Loggever

communicatie en navigatie apparatuur

Loggever

Berichtdoor HenkLangelaar » 28 Sep 2021, 14:42

Kan iemand mij aan een loggever VDO sumlog 2 helpen? Werkend of defect.
HenkLangelaar
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Sep 2021, 14:36
ligplaats: Hellevoetsluis
info: Waarschip 1/2 ton
Cassiopeia

Re: Loggever

Berichtdoor Wrijfhout » 02 Okt 2021, 20:58

De reguliere gever met het padlewieltje is nog wel te vinden. De vraag die ik me destijds heb gesteld is de volgende.
Het padlewieltje is kwetsbaar, wil nogal eens wier oprapen en is dan buiten dienst. Oh ja, het is mogelijk om de gever er uit te trekken waarbij een veerbelaste klep sluit om te voorkomen dat de boot volloopt.
Prima bedacht, maar het gepiel hield voor mij een keer op. Vooral omdat de snelheid door het water mij niet zo interesseerde. Met een gps meet je de snelheid over de grond. Voor mij prima.
Daarom ben ik samen met een Willy Wortel aan de slag gegaan om de GPS pulsen te vertalen naar de VDO.
De resultaten zijn inmiddels hoopgevend.
Laat maar weten of je gaat voor het originele schoepenrad of voor de GPS.
Wrijfhout
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 30 Sep 2021, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Loggever

Berichtdoor aadbloem » 03 Okt 2021, 11:33

Wrijfhout schreef:Het padlewieltje is kwetsbaar, wil nogal eens wier oprapen en is dan buiten dienst.

Dat is niet altijd het geval, verschilt wel per gever. Ik heb er (al 10 jaar) eentje onder zitten en naast het wieltje zitten twee vast halve maantjes van kunststof die het wieltje beschermen en ook voorkomen dat elk grassprietje wordt opgepakt door het wieltje en blokkeert. Tevens beschermt dat het wieltje tegen harder zwevend materiaal weer je onverhoopt overheen vaart. Een enkele keer in die tien jaar is het toch raak met wier en een stukje achteruit varen heeft het altijd opgelost. Ik heb zo'n zelfde veerbelaste blokkeerklep om het wieltje, terwijl de boot in het water ligt, er even uit te halen maar het is nog nooit nodig geweest.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Loggever

Berichtdoor Wrijfhout » 03 Okt 2021, 13:33

Nee, die halvemaantjes constructie ken ik niet.
Een andere storing die ik ondervond was het ovaal slijten van het asje, met een onregelmatige loop van het wieltje tot gevolg.

Hopelijk wordt TS niet boos als ik hier vraag of de stappenmotortjes nog verkrijgbaar zijn.
Wrijfhout
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 30 Sep 2021, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Loggever

Berichtdoor aadbloem » 04 Okt 2021, 10:29

Wrijfhout schreef:Nee, die halvemaantjes constructie ken ik niet.

Dit is een voorbeeld, RayMarine heeft dezelfde met de halve maantjes naast het wieltje.
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten