PC Navigo en AIS systeem.

communicatie en navigatie apparatuur

PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor Marcel Spoor » 05 Sep 2021, 12:34

Hallo, wie maakt er ook gebruik van PC Navigo op de laptop en heeft zijn AIS hieraan gekoppeld ? Vanuit bedrijven krijg ik te horen dat dit niet zou kunnen. Maar in het programma is het AIS zeker opgenomen namelijk ???

Graag jullie reactie.

Groetjes, Marcel Spoor.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor henkvd » 05 Sep 2021, 13:40

Als de AIS module er in zit ( oudere versies was dat een aparte aan te schaffen module ) zie ik het probleem niet om dat werkend te maken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor Marcel Spoor » 05 Sep 2021, 20:38

Vertel. Ik ben een en al oor.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor henkvd » 05 Sep 2021, 21:51

Zie je een tabblad ais ? welke versie heb je ?

Welke AIS heb je.

In het algemeen, van de AIS neem je een nmea output port, die stel je in op een baudrate van 38400.
nu moet je naar je computer, gaan we ervan uit dat er geen seiele poort aanwezig is of die al reeds gebruikt is voor de GPS.
Wat heb je nodig een USB serial convertor, een 9P D connector female en evt een stukje 2 aderige kabel om de afstand van de AIS naar PC te overbruggen.

sluit het evt verleng kabeltje aan op de nmea uitgang van de AIS, aan het uit einde een 9p D connector female, 1 draad op pin 2 de ander op pin 5
Vervolgens steken we dit in de USB serial convertor , 50% kans dat de draden naar 2 en 5 direct goed zitten, dat komt straks.

De USB serial convertor installeert zich als een comport op de computer.

Navigo starten, bij instellingen AIS automatisch laten zoeken naar AIS , vindt deze niet de draadjes op de uitgang van de AIS draden en het laten zoeken herhalen, gevonden, klaar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Sep 2021, 23:14

Mijn AIS heeft gewoon een USB kabel die ik direct in de PC prik.
Bij gebrek aan USB poorten, zou een USB hub voldoende moeten zijn.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor Marcel Spoor » 06 Sep 2021, 09:37

henkvd schreef:Zie je een tabblad ais ? welke versie heb je ?

Welke AIS heb je.

In het algemeen, van de AIS neem je een nmea output port, die stel je in op een baudrate van 38400.
nu moet je naar je computer, gaan we ervan uit dat er geen seiele poort aanwezig is of die al reeds gebruikt is voor de GPS.
Wat heb je nodig een USB serial convertor, een 9P D connector female en evt een stukje 2 aderige kabel om de afstand van de AIS naar PC te overbruggen.

sluit het evt verleng kabeltje aan op de nmea uitgang van de AIS, aan het uit einde een 9p D connector female, 1 draad op pin 2 de ander op pin 5
Vervolgens steken we dit in de USB serial convertor , 50% kans dat de draden naar 2 en 5 direct goed zitten, dat komt straks.

De USB serial convertor installeert zich als een comport op de computer.

Navigo starten, bij instellingen AIS automatisch laten zoeken naar AIS , vindt deze niet de draadjes op de uitgang van de AIS draden en het laten zoeken herhalen, gevonden, klaar.



Duidelijke uitleg. Dan kan ik dus van een doorsnee AIS gebruikmaken. En die AIS transponder hoeft dan alleen een antenne splitter te hebben om tussen de radio en de antenne geplaatst te worden.

Thnx.

Groetjes, Marcel.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor Marcel Spoor » 06 Sep 2021, 09:40

R.C.Grootveld schreef:Mijn AIS heeft gewoon een USB kabel die ik direct in de PC prik.
Bij gebrek aan USB poorten, zou een USB hub voldoende moeten zijn.


Ook duidelijk en qua aansluiten een peuleschil. MAAR, dan heb je het waarschijnlijk over de AIS welke door PC Navigo geleverd wordt toch ? Deze heeft echter weer een aparte VHF antenne nodig. En daar hik ik een beetje tegenop. Ik heb twee marifoons aan boord dus ook twee Banten antennes en dan zou ik er nog een antenne bijkrijgen op dek. Of heb jij een ander type AIS met ook een antenne splitter en een USB uitgang ?

Groetjes, Marcel.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Sep 2021, 10:13

Marcel, er zijn mensen op deze site die proberen met je mee te denken, maar je geeft geen antwoord op hun vragen !
Gaat zo dus ook niets worden, maar tussen een VHF antenne kun je een splitter plaatsen, kost net zo veel als een antenne en als 1 van de 2 zend ontvangt de ander niet, dus een oplossing die je niet wilt !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor Marcel Spoor » 06 Sep 2021, 10:21

Wolf1 schreef:Marcel, er zijn mensen op deze site die proberen met je mee te denken, maar je geeft geen antwoord op hun vragen !
Gaat zo dus ook niets worden, maar tussen een VHF antenne kun je een splitter plaatsen, kost net zo veel als een antenne en als 1 van de 2 zend ontvangt de ander niet, dus een oplossing die je niet wilt !
Gr. Wolf1


Beetje boze reactie hoor ? Ik probeer gewoon een beetje door te krijgen hoe het een en ander werkt. En dan schijn ik negatief over te komen ofzo ? Sorry maar daar doe ik dus niet aan mee. Dit draadje mag dus van mij gesloten worden. Ik heb geen zin in aanvallen omdat ik iets niet direct volledig begrijp. Ik meld mij dus ook maar meteen af van dit forum bij deze. Dank aan allen die mijn andere vragen telkens hebben beantwoord.

Groetjes, Marcel.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Sep 2021, 10:29

Lijkt me best lastig met zulke lange tenen door het leven te moeten en dan ook nog willen laten zien waar je bent, hoef het niet te weten !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten