Cmap of Navionics?

communicatie en navigatie apparatuur

Cmap of Navionics?

Berichtdoor ErikH » 03 Mei 2021, 16:56

Iemand ervaring met Cmap of Navionics kaarten? Staan ook de binnenwateren er netjes op? Is 1 van de 2 aan te bevelen of een nogo? Allemaal prachtige filmpjes op Youtube met 3D onderwaterbeelden, maar ik wil gewoon kunnen navigeren met wat basis diepte informatie, meer niet.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Cmap of Navionics?

Berichtdoor Roadrunnertoao » 03 Mei 2021, 17:43

Ik lees mee...
Ik ben ook op zoek naar basis navigatie voor op het water
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Cmap of Navionics?

Berichtdoor Mopolcamper » 03 Mei 2021, 18:07

Heb alleen ervaring met Navionics. Kaarten zijn duidelijk, boeien e.d. staat er goed op, navigeren is gemakkelijk, maar van een juiste weergave van de diepgang moet je geen hoge verwachtingen hebben.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Cmap of Navionics?

Berichtdoor pascall » 03 Mei 2021, 18:30

Mopolcamper schreef:Heb alleen ervaring met Navionics. Kaarten zijn duidelijk, boeien e.d. staat er goed op, navigeren is gemakkelijk, maar van een juiste weergave van de diepgang moet je geen hoge verwachtingen hebben.


Mijn ervaring wat de dieptemetingen betreft, dit is relatief.
Een dynamisch gebied als de Waddenzee, wat zeer onderhevig is aan veranderingen, zit er inderdaad nogal wat marge/afwijkingen in, maar dat geld net zozeer voor de papieren versie.
Immers, er gaan een aantal jaren overheen voor dat de bodem volledig opnieuw in kaart wordt gebracht.
Een water als de Oosterschelde, waar ik altijd buiten de betonning vaar,vind ik het uitermate accuraat!
Wateren die niet onderhevig zijn aan getijden of stroming zijn in mijn beleving ook behoorlijk nauwkeurig.
Waar haal ik nu deze kennis vandaan, eens in het jaar maken wij een bodemscan van een groot deel van de Zeeuwse wateren, en ja, op het kaartsysteem van Navionics.
Varen hier raaien van 40 meter van oever tot oever, dus puur op de dieptelijnen, dit beroeps matig.
Ook voor pleziervaart gebruik in Navionics, bevalt prima.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Cmap of Navionics?

Berichtdoor henkvd » 03 Mei 2021, 18:47

Binnenwater verliezen ze allebei dik op voor mij ultieme ANWB kaarten, daar kan eigenlijk in mijn smaak niets tegen op.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Cmap of Navionics?

Berichtdoor redmiller » 03 Mei 2021, 19:07

Navionics! Prachtig pakket aan kaarten en heel steady.

Kan je vertellen dat ANWB ook vaak naast de werkelijkheid zit qua maten.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Cmap of Navionics?

Berichtdoor Mopolcamper » 03 Mei 2021, 20:32

@Pascal: je hebt gelijk, ik gebruik het vooral op het wad, maar ook binnen de Friese wateren schort er nogal wat aan.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Cmap of Navionics?

Berichtdoor ErikH » 03 Mei 2021, 20:55

Navionics word het, dank. Belangrijkste voor mij is dat de betonning er duidelijk op staat, diepte is bonus. Heb nu een paar jaar met ENC op Opencpn gevaren, beviel goed. Voor Zeeland kan er, denk ik, niks tegen de gratis ENC op met de wekelijkse updates. Binnenwater is eigenlijk niet erg interessant, het is lastig verdwalen op een kanaaltje :D sluizen en bruggen worden ook al niet wekelijks verplaatst ;) Wat mij betreft is Google Maps prima voor binnenwater.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Cmap of Navionics?

Berichtdoor RuudM » 03 Mei 2021, 21:42

Erik,

Nu het navionics wordt welke kaarten ga je dan nemen?
En waar wil je het op draaien? OOk met ais?

Je bent er nog niet met je keuze!
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Cmap of Navionics?

Berichtdoor ErikH » 03 Mei 2021, 23:50

Ruud,

Maak me wijzer aub. Dacht dat ik met Navionics+ https://www.navionics.com/fin/charts?fo ... ionicsPlus een aardig eind op weg was voor de Lowrance HDS 9 Live. Al dat gedoe met 3D en Satellite View hoeft niet voor mij.

AIS staat voor volgend jaar gepland als ik de rest van de electronica op de nieuwe boot denk/hoop te snappen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten