Namen bij AIS weergave

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor kajoe » 27 Mrt 2022, 09:05

dat chip op het adam rijn kanaal was leeg en opweg naar amserdam voor zover wij weten .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor aadbloem » 27 Mrt 2022, 10:04

R.C.Grootveld schreef:Ik zou vorig jaar in Amsterdam gelegen hebben, maar ben daar al minstens 10 jaar niet geweest.

Rob, spookmelding dat je in Amsterdam lag?? Heeft iemand daadwerkelijk het signaal van je transponder ontvangen of komt de melding van een van de onbetrouwbare (hobby)websites Marinetraffic, Shipfinder en dergelijke?? Ik begrijp je twijfel voor A-class en B-class transponders niet echt, dat van dat spookbitje?? De genoemde websites zijn eigenlijk allemaal hobby-achtige websites waar amateurs met ontvangers data voor aanleveren. Ik kan me voorstellen dat daar bij het ontsleutelen en verzenden via internet van info wat fout gaat.
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Mrt 2022, 11:04

aadbloem schreef:Rob, spookmelding dat je in Amsterdam lag?? Heeft iemand daadwerkelijk het signaal van je transponder ontvangen of komt de melding van een van de onbetrouwbare (hobby)websites Marinetraffic, Shipfinder en dergelijke?? Ik begrijp je twijfel voor A-class en B-class transponders niet echt, dat van dat spookbitje?? De genoemde websites zijn eigenlijk allemaal hobby-achtige websites waar amateurs met ontvangers data voor aanleveren. Ik kan me voorstellen dat daar bij het ontsleutelen en verzenden via internet van info wat fout gaat.

Dat er af en toe iets fout gaat in de immense datastroom kan ik me voorstellen. Alleen denk ik niet dat die kans groter of kleiner is bij amateurs. Ook indien deze data door een professionele partij aangeleverd zouden worden is zo'n risico er lijkt me. Dat zie je maar bij de afwikkeling van bijv. telefoon gesprekken. Vrijwel iedereen heeft wel eens mee gemaakt dat op de achtergrond van zijn eigen gesprek een ander gesprek te horen was. En dat was ook niet de bedoeling, maar het gebeurde wel.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Mrt 2022, 11:25

Wat me de afgelopen week ook is opgevallen is dat er toch vrij veel jachten zijn die in een andere categorie dan "pleasure craft" worden weer gegeven. Ook zie ik oude vrachtschepen die al sinds mensenheugenis tot jacht zijn omgebouwd en ook niet anders meer te gebruiken zijn in een andere categorie weer gegeven worden.
In de Verenigde Staten is het ten strengste verboden om zelf je AIS te programmeren. Dat mag alleen door een erkend bedrijf gebeuren. Hier is die verplichting er niet en zie je het prompt fout gaan. Dat is geen goede zaak, want je ziet bijv. iets aankomen wat weer gegeven wordt in de categorie "other" en het blijkt gewoon een jacht te zijn.
Bij mij komt in dergelijke situaties meteen de vraag op of dit door dommigheid komt of dat men dit met opzet doet. Als je bij een sluis aan komt varen dan ziet de sluismeester geen jacht aan komen, maar iets anders. M.a.w. als jacht moet je wachten tot dat "iets anders" de sluis is in gevaren. Ik houd hier niet van.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor Kwokko » 27 Mrt 2022, 12:43

SimondeDanser schreef:Maar, ik zie er ook niet echt het nut van in want ik heb niks te verbergen.

Ik denk dat het niks met verbergen te maken heeft.
Om anderen ,die mindere prettige bedoelingen hebben ,zou ik het wel uitgeschakeld willen hebben,als ik ergens stil lig aan de wal of aan een steiger.
Een kat bind je tenslotte ook niet op het spek vast. ;)
Kwokko
 

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor bas » 27 Mrt 2022, 12:55

In de Verenigde Staten is het ten strengste verboden om zelf je AIS te programmeren. Dat mag alleen door een erkend bedrijf gebeuren

Dat zal alleen voor de statische gegevens zoals MMSI e.d. gelden gok ik. Type schip is een dynamisch gegeven en dat zul je zelf aan moeten kunnen passen. Bijvoorbeeld als en zeilboot stopt met zeilen, dan wordt het toch ineens een motorboot.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Mrt 2022, 13:04

bas schreef:Dat zal alleen voor de statische gegevens zoals MMSI e.d. gelden gok ik.

Dat zou best kunnen. Ik heb me er verder niet in verdiept. Maar op mijn nieuwe transponder zat een sticker en de handleiding begint met een speciale waarschuwing dat je in de USA zo'n ding niet zelf mag programmeren etc.
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Mrt 2022, 14:02

bas schreef:Thuishaven is 9 van de 10 keer de woonplaats van de eigenaar.

OK, Amsterdam . . . Succes

bas schreef:Met een beetje mazzel is het een brave schipper met naam en telefoonnummer achter het raam

Dat heb ik nog nooit iemand zien doen

bas schreef:zetten ze de rest van de benodigde info zelf op facebook o.i.d.

Dan nog

bas schreef:Staat er ergens een kadasternummer ingehakt dan is het ook vrij makkelijk op te vragen voor een paar centen.

Lijkt me sterk dat het kadaster dat zo maar aan de eerste de beste verstrekt, zou nl in strijd zijn met privacy wetgeving

bas schreef:Zomaar een paar tactieken die ik hier snel verzin, het gilde zal er nog wel een arsenaal aan doortrapte technieken achteraan kunnen plakken en als ze willen doen ze het toch wel maar probeer het zelf niet makkelijker voor ze te maken.

Inderdaad, maar waarvan ik de kans dat ze echt worden toegepast worden dermate klein acht, dat ik ze niet op vind wegen tegen het veiligheidsaspect op het water.

Woninginbraken zijn iha gelegenheidskraken, afgezien van de situatie waarbij ze weten dat er echt wat te halen valt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Mrt 2022, 14:12

aadbloem schreef:Rob, spookmelding dat je in Amsterdam lag?? Heeft iemand daadwerkelijk het signaal van je transponder ontvangen of komt de melding van een van de onbetrouwbare (hobby)websites Marinetraffic, Shipfinder en dergelijke?? Ik begrijp je twijfel voor A-class en B-class transponders niet echt, dat van dat spookbitje?? De genoemde websites zijn eigenlijk allemaal hobby-achtige websites waar amateurs met ontvangers data voor aanleveren. Ik kan me voorstellen dat daar bij het ontsleutelen en verzenden via internet van info wat fout gaat.

Ik zag mezelf inderdaad op zo'n site in Amsterdam liggen.

Bij datatransmissie kan vervorming optreden, daarom zijn veel datastreams voorzien van een zg CRC (cyclic redundancy check), waarmee de integriteit van een bericht gecontroleerd kan worden, voorbeelden zijn pos 3 en 4 van het IBAN, het laatste cijfer van een UPC, het algoritme op je DigID nummer etc.

Allemaal bedoeld om transmissiefouten (spookbitjes) te detecteren.

AIS lijkt dat dus niet te hebben . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor bas » 27 Mrt 2022, 16:37

Lijkt me sterk dat het kadaster dat zo maar aan de eerste de beste verstrekt, zou nl in strijd zijn met privacy wetgeving

In de AVG wetgeving is een uitzondering gemaakt voor de openbare registers van het kadaster. Voor 16 euro weet je een hoop.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten