nieuwe navigatie, AIS en GPS.

communicatie en navigatie apparatuur

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor Hooveld960 » 05 Jun 2021, 14:18

Misschien beetje off topic, althans niet direct de antwoorden waar ts wat aan heeft.
Ik draai nu een paar jaar WinGPS Marine (een betaalde versie) op mijn tablet.
Maar ik ben een mooi weer vaarder en met dat mooie weer zie ik bijna geen klap op mijn tablet.
Plus dat als ik WinGPS Marine draai ik na zo'n 2-3 uur door m/n volle batterij heen ben.
Sterker nog, zelfs met de oplader aan de stroom trekt het hele geval meer als de oplader kan bijladen, dus ik ben gewoon klaar na x-aantal uur.
Ik zit dus nu ook te denken om een kaartplotter aan te schaffen. Maar ik ga het zoeken op de 2dehands markt.
Ik heb wel geld voor een nieuw exemplaar, maar kom dan in strijd met mijn vrouw haha (niet te hopen dat zij dit ooit ergens leest).
Ze zit altijd te mopperen als ik weer eens geld uitgeef voor dingen voor de boot. Want voor dingen thuis doe ik altijd moeilijk vindt ze.
Voor de boot kan het nooit op zegt ze, maar voor dingen thuis loop ik altijd te beknibbelen.
Dus ik moet de uitgaven voor de boot een beetje redelijk houden om de goeie vrede te bewaren haha.
Klinkt dramatisch, maar we zijn 32 jaar bij elkaar en dat duurt nog wel even ook hoor.

Dus ik ben een beetje aan het rondkijken voor een 2dehands 7 inch plotter. Prijsklasse rond de 200-300 euro.
Mocht iemand tips hebben, hou ik me aanbevolen. Misschien heeft iemand nog wat liggen in deze groep?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor redmiller » 05 Jun 2021, 14:21

Dan zou ik een AIS met GPS nemen met een WIFI functionaliteit. Dan kun je altijd nog wisselen in configuratie
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor Oeverloos » 05 Jun 2021, 15:15

Hey broekie,

Uit jouw bijdragen op het forum maak ik op dat jij een ervaren en technisch onderlegde watersporter bent.
En als ik dan naar het plaatje van je schip kijk dan moet je niet uitsluiten dat je meer de kustwateren op zoekt dan je nu misschien inschat.

Bij mij vaart het schip 90% van de tijd op de stuurautomaat.
Dus input via een geavanceerd kompas of via een GPS kompas is voor mij het belangrijkste.
Ideaal is een royaal GPS kompas in verband met mijn ervaringen met het slingeren en surfen van deining met een klein motorbootje op zee.
Vele kompassen houden het niet bij en de stuurautomaat maakt prehistorische geluiden.
Ik heb zelf zo’n printplaatje mini gyro rate kompas, dat goed werkt maar niet bij alle golfhoogten.

- GPS kompas,
- Stuurautomaat,
- Elektro-hydraulische stuurpomp met voldoende capaciteit of hydraulisch via de PTO van de motor. ( dit laatste is eigenlijk ideaal want geen elektro motortje bij de stuurpomp met gepiel met koolborstels)
- de stuurautomaat kan samenwerken met een plotter, via GO TO en routes die je in kan geven vaart het schip zelf.
Dat is handig want als je op groter water vaart dan ben je na een kwartiertje sturen wel uitgestuurd.
Zo’n Follow Up hendeltje naast het stuurwiel is super, maar ik draai gewoon aan de knop van de automaat op het dashboard, die moet dan binnen handbereik staan.
- ik schroef mijn stuurstoel altijd vast op de vloer op groter water, maar een vast opgestelde stuurstoel met een Follow Up Steering/Tiller hendel op de leuning is wel de Rolls Royce oplossing. Hier zit tenslotte altijd iemand uitkijk te houden. (Er is ook non follow up)
- een plotter waar je met zonlicht nog wat ziet en die ook naar je toe gericht staat en waarvan de batterij langer dan 8 a 10 jaar meegaat.
- een tweede vaste marifoon, omdat één marifoon altijd op 16 staat.
- een AIS die zendt en ontvangt, maar waarvan je het zenddeel makkelijk uit kunt zetten.
- een radar is op groter water eigenlijk onmisbaar en heeft bij voorkeur een eigen scherm nodig. Die overlay functies zijn prachtig maar ik gebruik het niet.
Als je de nevel of zeedampen invaart wil je gewoon niet overvaren worden en ook niet ergens boven op varen nog afgezien van die vlaggetjes overal van de visserij.
De radar als stand alone is het overdenken waard. Ik heb nu een met de Simrad plotter geintegreerde radar van een merk dat niet meer bestaat.
Die radar is uitstekend, maar als je wil upgraden of veranderen kan je de hele handel weggooien.
Dus liever stand alone.
Dat geldt overigens voor meer apparaten aan boord.

Als een verbinding tussen stuurautomaat en plotter niet een wens is (want je gebruikt geen routes en Go To) dan volstaat ook een iPad of andere tablet met b.v. Navionics, iSailer van Wärtsilä of N.V. Verlag, of andere apps voor het binnenwater.
Check wel of er een ankeralarm functie en dat de tablet GPS kan genereren.

Ik kom hier op omdat ik merk dat ik veel meer op de iPad met iSailor (betaald) ben gaan varen dan dat ik op de oude plotter zit te kijken.
Wel zorgen dat de zaak vastgeschroefd zit.

Mijn schip heeft geen buitenbesturing, dus een stuurstand in de stuurhut.
Je vaart meestal met mooi weer en lang buiten in de zon is geen optie zeker niet voor de oudere jongeren.
Al mijn spullen zijn van Simrad.

Het minimum om fatsoenlijk te navigeren op het buitenwater, dan denk ik:
- Een stand alone stuurautomaat.
- Een tablet met GPS of een plotter met gps.
- een papieren zeekaart.
- een back up gps.

De beste plotter is de plotter die je kunt bedienen.
Ook na de winter.
Als je alles vergeten bent.

Mvrg. Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 05 Jun 2021, 16:36, in totaal 3 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor Oeverloos » 05 Jun 2021, 15:24

@hooveld960
“Mocht iemand tips hebben, hou ik me aanbevolen”

Zoek een gebruikte Garmin met ingebouwde gps plotter en laat je vrouw sturen.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor Nope » 05 Jun 2021, 17:08

Hooveld960

Vergeet niet dat je ook nog een kaartje moet hebben.
En een 7 inch simrad, lowrance of b&g is ook goed hoor.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor Pettevlet » 05 Jun 2021, 22:23

Mijn voorkeur is navigeren op een tablet (iPad oid) of een laptop ipv een vaste plotter om de eenvoudige reden dat je veel flexibeler bent in de software.

WinGPS vind ik erg goed met name omdat je daar de wekelijkse BaZ updates bij krijgt en dat is op groter water natuurlijk een must wat mij betreft. Ik zie te vaak mensen vertrouwen op niet goed bijgewerkt spul (want lekker goedkoop).
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor pascall » 06 Jun 2021, 06:18

Wat Oeverloos neerschrijft over de mogelijke problemen met een elektrische hydraulisch pomp kan ik niet beamen.
Zelf varen we met zo'n pomp bijna 12000 uur lang, simpel weg omdat dat de standaard besturing is.
Voor nood zit er nog een hydraulisch handpomp op , alleen op de buitenstuurstand, nooit gebruikt!
Binnen en buiten wordt altijd gevaren met follow-up pookje.
Er wordt eigenlijk altijd op piloot gevaren, ook de bochten, net het afmeren geschied met de hand.
En het pompje draait nog steeds op de zelfde koolborstels! :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor pascall » 06 Jun 2021, 07:09

Nog een kleine aanvulling op bovenstaand verhaal, dit betreft een pomp van Simrad, RPU 300 24 volt.
Deze pomp wordt wordt proportioneel aangestuurd dus geen tik tak zwart wit verhaal!
Pompje wordt aangestuurd door een AC 70 stuurcomputer, bediend door een AP 60 stuurautomaat die weer zijn informatie krijgt van een GPS kompas, al Simrad.
De combi is waanzinnig goed, nooit heb ik zelf het roer in handen genomen, ook niet in de zwaarste condities!
Setje is Wheelmark gecertificeerd, kost wat maar heb je ook wat! :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor broekie » 06 Jun 2021, 07:28

Zo val je van het een in het ander :D

Sinds een recent topic over het aansluiten van een stuurautomaat, was dit onderwerp ook bij mij op de kaart gezet.
Ik zal dat nu niet gaan inbouwen, maar in de toekomst sluit ik het niet uit.

Als een kompas moet gaan samenwerken met een plotter om de ingegeven route te koppelen met de stuurautomaat, dan moeten deze zaken met elkaar communiceren.
Ik neem aan dat je dan apparaten moet nemen die bv via NMEA 2000 koppelbaar zijn? Dan kun je modulair opbouwen.

@ Pascall. Jouw beschreven set is dus niet gekoppeld met To Go navigatie.

Daarom wil ik eerst eens wat dieper in deze materie duiken voor ik iets ga aanschaffen.
Iets inbouwen wordt volgende winter, want we varen nu nog niet eens :mrgreen:
Momenteel lig ik weer binnen bij de RVS man die het zwemplateau en nog wat aanpassingen aan het schip maakt.
De bedoeling is om eind deze week "klaar" te zijn na 9 maanden werken aan het schip. De raamlijsten voor binnen zijn nog niet klaar.
We hebben al wel een paar dagen gevaren en de aanpassingen uit kunnen proberen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: nieuwe navigatie, AIS en GPS.

Berichtdoor pascall » 06 Jun 2021, 07:51

Ik heb bewust er voor gekozen de stuurautomaat volledig onafhankelijk te houden van de plotter, ik zie ook het nut er niet van in, het enige dan, de prijs.
Kan hem koppelen doormiddel van een, in voorhanden liggend snoertje, maar krijg dan ongewenste informatie op het radarschermen wat ik niet wil.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, wat de boot betreft, maar dat dat goed gaat komen is geen twijfel over mogelijk.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten