Een peilglas op de brandstoftank is de enige betrouwbare aflezing voor de brandstofvoorraad op lange oversteken.
Dat wil niet zeggen dat vlotters en ultrasone meters niet betrouwbaar zijn.
Deze zijn alleen afhankelijk van integere data en rechthoekige tanken.
Ik houd zelf mijn uren en toerentallen in het logboek bij en weet wat mijn motor gebruikt per uur per aantal toeren.
Mijn mechanische meter is manisch depressief omdat de vlaktank van boven breed en van onder smal is.
Een peilglas geeft precies aan wat er in zit.
Low tech, very smart.
Maar als ik het allemaal nieuw zou kunnen laten maken koos ik voor zo’n mooie digitale opstelling, zoals “Pascall” hierboven laat zien.
Inclusief een apart scherm voor de radar.
En een GPS kompas.
En een slimmere stuurautomaat met een grotere oliepomp.
En een peilglas.
En een anker dat op de boegrol zit en niet onder de boeg hangt.
Mvrg. Oeverloos