Amersfow schreef:Belangrijker dan meters zijn alarmen. Als je moet kiezen, kun je beter een goede zoemer en lampjes hebben dan meters. Noodzakelijk is eigenlijk alleen een toerenteller en eventueel een temperatuurmeter.
Dat ben ik niet met je eens, zeker mbt de koelwater temp en je laadspanning vind ik een meter belangrijker dan een zoemer.
En eerlijk gezegd, vind ik de toerenteller minder belangrijk dan de temp/volt meter.
Als de zoemer gaat, ben je feitelijk al te laat.
Een praktijk voorbeeld:
Deze zomer op de Rijn zag ik dat de olietemp langzaam opliep richting de 95 graden, normaal zit die onder de 90.
Een blik op de uitlaat leerde dat er nauwelijks koelwater uitkwam. Foute boel dus.
Toen ik het motorluik opentrok kwam er al walm van de uitlaatslang af en zag ik dat het filter droog stond: Verstopte koelwater inlaat!
Geen zoemer gehoord, maar gezien de walm (en geur) was ik eigenlijk al te laat.
Als ik had gewacht op de zoemer . . . .
Ik ben zeker niet tegen de "niet tonen als het goed is, alarm als het fout is" filosofie, maar er zijn uitzonderingen.