Instellen Nasa Target2

communicatie en navigatie apparatuur

Instellen Nasa Target2

Berichtdoor Adventure » 10 Jul 2021, 13:17

Onze boot is voorzien van een Target 2 dieptemeter.

Onze diepgang is 1,25 dus en het vaargebied is veelal de biesbosch dus is een goede meting wel prettig.

Hebben al een keer vastgezeten :?

Nu kun je een kiel instelling erin zetten zodat de meter de diepte onder de kiel aangeeft ipv onder de zender.

Dus ik stel die kiel instelling op 1,2.

Alleen zie ik eigenlijk geen verschil of maak ik dan een denkfout.

Schat dat de sensor op ongeveer 50 cm onder de waterlijn zit.

Maar dan zou het verschil toch 0,7 moeten zijn.

Maar op beide standen meet ik gem. 1,1 op de meter.

Ik neem aan dat je bij een raymarine element 7 ook een transducer moet aansluiten.

Zodat je beter het verloop van de bodem kunt zien.

Nu zit de transducer midscheeps al in het kielgedeelte dus naar mijn idee ben je altijd te laat met meten.

Of ik maak een denkfout.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Instellen Nasa Target2

Berichtdoor Hooveld960 » 10 Jul 2021, 13:45

Ik heb dezelfde dieptemeter die ik overigens nog steeds moet inbouwen :-(
Ik heb twee jaar gelden de transducer laten plaatsen (omdat de boot toen toch het water uit moest).
En gezegd dat ik de verdere bedrading en de dieptemeter zelf wel ging aansluiten. Nu, dat moet dus nog steeds gebeuren.

Maar goed, de transducer zit bij mij ook in de romp, maar dat is nog niet de onderzijde van de boot.
Dus transducer zit bijvoorbeeld op 50 cm maar de onderkant boot is 90 cm. Verschil 40 cm.
Dus dieptemeter meet, bijvoorbeeld, diepte 200 cm. Maar dat is de diepte vanaf transducer tot aan de bodem.
De werkelijke diepte onder de kiel is 160 cm.
Je kunt volgens mij in de instellingen van de dieptemeter ook al automatisch die 40 cm eraf halen zodat hij op het scherm de diepte onder die kiel aangeeft.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Instellen Nasa Target2

Berichtdoor henkvd » 10 Jul 2021, 13:47

je wil de afstand tussen transducer en kiel corrigeren, alsof de transducer in de kiel zit, je schat het hoogte verschil op 75cm, dan stel je als veilige afstand de keel offset op deze waarde, afgerond zou ik er dan 0,8m van maken.
Je uitlezing haalt dan 0,8m van de gemeten diepte af, 1.1m wordt dan 0,3m.

SET ́ ingedrukt houden schakel je de spanning in, links op het aanwijsinstrument verschijnen nu twee liggende strepen, waarna de kiel-offset in het aanwijsinstrument verschijnt. Gebruik de knoppen “ALARM UP” en “ALARM DOWN” om de gewenste waarden in te voeren, en druk op “SET” om de waarden in het geheugen te plaatsen. Wacht een moment en het resultaat van de dieptemeting zal op het aanwijsinstrument terugspringen. Iedere keer als je de dieptemeter inschakelt zal de kiel-offset even (als herinnering) op het aanwijsinstrument verschijnen
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Instellen Nasa Target2

Berichtdoor Adventure » 10 Jul 2021, 13:57

[quote="henkvd"]je wil de afstand tussen transducer en kiel corrigeren, alsof de transducer in de kiel zit, je schat het hoogte verschil op 75cm, dan stel je als veilige afstand de keel offset op deze waarde, afgerond zou ik er dan 0,8m van maken.
Je uit lezing haalt dan 0,8m van de gemeten diepte af, 1.1m wordt dan 0,3m.

En dat verschil zie ik dus die als ik de kiel offset op 0 zet of 1,2 zet, de waarde op de uitlezing is hetzelfde.

En dat lijkt me toch vreemd want zoals je aangeeft zou ik verschil moeten zien.

Morgen nog maar eens goed kijken.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Instellen Nasa Target2

Berichtdoor henkvd » 10 Jul 2021, 14:02

Denk dat met de diepte die je nu onder de transducer hebt van 1.1 het probleem is als je 1.2 probeert te corrigeren, dan wordt de uit komst negatief.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Instellen Nasa Target2

Berichtdoor Kwokko » 10 Jul 2021, 14:05

In de gebruiksaanwijzing staat trouwens ook ,dat de minimale diepte die het apparaat meet ,is 80 cm.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 7iv42kuwid
Je schrijft ook dat je het reliëf van de bodem kan aflezen.
Dat klopt niet ,dat zie je enkel bij een fishfinder ,niet bij deze.
Ik heb dezelfde in de boot zitten.
Heb de kiel instelling niet gedaan ,trek de waarde er zelf wel van af.
Dit heb gedaan omdat het apparaat minimaal 80 cm moet meten ,wil ik dat zien op het scherm.
Een meetbereik van minder dan 80 cm wordt weergegeven anders met een 0(nul) op het scherm.
Ik ga mij weer een transducer voor mijn fishfinder kopen,want die meet diepten die kleiner is.
Ik vind de Target zelf één ding van niks.
Ik wil ondieptes zien,en die zie ik nu niet.
Zeilers hebben er wat aan,want zo'n boot heeft een diepe kiel.
Kwokko
 

Re: Instellen Nasa Target2

Berichtdoor henkvd » 10 Jul 2021, 14:25

Die 80cm heeft alleen betrekking op de afstand tussen transducer en bodem, binnen die afstand kan er niet gemeten worden door een technische beperking, in die periode staat de ontvanger nog niet open, omdat de zend puls de transducer aanstuurt en kan in die eerste 80cm niets ontvangen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Instellen Nasa Target2

Berichtdoor Adventure » 10 Jul 2021, 15:05

Je schrijft ook dat je het reliëf van de bodem kan aflezen.

Nee ik weet dat deze geen relief leest, de vraag is met bijvoorbeeld een axiom van rasmarine of je dan ook een transducer moet gebruiken.

Zodat ik wel de bodem relief kan aflezen.

Want inderdaad ik vind die Target ook niks dan was de hummingbird nog beter vind ik.

Maar hier in de Biesbosch varen met 1,25 diepgang dan heb je een goede dieptemeter nodig want zo heb je 2 meter en zo heb je nog maar 50 cm.
dus vandaar dat ik opzoek ben naar een alternatief
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Instellen Nasa Target2

Berichtdoor Kwokko » 10 Jul 2021, 17:11

henkvd schreef:Die 80cm heeft alleen betrekking op de afstand tussen transducer en bodem, binnen die afstand kan er niet gemeten worden door een technische beperking, in die periode staat de ontvanger nog niet open, omdat de zend puls de transducer aanstuurt en kan in die eerste 80cm niets ontvangen.

Maar het lullige is ,dat een verkoper dat niet vermeld.
Je merkt het pas als je er mee vaart.

Op een motorboot heb je er dus niks aan,als je op ondiepten vaart zoals kleinere vaarwegen en bv het Lauwersmeer .

Ik heb nog een Eagle Magna III liggen zonder transducer ,maar ik weet niet of de transducer daarmee samen wil werken.
Kwokko
 

Re: Instellen Nasa Target2

Berichtdoor henkvd » 10 Jul 2021, 17:42

Ja dat is nu een maal inherent aan het meet principe, door wat meetbereik instellingen, kan je daar nog een heel klein beetje van afsnoepen, maar reken minimaal op, een niet te meten diepte tot 50cm, daar ontkom je niet aan, staat ook altijd in de specs verstopt.

Door de montage wijze van TS ontloopt je dat probleem al aardig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten