Omvormer op WCD

communicatie en navigatie apparatuur

Omvormer op WCD

Berichtdoor Arjen88 » 09 Aug 2020, 13:04

Goedenmiddag , wij hebben een boot ( Nor Star 950) dat nog niet is voorzien van een victron maar dat zeker wel komen volgend seizoen , nu heb ik wel al een omvormer aangesloten ( 600 watt) om de telefoons / tablets etc op te laden , alleen op de output van de omvormer heb ik een verlengkabel aan hangen , omdat mijn stopcontacten alleen werken als ik aan de walstroom leg , maar kan ik nu ook mijn omvormer op 1 van de stopcontacten aansluiten die overigens op serie zijn aangesloten zonder problemen te krijgen ? Want vanaf m’n walstroom input zit wel netjes een aardlek schakelaartje etc .
Arjen88
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 13 Apr 2020, 12:25
ligplaats: Zwartewaal
info: Agder Nor Star 950

Re: Omvormer op WCD

Berichtdoor henkvd » 09 Aug 2020, 13:47

In eerste instantie , nee niet zonder maatregelen.

waarom , ten alle tijden bij een gewone omvormer voorkomen dat de walspenning op de uitgang van de omvormer komt, mogelijk voor nu de simpelste oplossing, evt met een verloop de walspanning kabel in de uitgang van de omvormer steken, dan kan je gebruik maken van je stopcontacten ( met in het achterhoofd de beperking van de omvormer qua vermogen ) .
Later en dat hangt van je toekomstige omvormer af evt een omschakelautomaat plaatsen tussen omvormer en walsspanning, of dat nodig is hangt van je nieuwe omvormer af
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Omvormer op WCD

Berichtdoor Arjen88 » 09 Aug 2020, 14:47

henkvd schreef:In eerste instantie , nee niet zonder maatregelen.

waarom , ten alle tijden bij een gewone omvormer voorkomen dat de walspenning op de uitgang van de omvormer komt, mogelijk voor nu de simpelste oplossing, evt met een verloop de walspanning kabel in de uitgang van de omvormer steken, dan kan je gebruik maken van je stopcontacten ( met in het achterhoofd de beperking van de omvormer qua vermogen ) .
Later en dat hangt van je toekomstige omvormer af evt een omschakelautomaat plaatsen tussen omvormer en walsspanning, of dat nodig is hangt van je nieuwe omvormer af



Dank voor je reactie , het gaat er meer om mochten we GEEN gebruik maken van de walstroom maar wel spanning willen op de stopcontacten TIJDELIJK zodat we tv kunnen kijken etc , en idd altijd weer de stekker vanuit de output van onvormer weer verwijderen voordat we aan de walstroom gaan , dus kortom kan dit zonder consequenties?
Arjen88
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 13 Apr 2020, 12:25
ligplaats: Zwartewaal
info: Agder Nor Star 950

Re: Omvormer op WCD

Berichtdoor henkvd » 09 Aug 2020, 15:05

Zolang je maatregelen neemt dat de walspanning en de omvormer niet tegelijk aan gesloten kunnen worden kan dit maar ze mogen geen van beide ter gelijkertijd er op mogen kunnen,

Binnen een stekker en contra stekker plaatsen tussen wal en omvormer en WCD's of een omschakel automaat plaatsen is veilig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Omvormer op WCD

Berichtdoor Arjen88 » 09 Aug 2020, 17:14

henkvd schreef:Zolang je maatregelen neemt dat de walspanning en de omvormer niet tegelijk aan gesloten kunnen worden kan dit maar ze mogen geen van beide ter gelijkertijd er op mogen kunnen,

Binnen een stekker en contra stekker plaatsen tussen wal en omvormer en WCD's of een omschakel automaat plaatsen is veilig.


Okee top , ja ik wou dat even bewaren tot ik de victron multiplus etc gaat aanschaffen alleen het gaat er nu om om tijdens onze vakantie tv te kunnen kijken zonder verlengsnoeren vanaf de omvormer als we niet aan de walstroom gaan .
Arjen88
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 13 Apr 2020, 12:25
ligplaats: Zwartewaal
info: Agder Nor Star 950

Re: Omvormer op WCD

Berichtdoor FKZ » 10 Aug 2020, 10:57

Wij hadden onderstaande systeem om een zelfde instalatie veilig te houden. In de machinekamer alles wcds aan 1 vrouwelijke CEE stekker. De omvormer had een verloop vanuit de wcd van de omvormer naar manlijk CEE. De CEE door voer in de boot gimg naar een los wcd blokje in de machinekamer waar oa de acculaders in de plugged waren. Dit wcd blokje maakt geen onderdeel uit van de huis wcds Als we de walstroom direct op de huis wcd wouden hebben moest in de machinekamer de stekker uit de omvormer genomen worden en in de walstroom wcd gedaan worden. Op alle huis wcds stond een label met max 600watt. Zo kan je veilig van omvormer naar walstroom om steken zonder ooit walstroom op de omvormer te hebben. Wij merkten dat we eigenlijk enkel in de keuken apparatuur hebben die wal stroom afhankelijk is koffie zetter en waterkoker. Daar heb ik vanuit de walstroom wcd in de machinekamer een apparte kabel met wcd naar toe getrokken met label enkel bij walstroom. Na deze aanpassing eigenlijk nooit meer om gestekkert. De acculader laad de accus als de omvormer werkt is wat verlies maar niet dramatisch. Voor dat uurtje tv kijken of telefoon opladen maakt dat niet zo veel uit. Bij komende voordeel is dat als je walstroom muntje op is je tv niet uit gaat en je net dat goal of ander live event mist.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Omvormer op WCD

Berichtdoor jkb » 08 Sep 2020, 16:17

jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten