nieuwe navigatie, AIS en GPS.

communicatie en navigatie apparatuur

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor broekie » 06 Jun 2021, 08:35

We zijn er bijna. Wel soms moeizaam geweest m.b.t. afspraken over de tijdsplanning.
Niemand wil zich vastzetten op een eindtijd met deze klussen, alleen de zeilmaker heeft zijn afspraak geheel waargemaakt.

De laswerkzaamheden en inbouwen generator en hekschroef liep wat uit, maar niet echt veel. Moest wel zelf dagelijks aansturen en ook meewerken. (wat niet erg is)
Schilderen verliep op zich wel goed. Demontage en montage heb ik zelf gedaan en was erg veel werk. Teak dek zelf geschuurd.
Hora heeft ook de afspraak gehouden, wel iets uitloop, maar ze hebben er alles aan gedaan om te leveren in delen zodat we door konden.
Alle patrijspoorten heb ik zelf voorzien van nieuw rubber en horren. Zijn er allemaal uit geweest.
Eigenlijk was/is het timmerwerk de frustratie. Slaapkamer verbouwen heeft de hele winter geduurd en er is uiteindelijk 80 uur gewerkt over de maanden.
Dat ging dus niet vlug, steeds maar iets. De binnen raamlijsten zijn nog niet klaar.
Een andere timmerman maakt nu de slaapkamerdeur af.
Daardoor gingen we niet met Pasen, maar half mei voor het eerst het water in. De zeilmaker heeft toen de nieuwe tent erop gezet in Warmond die erg mooi is geworden.
Nu is het schip alweer een weekje bij een andere werf voor RVS aanpassingen aan de railing en een zwemplateau.
In het water de nodige metingen verricht en afgelopen donderdag naar binnen. De verschillende onderdelen zijn al wel in een voorwerkstadium.
Eerst hechten van de delen zoals bochten enz. bij het schip. Dan de constructie naar de werkplaats voor aflassen en polijsten.
Daarna definitieve montage. Aan het schip wordt niet meer gelast. Bevestiging plateau aan schip is met flenzen en M16 met tegenflens binnen.

Kosten van de hele refit? Binnen begroting, niet minder en misschien ietsjes meer, maar geen gekke tegenvallers.

Eeerste reis hopelijk eind van de week naar Tilburg en daarna Zeeland.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor Nope » 06 Jun 2021, 10:11

pascall schreef:Nog een kleine aanvulling op bovenstaand verhaal, dit betreft een pomp van Simrad, RPU 300 24 volt.
Deze pomp wordt wordt proportioneel aangestuurd dus geen tik tak zwart wit verhaal!
Pompje wordt aangestuurd door een AC 70 stuurcomputer, bediend door een AP 60 stuurautomaat die weer zijn informatie krijgt van een GPS kompas, al Simrad.
De combi is waanzinnig goed, nooit heb ik zelf het roer in handen genomen, ook niet in de zwaarste condities!
Setje is Wheelmark gecertificeerd, kost wat maar heb je ook wat! :D

Mvg,

Pascal.


Mijn RPU80 vond ik best wel veel herrie geven. Wel 20 jaar zonder problemen gebruikt. Bij nieuwbouw bootje heb ik er een hypro ingezet, die is veel stiller. Gekoppeld aan een Nac2 en AP44. GPS is een HS60. In de stuurleiding een Malema flow switch. 1 rukje aan het stuur zet de AP in standby. Als ik daarna weer een poosje koers houd gaat ie weer in auto mode. Spul stuurt snaarstrak (is echter ook afhankelijk van de rompvorm).
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor Oeverloos » 06 Jun 2021, 14:32

@Pascall
Wat is bedoel met gepiel met koolborstels bij de electrische hydraulische pomp is,
ik maak bij het vaarklaar maken de koolborstels schoon.
Tot nog toe heeft de stuurpomp al die jaren naar behoren gefunctioneerd.

Mijn stuurpomp is type RPU160, dus de helft van die van jou.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten