld dat de stremmingen meerdere keren per week vernieuwd, nou daar klopt niets van.
Verleden jaar waren gedurende meerdere weken geen recente stremmingen beschikbaar omdat een medewerker met vakantie was.
De jaren daarvoor was corona het probleem.
Dit jaar weer hetzelfde probleem sinds 12 juli zijn de stremmingen niet meer bijgewerkt.
Na een mail naar de helpdesk werd gezegd dat de medewerker na zijn vakantie weer de stremmingen op de server zou zetten, dat was verleden week woensdag.
Na weer meerdere mails te hebben gestuurd dat er geen recente stremmingen beschikbaar waren werd er niet meer gereageerd.

MvG Hans
Hans00
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 03 Mei 2017, 10:15
ligplaats: Loosdrecht
info: Nidelv-24

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2023, 22:58

Zou je Navigo voor grates update's over de datum kunnen zijn ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten