Kwokko schreef:Ach ja waarom is een Mercedes 3 keer zo duur als een VW Golf hê.
Vraag het de Wegenwacht, je weet wel, die jongens die stilgevallen auto's weer op weg helpen. Mercedessen komen er statistisch niet veel beter uit dan menig andere, en stukken goedkopere auto's. Wil je echt geen gelazer onderweg, koop dan een Toyota.
Maar goed, dieptemeters.
Het probleem is dat juist als je wilt weten of je nog voldoende water onder de kiel hebt, de metingen vaag worden. Nu kun je natuurlijk stellen, als de metingen vaag worden moet ik oppassen, maar dat vind ik nou niet echt informatie waar je op kunt blindvaren. En als je alleen maar kunt zien dat er nog ruim voldoende water onder de kiel staat, is het een vrij nutteloze accessoire.
Ik heb er geen, en vertrouw bij twijfel over de diepte op de beproefde methode: heel zachtjes vooruit kruipen, en de schroef in diep water houden. Heb ik een helpende hand aan boord, dan laat ik die met m'n 5 meter lange vaarboom voorop de boel peilen. Ik heb daar een halvemeterschaal op geschilderd. Handheld en binnenmarifoon op 77, en Bob's your uncle. Voordeel van deze methode is dat je dan ook de bodemsoort weet. Modder, zand of keien.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido