Marifoon of IPhone?

communicatie en navigatie apparatuur

Marifoon of IPhone?

Berichtdoor vayreda » 19 Dec 2020, 17:48

Beste leden ik kan een nieuwe Standard Horizon GX1300E overnemen van een kennis. Ik ben in het bezit van basiscertificaat marifonie. Nu de vraag heb ik deze apparatuur nodig om te varen in Nederland? Of wat is het beste om aan boord te hebben?
Ik kan nl die €120,- misschien ergens anders voor gebruiken.
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Marifoon of IPhone?

Berichtdoor heuvels » 19 Dec 2020, 18:31

Mmmm als jij die cursus marifonie hebt gedaan, weet je de voordelen van een marifoon dus wel al...
Als je uitsluitend in kleine slootjes vaart heb je er weinig aan. Maar voor de rest is het alleen maar veilig en handig.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Marifoon of IPhone?

Berichtdoor Marie Christina » 19 Dec 2020, 19:08

Volgens mij is dit zo'n vraag waarbij je even bevestigd wil worden in wat je feitelijk al weet.
Kopen dus die marifoon.
Zéker als die slechts €120 kost.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Marifoon of IPhone?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Dec 2020, 19:14

Zoals Heuvels al schrijft:
Als je alleen op kleine slootjes vaart, heeft een marifoon weinig zin, maar heeft een telefoon ook geen (maritieme) toegevoegde waarde.
Voor grotere wateren (IJssemeer, Zeeland, grote rivieren etc) is mijn standpunt: Zonder marifoon heb je er niks te zoeken

Gezien je openingstekst zou ik die € 120 dan ook eerder aan een marifoon dan aan een om het even welk 'nice-stuff-wrong-systeem-does-not-talk-to-the-rest-of-the-world' apparaat van wijlen Steve Jobs spenderen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon of IPhone?

Berichtdoor vayreda » 19 Dec 2020, 19:43

Heren bedankt. Dit certificaat heb ik 11 jaar geleden gehaald en destijds en was bedoeld om met een zeilboot te varen op zee. Ik dacht misschien dat de tijden waren veranderd en dat er alternatieven waren, maar dit is duidelijk. Ga deze aanschaffen. Nogmaals bedankt.
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Marifoon of IPhone?

Berichtdoor aadbloem » 20 Dec 2020, 13:00

vayreda schreef:Beste leden ik kan een nieuwe Standard Horizon GX1300E overnemen van een kennis. Ik ben in het bezit van basiscertificaat marifonie. Nu de vraag heb ik deze apparatuur nodig om te varen in Nederland? Of wat is het beste om aan boord te hebben?
Ik kan nl die €120,- misschien ergens anders voor gebruiken.

Kan je niet beter een nieuwe kopen? voor vijf euro meer:
https://www.marifooncenter.nl/standard-horizon-gx-1300e
Garantie enzo....

Ook op meer "kleinere slootjes" zie je tegenwoordig steeds meer bediening op afstand en dan ben je af van het feit dat je naar het remmingwerk moet varen en naast de drukknop moet manouvreren terwijl moeders de vrouw of andere bemanning op die knop moet drukken, op antwoord wachten en opening vragen in de stromende regen
:D
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon of IPhone?

Berichtdoor gewoonmich » 21 Dec 2020, 07:53

vayreda schreef:Beste leden ik kan een nieuwe Standard Horizon GX1300E overnemen van een kennis. Ik ben in het bezit van basiscertificaat marifonie. Nu de vraag heb ik deze apparatuur nodig om te varen in Nederland? Of wat is het beste om aan boord te hebben?
Ik kan nl die €120,- misschien ergens anders voor gebruiken.

Vergeet niet dat je ook een ATIS nummer er in moet laten zetten wat ook nog extra geld kost. Dus zoals AadBloem ook al suggereerde, een nieuwe is waarschijnlijk een beter optie
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Marifoon of IPhone?

Berichtdoor kajoe » 21 Dec 2020, 12:43

ik vind maar ja wie ben ik ,dat je vaak meer aan een marifoon hebt dan telefoon .
zoals al gezegd heb je er veel aan bij sluizen /bruggen /en verkeers posten mar ook bij jachthavens 31 en uiteraard onderling verkeer met andere vaarders ,
dus voor je veiligheid ook immers je kn sneller op hulp rekenen ,via de telefoon gaat het eerst naar Driebergen en dan naar de hulpdiensten terwijl je mat dat andere geval wel contact kan krijgen met de andere bootjes /schepen om je heen .
ik werk al sinds mijn kind zijn met marifoon puur omdat je toen nog geen draagbare telefoons had .
het is ook vaak zo dat brugwachters en sluis wachters echt niet op een telefoontje zitten te wachten voor openingen .zij bellen je echt niet terug .
maar als je je per VHF meld op de juiste wijze en niet als hier pd. 0020 of zo iets maar gewoon naam boot met toevoeging recreatie lengte breedte en komende van ...... naar .... of opvaren of afvarend zullen ze je wel oproepen als je kan in/doorvaren .
een goede raad is luister eens hoe de rijn en binnenvaart het doet in ,gewoon schippers taal .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon of IPhone?

Berichtdoor aadbloem » 21 Dec 2020, 15:39

gewoonmich schreef:Vergeet niet dat je ook een ATIS nummer er in moet laten zetten wat ook nog extra geld kost. Dus zoals AadBloem ook al suggereerde, een nieuwe is waarschijnlijk een beter optie

2e keer ATIS nummer in de Marifoon zetten kan je doorgaans niet zelf. Door handelaren wordt hier vaak een belachelijk hoge vergoeding voor gerekend. Een goed bekend staande marifoon reparateur vroeg mij €40 ex BTW voor het veranderen van het ATIS nummer in een ICOM M33. Daar komen dan nog verzendkosten bij, 2x PostNL €6,50=€13,- Een zeer bekende Watersportzaak aan het Muiderzand die vooral nieuwe Marifoons levert en ICOM dealer is zei: Kom maar effe langs op dinsdagochtend dan is het rustig en dan regelen we het wel even. Kosten: €0,- :D :D Service van de zaak. Ik stond erbij en ik keer ernaar: computerkabeltje erin, mijn plastic kaartje met ATIS en MMSI nummer ernaast, even typen, opslaan en klaar. "Wilt u koffie" ....
Deze zaak verkoopt ook Standard Horizon GX1300E dus als je hem koopt dan vervolgens even bellen met Kniest.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon of IPhone?

Berichtdoor Amersfow » 21 Dec 2020, 15:54

Kniest rocks! Alles veranderd, maar die zaak blijft gewoon hetzelfde en goede prijs kwaliteits verhouding.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten