Marifoon zonder marifoon certificate

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor heuvels » 19 Jan 2023, 17:29

Praktisch gezien kun je het ding gewoon gebruiken om mee te luisteren en bekend te raken met de kanalen. Altijd handig.
Deed ik ook op mijn handheld voordat ik mijn certificaat had.
De winter is een mooie tijd om hem te halen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor McBoaty » 19 Jan 2023, 17:53

vwillems1979 schreef:
Ik krijg een error 404 page not found bij het openen van je link


Hmm, ik krijg hem gewoon te zien.
Misschien zo:
Afbeelding
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor aadbloem » 19 Jan 2023, 21:16

Stuur even een e-mail naar: info@atis-brand.com en hij vertelt je zo wat de mogelijkheden zijn (website https://www.atis-brand.com/ ).
Hij heeft destijds ook de ATIS in mijn oude Uniden MC6700BV gemaakt nadat de vrienden van de PTT hadden ontdekt dat ik nog zonder ATIS werkte.
In de handleiding staat niets over ATIS: https://www.usersmanualguide.com/manual ... 59EURO.pdf
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor gewoonmich » 19 Jan 2023, 22:19

vwillems1979 schreef:Je bedoelt natuurlijk een ATIS code met daarbij een callsign ipv MMSI. Een MMSI wordt bijvoorbeeld gebruikt voor AIS.

Gr,
Vincent

Je hebt gelijk. Het was nog vroeg :D
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor quichot » 20 Jan 2023, 12:48

Wat betreft de pakkans, ik ben in 40 jaar twee keer varend gecontroleerd op bezit van het certificaat. Ook een keer meegemaakt dat controleurs op zondag een drukbezocht walletje bezochten, en daar alle bootjes afgingen met een spriet. Bij minstens één kwamen ze van boord met een marifoon onder hun arm. Overigens hadden ze beter in de namiddag de vertrekkenden op alcohol kunnen controleren, want dan was het bingo geweest voor de staatskas!
Maar de kleine pakkans mag uiteraard geen reden zijn om het certificaat niet te halen.
(Ik heb makkelijk praten, want ik kreeg dat in 1983 gewoon per post toegezonden nadat iemand van de ptt de marifoon had aangesloten.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor McBoaty » 20 Jan 2023, 18:29

En dan te bedenken dat ik in 1992 gewoon mijn Groot Vaarbewijs (en waarschijnlijk ook marifoon certificaat) op kon halen omdat ik, toen die verplichtingen weren ingevoerd, op een binnenvaartschip werkte. Toen vond ik dat niet zo nodig, nu spijt van :D
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor kajoe » 31 Mrt 2023, 11:47

ach ja jekreeg die papiertjes er gewoon bij als je een marifoon aanschafte had er een blauw een geel een groen en witte ze stelden een paar vragen of je wist hoe het werkte en klaar was je uit eindelijk een paar jaar geleden al die papiertjes ingeleverd en kreeg een mooi plastic kaartje terug .
ook kon je vroeger wel makkelijk aan een rijn patent komen als je maar over de brug kwam zowel in ons land als in België .
vaar bewijzen waren iets moeilijker maar goed was een hele toer om je binnenvaart diploma,s om te zetten in een nieuw groot vaarbewijs tja die studentjes in Rijswijk hadden heel wat meer problemen met gehaalde papieren dan hun vriendjes die met een roeiboot voeren maar gelukkig is dit alles verleden tijd ,
en ach klein vaarbewijs tja is prima maar ik vind dat je meer aan mensen hebt die de binnenvaart wet of BPR is wat vaker doorlezen en dat gene kunnen toepassen dan dat je na het behalen van dat papiertje nooit meer in de boeken leest .
en oja mijn icom marifoons zijn weer helemaal bij de tijd dus vdes bestendig.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten