Namen bij AIS weergave

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor aadbloem » 27 Mrt 2022, 20:35

R.C.Grootveld schreef:Bij datatransmissie kan vervorming optreden, daarom zijn veel datastreams voorzien van een zg CRC (cyclic redundancy check), waarmee de integriteit van een bericht gecontroleerd kan worden, voorbeelden zijn pos 3 en 4 van het IBAN, het laatste cijfer van een UPC, het algoritme op je DigID nummer etc.
Allemaal bedoeld om transmissiefouten (spookbitjes) te detecteren.
AIS lijkt dat dus niet te hebben . . . .

Rob,
Het lijkt mij eerder dat de websites zoals MarineTraffic, Shipfinder en dergelijke fouten introduceren. Een AIS message bevat op de laatste posities na field7 en een delimiter een checksum die is berekend over het hele bericht (na het uitroepteken). In theorie kan deze checksum natuurlijk berekend zijn over een bericht waar een bitje is omgevallen in de transponder en niet onderweg ergens in de transmissie. Als het in de transmissie gebeurt dan keurt de ontvanger dit af op basis van de checksum. In geval van een gesloten transmissiekanaal kan een message of een packet opnieuw opgevraagd worden, in geval van AIS kan dat natuurlijk niet maar geeft wellicht het volgende bericht dat binnen 30sec volgt wel de juiste info. Ik betwijfel toch ook wel dat er in de transponder regelmatig bitjes omvallen en jouw schip in Amsterdam plaatsen. Mijn mening is dat de websites fouten maken, uit eigen ervaring: Ik ontvang zo nu en dan bericht van MarineTraffic dat ik ergens in de Cariben een haven verlaten heb, wat net zo onmogelijk is. Als ik dat uitzoek dan blijkt dat over een ander schip te gaan, een ander schip met exact dezelfde scheepsnaam als de onze. Er is nog een andere mogelijkheid: geef me je MMSI maar (hier of PB) en dan lig je straks op MarineTraffic in de Oudezijds Achterburgwal.
Peanuts en zonder transmissiefout :D
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Mrt 2022, 13:24

Als ITer zeg ik altijd: Alles kan, totdat het tegendeel is aangetoond.
Dus ik geloof je graag, maar het is wel toevallig dat ik een paar keer in Amsterdam gelegen zou hebben.
Maar goed, het is destijds uitgezocht en ze konden ter plekke geen schip vinden.
Wel toevallig, dat het altijd aanlegplaatsen voor rondvaartboten betreft.
En wat die betrouwbaarheid van die sites betreft: Ik maak me er verder niet druk om, die sites gebruik ik alleen voor het thuisfront om te laten zien waar we zitten.
Tijdens het varen heb je er niets aan, dan heb ik een echte AIS

Schip met dezelfde naam:
Volgens het internationale call sign register is er alleen in Denemarken een schip met dezelfde naam als dat van ons.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor aadbloem » 29 Mrt 2022, 20:10

R.C.Grootveld schreef:Maar het is wel toevallig dat ik een paar keer in Amsterdam gelegen zou hebben.
Maar goed, het is destijds uitgezocht en ze konden ter plekke geen schip vinden.

Misschien heeft iemand een grap met je uitgehaald. Het is vrij makkelijk om een AIS positie naar Marinetraffic te sturen. Een bekende heeft misschien ooit je MMSI opgepikt uit MarineTraffic en later middels een eenvoudig script gemeld aan MarineTraffic. Ik heb dat ook wel gedaan uit grap, onze boot geplaatst op de Westeinder terwijl de boot in de thuishaven lag. Dit melden kan zonder enige vorm van authorisatie. Ergo: ook een goed bevriende schipper wel eens van plaats laten wisselen.......vanuit mijn technische ICT achtergrond een kleinigheid.
:o :D
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor henkvd » 29 Mrt 2022, 21:48

14 dagen terug was je weer als spook gezien in A'dam , nooit is er een track zichtbaar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor aadbloem » 30 Mrt 2022, 09:27

henkvd schreef:14 dagen terug was je weer als spook gezien in A'dam , nooit is er een track zichtbaar.

Op het moment dat dit verschijnt op MarineTraffic het betreffende schip aanklikken, zodra het plaatje opent dan onderin het plaatje kijken bij de AIS source om te zien waar de melding vandaan komt. Als het daadwerkelijk een ontvangst station is kan je die ook aanklikken. Je kan jouw schip (of andere schepen) met je gratis marinetraffic account aanbrengen in een vloot (My Fleet) en een e-mail ontvangen zodra marinetraffic een AIS melding ontvangt. De 1e dertig e-mails per maand zijn gratis. Daarna houdt het op tenzij je betaalt voor meer.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor quichot » 01 Apr 2022, 10:25

Twee dingen.

Toen ik in 2013 AIS aan boord kreeg, mocht ik het absoluut niet zelf programmeren, noch zelf aansluiten. Dat moest een gecertificeerd bureau doen. Wel mocht ik tevoren de antenne en de gps-paddestoel aanleggen met de kabels die de leverancier van de transponder had vooruitgestuurd.

Ik heb ook een tweeling met hetzelfde mmsi-nummer, waardoor ik ook af en toe opduik in oorden waar ik niet was. Ik heb dat destijds aangekaard bij de betrokken instanties. Volgens hen kan iedereen bij ingebruikname marifoon of niet-professionele transponder zelf elk willekeurig mmsi-nummer invoeren. Daar is geen contrôle op. Er verschijnt ook geen mededeling op het schermpje in de trant van 'nummer bestaat al'. Maar mijn informant (RWS-stand op de HISWA) zei dat ze niets aan die vorm van misbruik konden, of wilden doen. Ik moest zelf maar de misbruiker benaderen met het verzoek een ander nummer in te voeren. Mij heeft dat verbaasd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Apr 2022, 16:27

Ik heb vergelijkbare reacties gekregen, hoewel ze bij mij wel de moeite hebben genomen om ter plekke te gaan kijken en de AIS van de daar liggende schepen hebben genomen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor aadbloem » 01 Apr 2022, 22:06

quichot schreef:Ik heb ook een tweeling met hetzelfde mmsi-nummer, waardoor ik ook af en toe opduik in oorden waar ik niet was.

Allemaal op de bekende informele websites MarineTraffic, Shipfinder en dergelijke. Feitelijk is AIS daar niet voor, AIS is voor communicatie van schepen onderling en walstations waar het betreffende schip in de nabijheid is, beide voor veiligheid en helderheid ten behoeve van navigatie. De genoemde websites zijn slechts leuke informele gadgets voor familie en vrienden. Ook zijn er oneindig veel locaties zonder ontvangststation voor MarineTraffic, Shipfinder en dergelijke waardoor de waarde van deze websites feitelijk nihil is. Oneigenlijk gebruik van Marifoon en AIS door middel van valse ATIS of MMSI komt nou eenmaal voor net zoals valse kentekenplaten op auto's. Het zal toeval zijn wanneer jouw MMSI in dezelfde navigatie-sector vaart als de valse MMSI of ATIS. Ook vraag ik mij af of er echt schippers zijn die een (relatief) prijzige AIS transponder aanschaffen en een vals MMSI invoeren. Mijn vermoeden is eerder dat de MarineTraffic, Shipfinder en dergelijke websites fouten maken. Er is ook wel een kans dat een schipper zijn MMSI fout ingevoerd heeft een typefoutje dus maar dan zal hij niet dezelfde scheepsnaam als van jou invoeren denk ik. Nogmaals: Wanneer je ten onrechte door MarineTraffic, Shipfinder en dergelijke "gezien" wordt, klik de melding aan en check welk ontvangststation jou op de kaart zet en hecht verder niet teveel waarde aan deze websites.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten