R.C.Grootveld schreef:Bij datatransmissie kan vervorming optreden, daarom zijn veel datastreams voorzien van een zg CRC (cyclic redundancy check), waarmee de integriteit van een bericht gecontroleerd kan worden, voorbeelden zijn pos 3 en 4 van het IBAN, het laatste cijfer van een UPC, het algoritme op je DigID nummer etc.
Allemaal bedoeld om transmissiefouten (spookbitjes) te detecteren.
AIS lijkt dat dus niet te hebben . . . .
Rob,
Het lijkt mij eerder dat de websites zoals MarineTraffic, Shipfinder en dergelijke fouten introduceren. Een AIS message bevat op de laatste posities na field7 en een delimiter een checksum die is berekend over het hele bericht (na het uitroepteken). In theorie kan deze checksum natuurlijk berekend zijn over een bericht waar een bitje is omgevallen in de transponder en niet onderweg ergens in de transmissie. Als het in de transmissie gebeurt dan keurt de ontvanger dit af op basis van de checksum. In geval van een gesloten transmissiekanaal kan een message of een packet opnieuw opgevraagd worden, in geval van AIS kan dat natuurlijk niet maar geeft wellicht het volgende bericht dat binnen 30sec volgt wel de juiste info. Ik betwijfel toch ook wel dat er in de transponder regelmatig bitjes omvallen en jouw schip in Amsterdam plaatsen. Mijn mening is dat de websites fouten maken, uit eigen ervaring: Ik ontvang zo nu en dan bericht van MarineTraffic dat ik ergens in de Cariben een haven verlaten heb, wat net zo onmogelijk is. Als ik dat uitzoek dan blijkt dat over een ander schip te gaan, een ander schip met exact dezelfde scheepsnaam als de onze. Er is nog een andere mogelijkheid: geef me je MMSI maar (hier of PB) en dan lig je straks op MarineTraffic in de Oudezijds Achterburgwal.
Peanuts en zonder transmissiefout