Vraagje over Standard Horizon GX1500E marifoon

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Vraagje over Standard Horizon GX1500E marifoon

Berichtdoor Marie Christina » 29 Mrt 2020, 12:02

Netjes van de verkoper.
Maar dus niet van Marktplaats, maar van FB.
En daar heerst deze houding gelukkig nog wel.
(Is mijn ervaring)

Mooi dat het toch nog goed lijkt te komen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vraagje over Standard Horizon GX1500E marifoon

Berichtdoor aadbloem » 29 Mrt 2020, 12:19

Advitek heeft dit model ook verkocht, misschien hebben zij de software voor je
https://www.advitek.nl/communicatie/mar ... s-dsc.html
Deze Marifoon is een product van Yaesu, een grote leverancier van allerlei HF, VHF en UHF apparatuur.
https://www.standardhorizon.com/
Misschien is daar de software te vinden.
aadbloem
 
Berichten: 1034
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vraagje over Standard Horizon GX1500E marifoon

Berichtdoor Hooveld960 » 29 Mrt 2020, 12:57

@Kwokko:

Ik heb de bestanden even bekeken die je gelinkt hebt. Er zit daar wel een document bij waarin ze zeggen hoe je ATIS kunt gebruiken op een GX1500E:

Dit staat ervover (vertaald m.b.v. google translate):

"Om ervoor te zorgen dat ATIS kan worden gebruikt op onze GX-1500E / 3000E / VM3500E, hebben we de Canadian Channel-modus geconverteerd naar ATIS-modus. Om in ATIS-modus te werken, moet u de CAN-modus op de radio selecteren. Om de modus te wijzigen van Internationaal (INT) naar Canadees (CAN), houdt u de 16/9-toets ingedrukt en drukt u vervolgens op de WX-toets. Elke druk op de WX-toets verandert de modus van INT naar USA naar CAN naar INT etc. Selecteer CAN voor ATIS-modus. In deze modus ziet u ATIS bij de kanaalbeschrijving. Merk ook op dat scannen en Dual Watch niet zijn toegestaan ​​in ATIS-modus en zijn uitgeschakeld. DSC mag niet worden gebruikt in de binnenwateren. * GX1100E heeft ATIS-modus ingeschakeld als een door de gebruiker selecteerbare menuoptie, zodat de gebruiker zijn ATIS-nummer kan invoeren en de ATIS-modus indien nodig kan in- / uitschakelen."

Maar vervolgens kom ik nergens in een document tegen, ook in de handleiding niet, hoe ik dan de ATIS-code in de marifoon kan krijgen. Is er iemand die dat wel weet?

@aadbloem:

Euh software? En dan? Dan moet je de oude software overschrijven? Denk niet dat dat een klusje is voor iemand zoals ik.
Jij wil dual watch op jouw marifoon. Maar dat mag toch niet in Nederland?


DSC is ook niet toegestaan. Maar dat is toch alleen op zee?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over Standard Horizon GX1500E marifoon

Berichtdoor aadbloem » 29 Mrt 2020, 13:03

Hooveld960 schreef:Software? En dan? Dan moet je de oude software overschrijven? Denk niet dat dat een klusje is voor iemand zoals ik.
Jij wil dual watch op jouw marifoon. Maar dat mag toch niet in Nederland?

Met de bijbehorende software kan je veel meer zaken instellen dan alleen USA, CAN en INT.
Het is doorgaans een actie met een Laptop of Desktop en een gebruikersvriendelijk programma waarmee je de instellingen kan doen en kan uploaden naar het apparaat.
Vroeger deed A. Brand dat met zijn soldeerbout en schema's maar tegenwoordig is vrijwel allemaal softwarematig in te stellen.
Dual-Watch mag niet, ja dat weet ik.
aadbloem
 
Berichten: 1034
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vraagje over Standard Horizon GX1500E marifoon

Berichtdoor Hooveld960 » 29 Mrt 2020, 13:16

Ik heb even de handleiding van een GX1300 gedownload. Daar staat wel in hoe je de ATIS-code kunt instellen. Ik zou eens kunnen kijken of dat bij deze GX1500E hetzelfde werkt?

Ff een vraagje, misschien dom, maar ik kan me nog herinneren uit m'n illegale bakkies tijd dat ik een zendbak, dus misschien ook een marifoon, niet zomaar kan aanzetten zonder antenne eraan. De zendbak zou dan zijn (zend)vermogen niet kwijt kunnen en dan "blaas" je hem op. Is dat zo? Om namelijk ff de marifoon te proberen en te kijken of bepaalde functies dus werken zonder antenne eraan. Kan dat of kan dat niet?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over Standard Horizon GX1500E marifoon

Berichtdoor aadbloem » 29 Mrt 2020, 13:25

Je kan hem altijd aanzetten en instellingen proberen.
Het gaat pas fout als je gaat zenden, dan kan het apparaat zijn zendenergie niet kwijt en kan de zendereindtrap uitbranden.
Overigens zijn de meeste moderne zenders tegenwoordig beveiligd tegen zenden zonder antenne.
Mijn AIS transponder weigert gewoon te zenden als de teruggestroomde zendenergie te hoog is. Dat kan optreden bij defecte antenne of kabel, mijn marifoon niet die is te oud voor dit soort moderne fratsen.
Daar heeft A. Brand gewoon een extra printje in gesoldeerd met ATIS code.
aadbloem
 
Berichten: 1034
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vraagje over Standard Horizon GX1500E marifoon

Berichtdoor Kwokko » 29 Mrt 2020, 14:14

Hooveld960 schreef:,
................ zonder antenne eraan. Kan dat of kan dat niet?

De zendknop niet gebruiken,want dan "blaas" je de eindtor eruit.
(Bakkie tijd ,mooie tijd) :lol: :lol:
Kwokko
 

Re: Vraagje over Standard Horizon GX1500E marifoon

Berichtdoor Hooveld960 » 29 Mrt 2020, 15:55

Ff gegoogeld en ook ff (vlug) gekeken op de site van Agentschap Telecom, maar kan ik de ATIS-code die ik nu in m'n porto heb staan ook inprogrammeren in de nieuwe marifoon?
Dus 2 marifoons allebei dezelfde ATIS-code? Of moet ik een extra ATIS-code aanvragen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over Standard Horizon GX1500E marifoon

Berichtdoor Hooveld960 » 30 Mrt 2020, 10:09

Net zelf maar even gebeld met Agentschap Telecom. Ik moet wel mijn registratie wijzigen, maar in de nieuwe marifoon moet dezelfde ATIS-code komen als die nu in mijn porto staat.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over Standard Horizon GX1500E marifoon

Berichtdoor Hooveld960 » 03 Apr 2020, 16:16

Bericht gehad van Brand. Voor het ombouwen van de marifoon rekent hij 125 euro ex btw. Pfoe behoorlijk bedrag. Ik heb de marifoon aangezet. Je kunt dit model op drie standen instellen, nl. USA, CAN en Int. Op de stand Int. Kun je alleen een mmsi erin ztten. De mogelijjheid om een ATIS erin te zetten heb ik nergens kunnen vinden in het menu. Marifoon terug gebracht naar de verkoper en netjes m'n 60 euro terug gehad.

Onderwerp gesloten.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten