Ervaringen gezocht

communicatie en navigatie apparatuur

Ervaringen gezocht

Berichtdoor Quota » 08 Mei 2022, 11:01

Hallo,

Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze apparatuur? Ik zoek een mogelijkheid om de buiten plotter (Raymarine C140w) en de tablet (binnen) beiden te voorzien van AIS. Ook weet ik niet of aansluiten heel eenvoudig is of niet. Tips zijn welkom!
https://www.smartmarine.nl/p/voorjaarsdeal-emtrak-b923-ais-transponder-splitter-en-a32ais-wifi-nmea2000-converter
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Ervaringen gezocht

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Mei 2022, 12:51

Geen ervaring mee, maar de "algemene mening" is toch wel dat splitters altijd signaalverlies opleveren.

Ik heb een losse AIS Transponder (WatchEye) met eigen antenne, ingebouwde GPS ontvanger en wordt via USB op de PC aangesloten (Met OpenCPN).
Los van de USB, zit er ook een NMEA uitgang op, maar aangezien ik maar een 8" plotter heb, maak ik daar nog geen gebruik van.

Bovendien een stuk goedkoper . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Ervaringen gezocht

Berichtdoor ErikHa » 08 Mei 2022, 17:16

Plotter en Emtrack aan een nmea2000 netwerk knopen en klaar is Klara. Geen idee hoe je je AIS gegevens naar de tablet kunt krijgen, of staat de tablet via Wifi in verbinding met de plotter?

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Ervaringen gezocht

Berichtdoor Quota » 08 Mei 2022, 18:17

ErikHa schreef:Plotter en Emtrack aan een nmea2000 netwerk knopen en klaar is Klara. Geen idee hoe je je AIS gegevens naar de tablet kunt krijgen, of staat de tablet via Wifi in verbinding met de plotter?

Gr.

Erik


De plotter heeft nog een nmea0183 aansluiting en geen wifi. Ik heb nog geen wifi netwerk aan boord, zou je dat hiermee ook kunnen regelen?
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Ervaringen gezocht

Berichtdoor henkvd » 08 Mei 2022, 18:39

data van AIS naar plotter via nmea0183, er is geen nmea200 input op de plotter.

Wifi en BT, altijd weer een vraagteken of dit blijvend wil werken, geheel afhankelijk van de ontvangende kant.

Staal schip, dan heb je een externe gps nodig, tenzij je de unit echt vrij kwijt kan zonder staal er boven.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ervaringen gezocht

Berichtdoor Quota » 08 Mei 2022, 18:57

R.C.Grootveld schreef:Geen ervaring mee, maar de "algemene mening" is toch wel dat splitters altijd signaalverlies opleveren.

Ik heb een losse AIS Transponder (WatchEye) met eigen antenne, ingebouwde GPS ontvanger en wordt via USB op de PC aangesloten (Met OpenCPN).
Los van de USB, zit er ook een NMEA uitgang op, maar aangezien ik maar een 8" plotter heb, maak ik daar nog geen gebruik van.

Bovendien een stuk goedkoper . . .


Ik kan die watcheye nergens vinden met een prijs, wel op de website, maar geen van de dealers heeft ze vervolgens op de website staan.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Ervaringen gezocht

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Mei 2022, 20:28

Quota schreef:Ik kan die watcheye nergens vinden met een prijs, wel op de website, maar geen van de dealers heeft ze vervolgens op de website staan.

https://vrolijk.nl/watcheye-ais-transpo ... ckb-s.html
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Ervaringen gezocht

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Mei 2022, 20:31

henkvd schreef:Staal schip, dan heb je een externe gps nodig, tenzij je de unit echt vrij kwijt kan zonder staal er boven.

Ik heb een stalen schip en mijn AIS transponder zit gewoon in de stuurstand en pakt zonder problemen het GPS signaal op.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Ervaringen gezocht

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Mei 2022, 22:00

Ik heb een Em-Trak transponder met ingebouwde splitter. Ik heb bewust geen wifi of BT. Ik houd het vanwege de bedrijfszekerheid toch liever bij data overdracht via een kabeltje. Ik kan alles op mijn laptop (met OpenCPN) zien en ik heb ook niet de behoefte om alles op allerhande andere apparaten ook nog eens te kunnen zien.
Overigens had mijn transponder in een stalen stuurhut wel wat moeite met het ontvangen van de gps signalen via de interne gps antenne. Met externe antenne geen enkel probleem.
Ik heb mijn externe antenne niet van Em-Trak gekocht maar bij DDS in Breda. Daar kost een antenne maar een fractie van wat een officiele antenne in een watersportwinkel kost. En je kan voor een paar euro de aansluitstekker laten veranderen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ervaringen gezocht

Berichtdoor Kwokko » 08 Mei 2022, 22:22

SimondeDanser schreef: DDS in Breda.

Zaten die voorheen niet in Zevenbergen aan de Looierij?
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten