Tips dieptemeter

communicatie en navigatie apparatuur

Tips dieptemeter

Berichtdoor sebas » 05 Mei 2021, 18:20

Ik ben aan het kijken naar een dieptemeter, puur voor diepte en geen vis zaken e.d.
De NASA clipper/target zie ik als betaalbaar en voldoende.
Maar ik las ergens dat dit goedkoop/duurkoop is en dat de transducer niet heel solide is ?
Ik moet een gat maken want ik heb een stalen romp en heb daar toch graag wat zekerheid in.
Is dit een goed/duurkoop product ? En/of wat zijn andere betaalbare alternatieven ?
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Re: Tips dieptemeter

Berichtdoor Roadrunnertoao » 10 Mei 2021, 14:35

Ik heb deze er ook opzitten; werkt over het algemeen prima, maar wanneer ik hem echt nodig heb (in ondieper water) wil hij nog wel eens gekke waarden aangeven. Nu weet ik niet of dat komt door een draadbreuk oid (maar dan zou ie het in dieper water ook niet goed moeten doen) of dat dit een algemeen probleem is van de transducer.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Tips dieptemeter

Berichtdoor elrenegado » 10 Mei 2021, 15:27

ik had in m'n vorige boot zo'n nasa.
In m'n huidige zit een navman met diepte EN snelheid.

beide systemen ben ik tevreden over, beide waren betrouwbaar genoeg om niet vast te lopen in de biesbosch.

de snelheidsmeting van de navman is overigens niet accuraat, dat werkt met zo'n radarwieltje. zit na lang stilliggen ook nog wel eens vast
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Tips dieptemeter

Berichtdoor Kwokko » 10 Mei 2021, 15:39

sebas schreef:En/of wat zijn andere betaalbare alternatieven ?

Ik heb een NASA Target2.
Bij mij was het ,dat ik er al eentje had ,maar die was stuk,een Seafarer ,en er zat wel een transducer in.
Daar moest dus een passende meter bij.
Dat werd dus deze ,en die bevalt goed.
https://www.kokwatersport.nl/target-dieptemeter/p28849
Kwokko
 

Re: Tips dieptemeter

Berichtdoor Marie Christina » 10 Mei 2021, 18:36

Mijn Seafarer 501 uit eind jaren 70 doet het nog perfect en het model zie ik regelmatig op de 2e hands markt voor een prikkie langskomen.
Voor huidige begrippen een monsterlijk groot apparaat.
Dat wel .
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Tips dieptemeter

Berichtdoor sebas » 10 Mei 2021, 21:18

Bedankt voor de reacties :)
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Re: Tips dieptemeter

Berichtdoor Frank » 10 Mei 2021, 21:22

In de vorige boot en ook nu weer in de huidige boot een NASA Clipper, met repeater voor de buitenstuurstand.
Best wel tevreden over. Wat me wel opgevallen is, dat de huidige secuurder is dan dezelfde op de vorige boot.
Daar was het nog wel eens snel wisselend, met een verschil van 3 dm in een paar seconden. En dat was dan niet het bodemverschil.
Deze die ik nu heb ik wel redelijk stabiel in uitlezen en zeker redelijk zuiver in wat hij aangeeft.
Dus niet heel duur, maar het werkt gewoon.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Tips dieptemeter

Berichtdoor stief » 12 Jan 2022, 18:30

Hoi,

Ook ik ben aan het kijken naar dieptemeters en zag dat dit een van de enige posts op dit forum is betreffende dieptemeters.

Is er iemand op dit forum die meerdere dieptemeters gehad heeft en zo een valide oordeel kan vellen over wat goed is en wat niet?
Een dieptemeter waar ik op uitkwam voor mijn boot (5,5m) was de Garmin Striker 4. Beide staan in dit artikel https://www.waterextreme.nl/de-3-beste-dieptemeters-voor-op-uw-boot-van-2021/. Kan iemand uitleggen waarom de eerste Lowrance bijna 3 keer zoveel kost als de Garmin? En wanneer zou iemand kiezen voor de bovenstaande en wanneer niet.

Groeten
stief
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 12 Jan 2022, 18:25
ligplaats: Groningen
info: Prins 550

Re: Tips dieptemeter

Berichtdoor Kwokko » 12 Jan 2022, 20:17

stief schreef:Kan iemand uitleggen waarom de eerste Lowrance bijna 3 keer zoveel kost als de Garmin? En wanneer zou iemand kiezen voor de bovenstaande en wanneer niet.

Ach ja waarom is een Mercedes 3 keer zo duur als een VW Golf hê.
Moet die dieptemeter aan/op je Prins 550?
Maak er maar een Eagle Cuda 128 aan.
Dat is een fishfinder ,en tevens een dieptemeter.
Doet wat die doen moet,en je ziet ook nog visjes zwemmen.
Hier eentje te koop voor weinig,compleet zo te zien.
https://www.marktplaats.nl/v/watersport ... e-cuda-128
Ik heb er ook nog eentje liggen ,maar die heeft geen transducer meer.
Kwokko
 

Re: Tips dieptemeter

Berichtdoor quichot » 13 Jan 2022, 10:54

Kwokko schreef:Ach ja waarom is een Mercedes 3 keer zo duur als een VW Golf hê.

Vraag het de Wegenwacht, je weet wel, die jongens die stilgevallen auto's weer op weg helpen. Mercedessen komen er statistisch niet veel beter uit dan menig andere, en stukken goedkopere auto's. Wil je echt geen gelazer onderweg, koop dan een Toyota. ;)

Maar goed, dieptemeters.
Het probleem is dat juist als je wilt weten of je nog voldoende water onder de kiel hebt, de metingen vaag worden. Nu kun je natuurlijk stellen, als de metingen vaag worden moet ik oppassen, maar dat vind ik nou niet echt informatie waar je op kunt blindvaren. En als je alleen maar kunt zien dat er nog ruim voldoende water onder de kiel staat, is het een vrij nutteloze accessoire.

Ik heb er geen, en vertrouw bij twijfel over de diepte op de beproefde methode: heel zachtjes vooruit kruipen, en de schroef in diep water houden. Heb ik een helpende hand aan boord, dan laat ik die met m'n 5 meter lange vaarboom voorop de boel peilen. Ik heb daar een halvemeterschaal op geschilderd. Handheld en binnenmarifoon op 77, en Bob's your uncle. Voordeel van deze methode is dat je dan ook de bodemsoort weet. Modder, zand of keien.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten