4G signaal versterken + 4g router

communicatie en navigatie apparatuur

4G signaal versterken + 4g router

Berichtdoor Johns » 27 Okt 2020, 18:52

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor een betere internet verbinding aan boord. Momenteel gebruik ik mijn iPhone7 hotspot, maar als je deze met meerdere gebruikers tegelijk gebruikt valt deze weg.

Nu zit ik te denken aan een 4g router voor in de boot met daarin een sim-only kaart met unlimited data (bijvoorbeeld deze: https://www.wifishop.nl/tp-link-m7350-d ... /pid=37858) en die dan evt nog te combineren met een 4g-signaal versterker op het dak, alleen kan ik voor dat laatste niet echt een goede oplossing vinden, ik had deze gevonden (https://www.mobieleversterkers.nl/produ ... er-150-m2/) maar na even gechat te hebben met de mensen achter deze site blijkt dat de externe antenne 10 meter van de booster geplaatst moet zijn om ze allebei goed te kunnen laten werken, ergo er moet een pijp van een meter of 7-8 op mijn boot geplaatst worden, en dat gaan we dus niet doen.

Wie heeft er een advies voor me om dit beter op te lossen? Ik sta ook open voor andere oplossingen!

Alvast bedankt voor jullie advies...
Gebruikers-avatar
Johns
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Mei 2020, 22:32
ligplaats:
info: Valkkruiser 14,20x4,20x1,20
Ligplaats Vinkeveen

Re: 4G signaal versterken + 4g router

Berichtdoor Yep » 27 Okt 2020, 20:14

Vreemd dat je denkt allerlei extra apparatuur nodig te hebben om een fatsoenlijk signaal te ontvangen.
Ik woon op bijna 15 meter staal met overal 4G signaal van de router.
En dat zelfs met een mini routerje (https://www.tp-link.com/nl/home-networking/mifi/m7350).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: 4G signaal versterken + 4g router

Berichtdoor HappyHarry » 28 Okt 2020, 12:45

Wij hebben een EZ Hotspot Extender v4 aan boord (169 euro) waar je naast haven hotspot kan verdelen, op de usb een (oude) iPhone met internet kan configureren en deze verdelen onder de gebruikers. De iPhone fungeert dan als antenne en zoals je wel weet :-) werken die vanaf prima.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: 4G signaal versterken + 4g router

Berichtdoor ToinFM » 28 Okt 2020, 23:04

Je moet twee signalen uit elkaar houden:

1) Ontvangst van het 4G netwerk
2) De sterkte van je wifi-signaal op de boot.

Oplossing voor 1) Koop een 4G router/modem met externe antennes voor de 4G ontvangst. Vooral op een stalen boot is binnen de 4G ontvangst minder. We hebben een Teltonica 4G router gemonteerd. Het ding werkt op een spanning van 9 tot 30 volt en je sluit er twee externe antennes op aan. Dit zijn speciale 4G antennes voor buiten, die het signaal rondom opvangen. Bij ons staan deze antennes mooi bovenop de antennebalk, ongeveer 4 meter boven het water. Je hebt vervolgens binnen Nederland bijna overal prima 4G ontvangst (zelfs midden op het IJsselmeer of de Grevelingen is prima ontvangst). Toevallig dit wekend de snelheid in de Biesbosch getest. We hadden bijna 40 Mb download snelheid.
Oplossing voor 2) Eigenlijk zal het wifi-signaal binnen op je boot en op het dek genoeg moeten zijn. Onze Teltonica heeft ook hier twee externe antennes, maar direct zonder kabel op het apparaat geschroefd. Ondanks dat onze boot ook binnen veel staal heeft, is de ontvangst binnen en op het dek prima (we kunnen online tv kijken). Je merkt wel dat op 10 meter van de boot vandaan, de stalen kooi van de boot het wifi-signaal bijna compleet dempt. Op 50 meter afstand van de boot in het gras gaan zitten met de laptop gaat dus niet.
ToinFM
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 Mei 2019, 21:37
ligplaats: Waspik
info:

Re: 4G signaal versterken + 4g router

Berichtdoor Yep » 28 Okt 2020, 23:13

Sorry, dit lijkt op overkill.
We zijn vanaf begin april tot heden onderweg met de boot in geheel Nederland.
4G simmetje (op het T-Mobile netwerk) in een mifi tegen de wand tussen 2 ramen in.
En nergens, maar dan ook nergens hebben we niet kunnen internetten.
Als de telefoon ergens werkt, dan werkt 4G ook.
En volgens mij kunnen we, afgezien van een enkel gebiedje, overal bellen en gebeld worden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: 4G signaal versterken + 4g router

Berichtdoor aadbloem » 28 Okt 2020, 23:29

Yep schreef:Sorry, dit lijkt op overkill.
We zijn vanaf begin april tot heden onderweg met de boot in geheel Nederland.
4G simmetje (op het T-Mobile netwerk) in een mifi tegen de wand tussen 2 ramen in.
En nergens, maar dan ook nergens hebben we niet kunnen internetten.
Als de telefoon ergens werkt, dan werkt 4G ook.
En volgens mij kunnen we, afgezien van een enkel gebiedje, overal bellen en gebeld worden.

Geheel mee eens. Wij hebben deHuawei E5573Cs-322 White MiFi en dat werkt overal in de boot, ook in Belgie en Frankrijk. Al drie jaar. Stalen boot.
Geen kabels geen routers etc nodig.
@Johns: Aan de TP-Link M7350 alleen heb je ook genoeg, dat is ook gewoon een MiFi. Probeer het daar maar eerst mee.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: 4G signaal versterken + 4g router

Berichtdoor Johns » 29 Okt 2020, 16:07

Bedankt allemaal voor jullie adviezen. Ik ga uiteindelijk voor deze variant (https://www.wifishop.nl/tp-link-archer-mr6400/pid=53140), omdat we daar ook met een LAN kabel kunnen werken. (Ik werk in IT en een stabiele verbinding die niet hapert is een must :) )

Als het signaal niet sterk genoeg blijkt dan plaatsen we er nog een antenne versterker bij.
Gebruikers-avatar
Johns
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Mei 2020, 22:32
ligplaats:
info: Valkkruiser 14,20x4,20x1,20
Ligplaats Vinkeveen


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten