Nieuw dashbord

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Yep » 26 Mei 2021, 22:19

pascall schreef:Yep, kijk eens naar Nordhavn of Flemming, beide merken maken gebruiken van beide systemen, zie filmpjes op YouTube.
Zelf heb ik mijn twijfels om het radarscherm op een laptop te draaien.
Varende op radar moet je voor 100% op je apparatuur kunnen vertrouwen.
Om deze redenen heb ik de piloot ook niet gekoppeld aan de plotter/radarschermen.
Er werden beelden op geprojecteerd die gerelateerd waren aan de piloot die je absoluut niet op je radarscherm wil hebben als je op radar vaart.
Dus alles gescheiden, piloot, plotter/radarscherm, plotter/radar, ieder zijn eigen computer.
Dus 3 afzonderlijk systemen, papierenkaarten zijn dan ook overbodig, heb ze nog wel aan boord maar zijn al wat jaren oud.
Het is een keuze natuurlijk, maar mijn visie was, ik ga digitaal, maar dan ook volledig ;) :D


Ik had nog niet op alles geantwoord ;-)
Je kunt ook bij Raymarine de autopilot vanaf de plotter bedienen maar bij mij blijft dat het separate bedieningspaneel.
De radar kan op het ene scherm en kaart/Victron/motorinstrumenten op het andere.
Vanuit safety wil ik ook de alarmen voor te lage oliedruk en te hoge koelwatertemperatuur bewust apart houden.
Ofwel, draadje, ledje, zoemertje en basta.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Nope » 26 Mei 2021, 23:09

Alarmen heb ik ook redundant met het outboard zoemertje.
Vhf ook apart
Ap idem met de AP44, dat is tevens ook mijn meest gebruikte stuurwiel :D
Redundant ook een normaal stuurwiel.
Rest alles via de plotters, inclusief schakelpaneel en achteruitkijkspiegel (camera).

Geeft een mooi strak dashboardje.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Roadrunnertoao » 27 Mei 2021, 10:02

Ik ben wel heel erg benieuwd met welke schepen, en vooral waar jullie varen.
Ik vind dit soort dashboards helemaal geweldig en heb hier zeker interesse in, maar (voor mij) niet te betalen allemaal.
Maar ik kom dan ook niet verder dan de Nederlandse/Belgische/Duitse rivieren
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Amersfow » 27 Mei 2021, 10:26

Ik ben gewend aan alleen het standaard motorpaneel met minimaal de alarmen (koelwater+uitlaat temp, laden, oliedruk) en een vloeistofkompas. Simpel GPS snelheidsmetertje voor de snelheid en gevaren afstand/tijd. En voltmeters voor alle accubanken. Gas/CO2 alarmen op de apparaten zelf. Op zee de marifoon aan op kanaal 16 of het blokkanaal of de weersuitzendingen. Verder is AIS plotter wel handig (met scherm op de kaartentafel en kleine bij de stuurstand). Verder de stuurautomaat. De koersen uitgezet op de kaart, Navionics als backup. Windmeter met de kracht en schijnbare richting. En de log voor snelheid door het water. En de dieptemeter. Allemaal niet zo advanced dus.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Hooveld960 » 27 Mei 2021, 10:42

Ik zou al blij zijn als ik ergens een leuke 2dehands plotter (7 inch of groter) op de kop zou kunnen tikken. Vindt de nieuwprijzen best duur. Ik draai nu navigatie op een tablet, maar met een beetje zonlicht zie ik niks meer op het scherm.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Yep » 27 Mei 2021, 10:54

Van de winter een A95 (9,5") Raymarine in de aanbieding als het project doorgaat.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Kwokko » 27 Mei 2021, 11:01

Hooveld960 schreef:........ maar met een beetje zonlicht zie ik niks meer op het scherm.

Dat is op te lossen door er een folie overheen te doen van 3M.
Anti Glare noemen ze dat.
Is een ultra dunne folie.
Kwokko
 

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Roadrunnertoao » 27 Mei 2021, 11:09

Yep schreef:Van de winter een A95 (9,5") Raymarine in de aanbieding als het project doorgaat.


Stuur mij tzt dan maar eens een berichtje
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor pascall » 27 Mei 2021, 12:00

Roadrunnertoao schreef:Ik ben wel heel erg benieuwd met welke schepen, en vooral waar jullie varen.
Ik vind dit soort dashboards helemaal geweldig en heb hier zeker interesse in, maar (voor mij) niet te betalen allemaal.
Maar ik kom dan ook niet verder dan de Nederlandse/Belgische/Duitse rivieren


Met een Barkas 1100, vaargebied van Frankrijk tot en met Noorwegen.
Heb hier nog wel wat reisverslagen gepost, geloof alleen dat de foto's verdwenen zijn, mocht het je interesseren .

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 27 Mei 2021, 12:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Yep » 27 Mei 2021, 12:13

[quote="Roadrunnertoao"Stuur mij tzt dan maar eens een berichtje[/quote]
Doe ik zodra een 'go'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten