uitbreiden dashboard met meters

communicatie en navigatie apparatuur

uitbreiden dashboard met meters

Berichtdoor Peteroverweel » 25 Aug 2021, 08:50

Ik heb het originele DTN dashboard op mijn schip.
De enige meters zijn een toerenteller, voltmeter en urenteller. Verder zitten er lampjes voor oliedruk en wateralarm.

Maar ik overweeg het dashboard wat uit te breiden. Ook gezien de leeftijd van de motor denk ik dat het verstandig is wat meer te monitoren om eventuele problemen voor te zijn. Zo zou ik graag olietemperatuur en koelwatertemperatuur zien.

Heeft iemand advies hierin? Welke meters moet je hebben? Adviseren jullie digitaal of analoog?
Zitten er al aansluitpunten op de motor, of moeten die worden gemaakt? In geval van maken hoor ik ook graag adviezen.

Groet,
Peter
Peteroverweel
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 08 Jun 2021, 13:09
ligplaats: Purmerend
info: Kempala 950 sport met DTN62 peugeot motor

Re: uitbreiden dashboard met meters

Berichtdoor Amersfow » 25 Aug 2021, 09:15

Probeer er minumaal alarmen bij te zetten. Daar zullen gevers voor in de motor geplaatst moeten worden. Meter is leuk, maar een extra en bijna niemand zit continu op meters te kijken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: uitbreiden dashboard met meters

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Aug 2021, 09:51

Amersfow schreef:Probeer er minumaal alarmen bij te zetten. Daar zullen gevers voor in de motor geplaatst moeten worden. Meter is leuk, maar een extra en bijna niemand zit continu op meters te kijken.

Eens . . .

Ik vind het altijd frappant om te zien hoe de luchtvaart- en spoorwereld het aantal instrumenten vermindert en vervangt door monitoring systemen icm multi function displays en in de scheepvaart dit nog maar nauwelijks gebeurt.
In de pleziervaart lijkt zelft het tegenovergestelde te gebeuren als ik naar sommige stuurstanden kijk ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: uitbreiden dashboard met meters

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Aug 2021, 09:55

Ik zou er hooguit een oliedruk en koelwater temp bijzetten.
Olietemp zal in de meeste gevallen vrijwel gelijk zijn aan de koelvloeistof temp (bij mij is dat per definitie zo) dus of dat nu toegevoegde waarde heeft.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: uitbreiden dashboard met meters

Berichtdoor Peteroverweel » 25 Aug 2021, 14:37

alarmen zijn er al vanaf de bouw.
Wateralarm en oliedruk zit een zoemer achter. Het gaat me er vooral om het monitoren van dingen.
Peteroverweel
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 08 Jun 2021, 13:09
ligplaats: Purmerend
info: Kempala 950 sport met DTN62 peugeot motor

Re: uitbreiden dashboard met meters

Berichtdoor Nope » 25 Aug 2021, 15:49

R.C.Grootveld schreef:
Ik vind het altijd frappant om te zien hoe de luchtvaart- en spoorwereld het aantal instrumenten vermindert en vervangt door monitoring systemen icm multi function displays en in de scheepvaart dit nog maar nauwelijks gebeurt.
In de pleziervaart lijkt zelft het tegenovergestelde te gebeuren als ik naar sommige stuurstanden kijk ....


Mwah, ik kom aardig ver met mijn Simradje
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: uitbreiden dashboard met meters

Berichtdoor Marie Christina » 25 Aug 2021, 18:16

Ikzelf heb naast de toeren een (analoge) meter voor oliedruk, watertemperatuur en spanning van de startaccu.
Verder waarschuwingslampjes voor een paar dingen.
De meters kijk ik zeer regelmatig op.
Vind het fijn dat ik ze heb.

Andere meters heb ik tot nu toe gemist noch nodig gehad.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten