Volt/ampere meter altijd aan of met relais?

communicatie en navigatie apparatuur

Volt/ampere meter altijd aan of met relais?

Berichtdoor Amersfow » 04 Feb 2021, 12:26

Ik heb 3 volt/ampere metertjes gemonteerd, elk met een verbruik van <20mA. 1 op zonnepaneel naar verbruiksaccu, 1 op lader en verbruiksaccu en 1 naar de boegschroef/ankerlier accu. De shunts zijn 50 amp dus ik durfde niet de startaccu ook aan te sluiten. En als ik zie dat de boegschroefaccu bijlaad mag ik er vanuit gaan dat de cyrix naar startaccu ook open staat.
Diegene op het zonnepaneel laat ik altijd aan. Maar die op de boegschroefaccu zou ik kunnen schakelen op de verbruiksaccu schakelaar met een relais. Heeft dat zin of maakt dat het nodeloos complex? Ik weet niet of zo'n sluipverbruikertje niet goed is voor een accu of juist wel.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Volt/ampere meter altijd aan of met relais?

Berichtdoor Marie Christina » 04 Feb 2021, 12:42

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het gros van je vraag niet begrijp, maar dat verbruik van 50mA heul weinig is weet ik dan weer wel.
Zo dat al van invloed zou zijn wordt dat met gemak opgevangen door je zonnepaneel.
Ik zou me er maar niet al te druk over maken.

(@ anderen: of bagatelliseer ik het probleem?)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Volt/ampere meter altijd aan of met relais?

Berichtdoor Amersfow » 04 Feb 2021, 16:09

Gaat om dit soort metertjes. Boegschroefaccu is al aangesloten, leuk toch ;-) https://photos.app.goo.gl/98WjNGchmkFEzDwbA
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Volt/ampere meter altijd aan of met relais?

Berichtdoor Yep » 04 Feb 2021, 16:46

Volgens mij is het geen enkel probleem.
Zolang er weinig of geen stroom doorheen loopt is het verbruik van de meter navenant laag tot bijna nihil.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Volt/ampere meter altijd aan of met relais?

Berichtdoor heuvels » 04 Feb 2021, 17:27

Mijn ouderwetse voltmeter die op de startaccu stond gebruikt stiekem aardig wat stroom, wordt ook warm. Accu is er een keer bijna op leeggelopen. Opgelost met een draaischakelaartje met vier standen. Ik kan nu naar behoefte alle drie de accu's monitoren en ook gewoon de meter UIT zetten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Volt/ampere meter altijd aan of met relais?

Berichtdoor jkb » 04 Feb 2021, 17:53

Die metertjes heb ik ook in de boot. Wel tegen zon beschermen. Bij mij gingen er stuk omdat de zon ze te heet opwarmde. Dus ik heb er een aantal in reserve. 50 mA x 24 uur = 1,2 A . Stel 2 weken regen en geen opbrengst van de zon, dan onttrek je aan de accu 16,8 A. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Volt/ampere meter altijd aan of met relais?

Berichtdoor Amersfow » 20 Feb 2021, 09:25

Ik heb uiteindelijk 2 van de 3 volt/ampere meters met een relais op de hoofdschakelaar geschakeld. Die voor het zonnepaneel staat altijd aan. Heb trouwens de lader op een relais dat op de 230V schakeld gezet. Dan gaat het display ook uit als de boot niet aan de walstroom ligt. https://photos.app.goo.gl/MaTmfkf65pMe5mU2A
Heb nu inzicht in 1) spanning en laden boegschroefaccu, 2) spanning en laden via zonnepaneel van verbruiksaccu, 3) spanning startaccu en laden verbruiksaccu via de motor, 4) zonnepaneel status en 5) lader. Componenten; 3 amperemeters + shunts, 2x cyrix, acculader, 100 watt zonnepaneel + regelaar. En een paar relais.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Volt/ampere meter altijd aan of met relais?

Berichtdoor Wolf1 » 20 Feb 2021, 19:54

Jonge, jonge, jonge, Krijg de indruk dat je er blij mee bent, hoop dat het iets professioneler is gemaakt dan je waterleiding.
Heb er mijn twijfels over , zie die relais allemaal niet zo zitten !
Haal al deze informatie uit mijn Victron accuconditie metertje.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Volt/ampere meter altijd aan of met relais?

Berichtdoor Amersfow » 20 Feb 2021, 20:05

Alles met slangklemmen gemaakt, moet goedkomen :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Volt/ampere meter altijd aan of met relais?

Berichtdoor Wolf1 » 20 Feb 2021, 21:16

Amersfow schreef:Alles met slangklemmen gemaakt, moet goedkomen :D

En anders heb je nog wel een stukje ducetape of wat tiewraps !
Een groot deel van mijn vaar genot bestaat uit het genieten van hoe alles om me heen werkt en probleemloos jaar in , jaar uit, blijft werken !
En mocht het eens voorkomen dat ik me afvraag, gaat het allemaal wel goed, druk op het juiste knopje en alle informatie wordt verschaft, kan weer rustig eten en slapen en/of van de zon genieten.(zie plaatje hier onder)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten