Bedrading schakelpaneel

communicatie en navigatie apparatuur

Bedrading schakelpaneel

Berichtdoor Tinus80 » 01 Jul 2021, 14:59

goedenmiddag,

Ik ben bezig met het heraansluiten van accus/verbruikers mbv cyrix accuscheider, ik heb nog niet veel expertise rondom dit onderwerp. Nu vraag ik mij hoe de min en plusdraden op het schakelpaneel lopen.

Klopt het dat alle plus draden op het rode gedeelte van het schakelpaneel worden aangesloten en alle minnen op de gele (groen) aansluitingen? En waarvoor zijn de blauwe aansluitingen?

En klopt het ook dat verbruikers ook rechtenstreeks op de accu kunnen worden aangesloten door de plus op de rood gemarkeerde strip te plaatsen? En waar moet de min dan in dit geval?

groet Tinus

Afbeelding

Afbeelding
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Bedrading schakelpaneel

Berichtdoor heuvels » 01 Jul 2021, 15:29

Plus hoort rood te zijn en min zwart. Maar ik zou er niet blind op varen. Ik heb ook wel eens een rood draadje gebruikt omdat het zwarte op was :oops:
Gebruikers nooit direct op de accu aansluiten. Altijd een zekering er tussen.
De min zit in de regel op een soort aardstrip.
En ik zou er een vakman naar laten kijken....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Bedrading schakelpaneel

Berichtdoor Tinus80 » 01 Jul 2021, 16:12

heuvels schreef:Plus hoort rood te zijn en min zwart. Maar ik zou er niet blind op varen. Ik heb ook wel eens een rood draadje gebruikt omdat het zwarte op was :oops:
Gebruikers nooit direct op de accu aansluiten. Altijd een zekering er tussen.
De min zit in de regel op een soort aardstrip.
En ik zou er een vakman naar laten kijken....


met een vakman bedoel je een electricien? :) Ik ga er wel vanuit dat het goed is aangesloten, de accuscheider zit ook goed, ik vraag mij alleen af hoe de bedradingen lopen en hoe ik een nieuwe verbruiker op het schakelpaneel kan aansluiten?
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Bedrading schakelpaneel

Berichtdoor Nope » 01 Jul 2021, 17:10

Dat is maar net hoe het door een (niet) vakman is gemonteerd.
(Gezekerd) meten is weten.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Bedrading schakelpaneel

Berichtdoor jkb » 02 Jul 2021, 09:23

Je zou om te beginnen een schema proberen te maken door met een multimeter te kijken wat plus en min is en hoeveel volt er op staat en de loop van de draden te volgen. En als die plus redelijk rechtstreeks van de plus van de accu komt kun je er vast wel een extra (kleine) verbruiker op plaatsen. Wel met een zekering ertussen. Is het een gebruiker die veel stroom trekt dan toch maar liever een deskundige erbij halen. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Bedrading schakelpaneel

Berichtdoor Georges » 03 Jul 2021, 14:58

heuvels schreef:Plus hoort rood te zijn en min zwart. Maar ik zou er niet blind op varen. Ik heb ook wel eens een rood draadje gebruikt omdat het zwarte op was :oops:
Gebruikers nooit direct op de accu aansluiten. Altijd een zekering er tussen.
De min zit in de regel op een soort aardstrip.
En ik zou er een vakman naar laten kijken....


Een Vakman gaat je dan ook gelijk zeggen dat de periode rood en zwart voor gelijkstroom al 20 jaar voorbij is, het is gewoon zoals met thuisinstallaties blauw - bruin + ...
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Bedrading schakelpaneel

Berichtdoor Kwokko » 04 Jul 2021, 09:41

Georges schreef:Een Vakman gaat je dan ook gelijk zeggen dat de periode rood en zwart voor gelijkstroom al 20 jaar voorbij is, het is gewoon zoals met thuisinstallaties blauw - bruin + ...

Een "goede Vakman" heeft minimaal een goede https://www.toolmaster.shop/benning-050 ... KwQAvD_BwE bij zich ,waarmee deze de bedrading kan testen ,op wat plus en wat mij is,en wat de voltages zijn.
En als de kleuren rood-zwart-wit zijn , en de bedrading ziet er verder nog correct uit ,zal deze daarop doorgaan ,i.p.v. er een spaghetti aan draden in vele regenboog kleuren van te gaan maken.
Kwokko
 

Re: Bedrading schakelpaneel

Berichtdoor Tinus80 » 04 Jul 2021, 13:37

Een officiële erkende scheep elektricien inschakelen voor dit soort klussen gaat denk ik echt in de papieren lopen denk ik (als ze er al aan willen beginnen) :D

ik heb inmiddels al het 1 en ander doorgemeten, de grijze aansluitingen zijn plus, groen gele aansluiting zijn -/aarde, de blauwe blokjes zijn niet aangesloten maar geven wel de scheiding dus linker- en recht rij schakelaars aan op het paneel.

Ik zie onder het paneel nog wel wat soldeerpunten die wel wat aandacht kunnen gebruiken, hier ben ik niet in thuis en heb ik ook geen materialen voor, maar mocht er iemand in de omgeving IJmuiden zijn die hier een keer een blik op wou willen werpen stuur dan even een PM voor de details (vergoeding komen we wel uit:)
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten