Namen bij AIS weergave

communicatie en navigatie apparatuur

Namen bij AIS weergave

Berichtdoor SimondeDanser » 22 Mrt 2022, 21:05

Ik heb een AIS transponder geinstalleerd. Ik lig in Rotterdam en er komt erg veel scheepvaart voorbij. Dus alle gelegenheid om alles goed te testen. Het viel me op dat niet bij alle schepen een scheepsnaam in het scherm vermeld staat. En dat terwijl dit toch een verplicht in te geven gegeven is bij het programmeren van een AIS.
Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Mvg
Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor henkvd » 22 Mrt 2022, 21:18

langer wachten, naam komt vanzelf als je het het target meerdere keren oppikt. de naam wordt om de 6 min verzonden, alleen het mmsi nummer wordt veel vaker verzonden, afhankelijk van de scheepssnelheid.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor SimondeDanser » 22 Mrt 2022, 21:58

Wachten dat is een hele comfortabele manier van een probleem oplossing, dus dat ga ik zeker doen. Bedankt.
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor aadbloem » 23 Mrt 2022, 10:14

Het MMSI nummer wordt altijd meegezonden, dat is de feitelijke identificatie van het schip. De scheepsnaam wordt minder vaak meegestuurd omdat dit een langere boodschap is. Met welk programma/plotter bekijk je de AIS informatie? Het wachten op de scheepsnaam neemt nooit veel tijd in beslag, ook de scheepsnaam verschijnt toch wel snel.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor quichot » 23 Mrt 2022, 11:08

aadbloem schreef:Het MMSI nummer wordt altijd meegezonden, dat is de feitelijke identificatie van het schip. De scheepsnaam wordt minder vaak meegestuurd omdat dit een langere boodschap is. Met welk programma/plotter bekijk je de AIS informatie? Het wachten op de scheepsnaam neemt nooit veel tijd in beslag, ook de scheepsnaam verschijnt toch wel snel.

Klopt.
Wat mij af en toe opvalt is, hoewel dat formeel niet mogelijk is, dat sommige beroepsschepen hun AIS niet bij hebben staan als ze in een haven verhalen van los- naar laadplaats.
Toen AIS bij mij aan boord werd geïnstalleerd mocht ik in de voeding geen schakelaar opnemen. Een aparte groep ervoor aanleggen mocht wel. Laat nu die groep een eigen schakelaar hebben! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor SimondeDanser » 23 Mrt 2022, 21:58

aadbloem schreef:Het MMSI nummer wordt altijd meegezonden, dat is de feitelijke identificatie van het schip. De scheepsnaam wordt minder vaak meegestuurd omdat dit een langere boodschap is. Met welk programma/plotter bekijk je de AIS informatie? Het wachten op de scheepsnaam neemt nooit veel tijd in beslag, ook de scheepsnaam verschijnt toch wel snel.


Ik heb een Em-Trak transponder en ik kan het met OpenCPN bekijken en met het inmiddels wat verouderde (maar wel mijn favoriete programma) SeaClear.
Ik moet zeggen dat in SeaClear de targets nog mooier worden weer gegeven dan in OpenCPN. In SeaClear zie ik de namen direct bij ieder target staan. Alleen niet bij alle targets. In OpenCPN zie ik wel alle targets, maar ik moet eerst op een target klikken om de gegevens te zien. Maar dat zou eraan kunnen liggen dat ik nog ergens een instelling verkeerd heb staan.

Mvg
Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor aadbloem » 24 Mrt 2022, 10:08

quichot schreef:Wat mij af en toe opvalt is, hoewel dat formeel niet mogelijk is, dat sommige beroepsschepen hun AIS niet bij hebben staan als ze in een haven verhalen van los- naar laadplaats.
Toen AIS bij mij aan boord werd geïnstalleerd mocht ik in de voeding geen schakelaar opnemen. Een aparte groep ervoor aanleggen mocht wel. Laat nu die groep een eigen schakelaar hebben! :D

De meeste AIS transponders hebben een 'silence' aansluiting, hierop kan je een knop aansluiten die het zenden tijdelijk blokkeert. Ik gebruik ook OpenCPN en om een scherm vol AIS meldingen te voorkomen heb ik OpenCPN zo geconfigureerd dat schepen die stilliggen niet getoond worden. Vooral fijn in omgeving Rotetrdam-Dordrecht. Ik gebruik ook Oziexplorer met de ANWB kaart Nederland 2010 en daar zit een bug in die van class-B transponders de scheepsnaam niet weergeeft. Het class-B record met scheepsnaam heeft andere lay-out dan de class-A record met scheepsnaam en kennelijk kan Oziexplorer dat niet weergeven. Belangrijkste is dat ik van beroepsvaart wel meteen de naam zie zodra dat uitgezonden wordt. OpenCPN gebruik ik alleen met de beschikbare ENC kaarten, de kaarten die door de overheden beschikbaar gesteld zijn. SeaClear ken ik niet.

@SimondeDanser: Hoe verbindt je je Em-Trak transponder aan je laptop?
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Mrt 2022, 23:57

Ik heb de vebinding via een USB kabel gemaakt met daartussen (o.a. op aanraden van een aantal forumleden) een USB isolator. Meer wil ik ook eigenlijk niet hebben want ik wil niet meer apparatuur aan elkaar knopen, dus in een multiplexer heb ik eigenlijk geen zin. Bovendien, het kastje waar alles in zit is niet van elastiek. De transponder heb ik er met veel gepuzzel nog in gekregen, maar meer gaat me echt niet meer lukken. Door de jaren komen er alleen maar zaken bij, maar er gaat maar erg weinig weg.

Ik heb ook de mogelijkheid om de transponder op silent te zetten door 2 draadjes met een schakelaartje met elkaar te verbinden. Ik had het ook zo aangesloten, maar toen ging het apparaat ongecontroleerde momenten op silent zonder dat dit de bedoeling was. Het schakelaartje was ooit al voor iets anders gebruikt, dus misschien was hij niet 100% meer. Maar ik maak ook zeereizen en ik wil niet dat mijn AIS signaal zomaar weg kan vallen. In eerste instantie wilde ik de silentmodus schakelen met een relais achter mijn contact zodat als de motor stil zou staan mijn AIS naar silent mode zou gaan. Maar dat idee heb ik om veiligheidsredenen weer laten varen. Want als ik op zee ergens zou liggen te drijven met een motorprobleem en iemand zet om die reden het contact af dan kan dat een reddingsoperatie bemoeilijken doordat dan het AIS signaal wegvalt. Voor het moment denk ik dat hij altijd aan zal staan tenzij ik van boord ga en de hoofdschakelaar uit draai. Dan is alles uit, dus ook de transponder. Maar dat is dan een gecoordineerde actie.

Mvg
Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor Quota » 25 Mrt 2022, 07:33

Misschien heel naïef, maar waarom zou je je AIS uit willen zetten?
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor SimondeDanser » 25 Mrt 2022, 09:45

Quota schreef:Misschien heel naïef, maar waarom zou je je AIS uit willen zetten?

Omdat je het misschien niet nodig vindt dat de hele wereld kan zien waar je bent maar je wel wil kunnen blijven volgen wat er om je heen gebeurt.
Maar, ik zie er ook niet echt het nut van in want ik heb niks te verbergen. Vandaar ook dat ik het waarschijnlijk toch niet ga aansluiten.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten