afstellen klokje niveaumeter

communicatie en navigatie apparatuur

afstellen klokje niveaumeter

Berichtdoor Bob » 10 Jan 2021, 20:51

Goedenavond,
De niveaumeting van water- en dieseltank gaan beide d.m.v. een verticale stang met, een met de vloeistof op- en neergaande, vlotter.
Waar ik mij aan erger!! is het feit dat wanneer de tanks vol zijn de klokjes op het dashboard 3/4 vol aangeven.
Ik heb op het forum wel eens gelezen dat er klokjes zijn voorzien van een stelschroefje waarmee je de wijzer kan afstellen
bijv. naar nul dus kalibreren.
Iemand enig idee welk merk klokje dat kan zijn of misschien is er nog een andere oplossing?
Ik ben zeer benieuwd.
Met vriendelijke groet, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: afstellen klokje niveaumeter

Berichtdoor aadbloem » 12 Jan 2021, 13:31

Het is niet altijd te stellen op het klokje, een andere mogelijkheid is vlotters verplaatsen op de stang. Eerst maar eens controleren:
Neem de vlotter los uit de tank en beweeg de arm met de hand. De meter moet dan reageren. Het is wel vreemd dat beide meters hetzelfde probleem hebben. Is hier misschien iets voor 24v gebruikt terwijl je 12v hebt? Het is namelijk niet gezegd dat in zo'n geval de meters dan precies de helft aangeven. Welke merk en type is het?
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: afstellen klokje niveaumeter

Berichtdoor eagle » 12 Jan 2021, 19:42

Het zou ook kunnen zijn, dat de gever niet geschikt is om twee klokken aan te sturen.
Test: Een van de meters afkoppelen ( Aansluiting S, of G ). Dan de andere meter aflezen.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: afstellen klokje niveaumeter

Berichtdoor aadbloem » 14 Jan 2021, 16:10

eagle schreef:Het zou ook kunnen zijn, dat de gever niet geschikt is om twee klokken aan te sturen.
Test: Een van de meters afkoppelen ( Aansluiting S, of G ). Dan de andere meter aflezen.
Gr, Eagle

Er zal toch wel voor de dieseltank een gever zijn en voor de watertank een andere gever??
Het lijkt eerder een spanningsprobleem 24v spullen op 12v installatie of meters die niet geschikt zijn voor de gevers of andersom.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: afstellen klokje niveaumeter

Berichtdoor eagle » 14 Jan 2021, 18:01

aadbloem schreef:Het zou ook kunnen zijn, dat de gever niet geschikt is om twee klokken aan te sturen.
Test: Een van de meters afkoppelen ( Aansluiting S, of G ). Dan de andere meter aflezen.
Gr, Eagle[
Er zal toch wel voor de dieseltank een gever zijn en voor de watertank een andere gever??


Het lijkt eerder een spanningsprobleem 24v spullen op 12v installatie of meters die niet geschikt zijn voor de gevers of andersom.


Ik had begrepen dat er een buitenbesturing was, dus elk twee klokken, maar als ik nog eens goed lees, staat dat er idd niet..

Lijkt op WEMA; RVS pijpje met daar omheen een ringvormige drijver. Foto van gever en klok helpt..

Mvg, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: afstellen klokje niveaumeter

Berichtdoor Bob » 15 Jan 2021, 01:13

Hallo,
Bedankt voor de reacties.
Het betreft hier 2 tanks (diesel & water) met elk een niveaumeter en elk een eigen niveauklokje op het dashboard.
Als ik een vlotter met de hand in bovenste positie breng geven de klokjes, min of meer, "vol" aan.
De vlotterstangen zijn gemonteerd aan een deksel op de tank (kunststof tank Vetus).metalen deksel ook Vetus
met de aansluitingen voor vullen, retour, ontluchten en niveauvlotter.
Al zou ik de tank tot de nok vullen dan komt de vlotter toch niet hoog genoeg om "vol" aan te geven op de klokjes.
De klokjes lezen echter wanneer de tanks verantwoord vol zijn, ongeveer 7 cm onder de top van de tank, 3/4 uit.
Misschien een luxe probleem maar daar baal ik een beetje van.
Nu dacht ik ooit gelezen te hebben op het forum dat er klokjes bestaan waar met een stel schroefje de wijzer instelbaar zou zijn zodat ik
de klok op vol zou kunnen zetten. Dus mijn vraag was en is : is er iemand bekend met het merk en het bestaan van dergelijke instelbare
klokjes. Overigens alles 12volt.
Groet Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: afstellen klokje niveaumeter

Berichtdoor eagle » 15 Jan 2021, 15:13

Er zijn contactloze, ultrasone gevers, die met geluidsgolven de hoogte van de vloeistofspiegel meten.
Deze gevers dienen geprogrammeerd worden, waarbij oa de tank-afmetingen, en ook het max niveau dwz de afstand tussen gever en het hoogste niveau van de vloeistof worden opgegeven.
Aldus heb je het aanwijsverloop van min tot max in de hand..

https://www.technautic.nl/product/00598 ... ank-sender

Meerdere ingebouwd; Werkt perfect!

Mvg, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten