pascall schreef:Yep, kijk eens naar Nordhavn of Flemming, beide merken maken gebruiken van beide systemen, zie filmpjes op YouTube.
Zelf heb ik mijn twijfels om het radarscherm op een laptop te draaien.
Varende op radar moet je voor 100% op je apparatuur kunnen vertrouwen.
Om deze redenen heb ik de piloot ook niet gekoppeld aan de plotter/radarschermen.
Er werden beelden op geprojecteerd die gerelateerd waren aan de piloot die je absoluut niet op je radarscherm wil hebben als je op radar vaart.
Dus alles gescheiden, piloot, plotter/radarscherm, plotter/radar, ieder zijn eigen computer.
Dus 3 afzonderlijk systemen, papierenkaarten zijn dan ook overbodig, heb ze nog wel aan boord maar zijn al wat jaren oud.
Het is een keuze natuurlijk, maar mijn visie was, ik ga digitaal, maar dan ook volledig
Ik had nog niet op alles geantwoord
Je kunt ook bij Raymarine de autopilot vanaf de plotter bedienen maar bij mij blijft dat het separate bedieningspaneel.
De radar kan op het ene scherm en kaart/Victron/motorinstrumenten op het andere.
Vanuit safety wil ik ook de alarmen voor te lage oliedruk en te hoge koelwatertemperatuur bewust apart houden.
Ofwel, draadje, ledje, zoemertje en basta.