zonnepaneel accu .

communicatie en navigatie apparatuur

zonnepaneel accu .

Berichtdoor Gerardnl » 08 Jun 2021, 09:12

Goedenmorgen heb een vraagje .

Ik heb sinds kort een zonnepanneel op mijn bootje liggen 280 w ik heb als accu,s 2 maal 125 amp ik wil graag wat meer opslag hebben en weet ook niet hoe oud de accu,s zijn .

Ik wil eigenlijk de 2 accu,s gaan gebruiken om als start accu te gebruiken maar wil er een zwaardere accu bij kopen voor mijn zonnepaneel ik denk in de richting van 225 amp hebben jullie hier ervaring mee wat kan ik het beste kopen weet dat er verschillende optie,s zijn zoals gel en litium accu maar wat raden jullie mij aan .

ik hoor het graag van jullie alvast bedankt

Grt Gerard
Gerardnl
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Mei 2021, 05:54
ligplaats: linge
info:

Re: zonnepaneel accu .

Berichtdoor elrenegado » 08 Jun 2021, 09:39

Budget is ook een belangrijke.
En wat is je dagelijks verbruik aan stroom.

een "gewone" 220ah accu is groot, en flink aan het gewicht, dat moet je wel kwijt kunnen en kunnen plaatsen.
Je kan ook aan 2x een iets kleinere nemen.
Mijn voorkeur zou minimaal een AGM zijn.

zelf kom ik met 1x 220ah gewoon of semi tractie niet uit.
Heb 2x 170Ah Victon Super Cycle batterij erin staan, kost wat, maar super compact en volledig ontlaadbaar.
Dus 300 a 340ah beschikbaar.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: zonnepaneel accu .

Berichtdoor FKZ » 08 Jun 2021, 10:57

Als ik de prijs van die victron super cycles zie zou ik gaan kijken naar lifepo accus lichter en TCO is veel beter omdat ze 10x zolang mee gaan. 3000 cycles op 100% dod als ze dan 2x zo duur zijn ben je nog steeds 5x goedkoper uit. MEt als grote voordeel dat je daar wel C1 belasting kan trekken ipv maar C0.05 om de beloofde capaciteit te halen.

Uit de datasheet van victron staat 300 cycles met 100% ontladen met een vermogen van 0.2xC20 Dat is bij een enkele 170 amp accu een 32 ampere belasting. Daarna moet die 2 uur rusten en dan direct laden. 32 ampere is in de buurt van da C5 rating geeft "maar" 145 amp terug van je 170 amp accu.

Het zijn leuke agm semietractie accus tegen een wel erg hoge prijs voor het eventueel te laag ontladen van je accus. Bijna 1200 piek voor 2x 170 amp/h met in mijn ogen een enorme beperking op vermogen.

Als budget een issue is maar plek en gewicht niet dan verslaat niks een ouderwetse natte lood accu. Is gewicht of ruimte een probleem skip de agm en ga direct door naar lifepo wat in laad en ontladen 3 tot 5x efficiënter is dan elke lood gebaseerde accu techniek.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: zonnepaneel accu .

Berichtdoor kajoe » 08 Jun 2021, 12:47

accu keuze is altijd een dilemma .
ik zelf heb al sinds ik vaar altijd met lood accu,s gewerkt gewoon omdat die anderen toen nog niet bestonden .
ik heb nu in mijn bootje 4x225 amp staan als huishoud en 1x145 voor de boegschroef gekoppeld met een 145 voor de start motor .
de hoofd accu,s staan op 2x100 wp zonnepanelen ,en d start op 1x80 wp .
tot op heden nooit stroom te kort gehad .
tijdens het varen word geladen via de agrofed drie banken met een dynamo max 90 amp wat hij dus eigenlijk nooit laad .
het zijn wel gesloten accu,s en is een pracht middel voor ballast on de boot wat dieper te houden maar dat is eigen keus .
de nieuwe soorten accu,s hebben soms hun voordelen en al die verhalen van zoveel cyclussen en den is hij op tja vroeger deden we gemiddeld 10 jaar met lood accu,s maar misschien waren ze in die tijd beter dan nu. Maar dan wel 24 uur per dag bij het varen iedere week en jaar tja was je werk he .
soms denk ik wel eens men is druk bezig met allerijl rekensommetjes van hoe het moet ,helaas deden wij het altijd als men zij van zeg 6 kwadraat werd het een 10 of 12 altijd 10 tot 20 kwadraat dikker en heel veel laskabels bij werven werd even wat( geleend).dit ging meestal om 12 en 24 volt .
zo hadden we op een zelf gebouwd passagiers schip 2x een accu stel van heftruks in gebouwd dus ruim 2x1000 amp voor de huishoud ,
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: zonnepaneel accu .

Berichtdoor Kwokko » 08 Jun 2021, 12:48

Gerardnl schreef:Ik wil eigenlijk de 2 accu,s gaan gebruiken om als start accu te gebruiken maar wil er een zwaardere accu bij kopen voor mijn zonnepaneel ik denk in de richting van 225 amp hebben jullie hier ervaring mee

Ik zou dat niet doen. Want als start accu ben je in principe dat helemaal niet nodig.
Een start accu wordt voor een kort moment gebruikt ,en dan daarna wordt deze weer opgeladen door de dynamo.
Zonde van het geld om daar een 225 amp accu voor te kopen.
En je tilt je er ook nog eens een ongeluk aan die krengen.
Vergeet niet ,ze wegen circa 65kg per stuk.
Dat is al een hele heis om die in een accubak van een truck te krijgen , maar in een boot gaat dat nog slechter.

Je hebt het enkel over opslag van spanning d.m.v. je zonnepaneel ,en als start accu.
Het lijkt me beter dat je eerst je configuratie uitlegt,want ik vind je info betreffende je "bootje" ,te summier om op basis van opslag en startaccu je een advies te geven welke accu's je moet hebben.
Nu 2 keer 125amp enkel voor starten is al helemaal 'over the top'.
Dus wat voor boot is het ,kun je er op leven voor een paar dagen of weken?
Of gaat het hier om een sloepje met kajuit waar een zonnepaneel op ligt.
Kwokko
 

Re: zonnepaneel accu .

Berichtdoor elrenegado » 14 Jun 2021, 13:25

FKZ schreef:Als ik de prijs van die victron super cycles zie zou ik gaan kijken naar lifepo accus lichter en TCO is veel beter omdat ze 10x zolang mee gaan. 3
.


Je moet ze ook niet kopen voor die prijzen, :D
Die genoemde 1200 haal je al niet eens, en zeker niet als je wat creatief shopt, dan heb je 2x 170 voor 800 o.i.d (tegen ruim 1k voor een 120a lifepoaccutje)
Daarnaast klopt je verhaal niet helemaal, maar dat word een eindeloze discussie.... je moet doen wat je zelf het beste vind.
Ik hoef die lifepo en gewone loodaccu zooi weer niet, ieder zijn ding.

Denk ook niet dat TS zit te wachten op een accu van rum 1000 euro.

ALs ik hem was zou ik 1 of 2 AGM accus nemen, 2x 150 a 170 of 1x 220, en de goedkopere semi tracties die op MP staan links laten liggen.
Voor 4 a 500 kan je 2 leuke AGM accus hebben.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten