henkvd schreef:Het leven wordt al een stuk gemakkelijker omdat je AIS hebt, je ziet daar al op wat de CPA is , dan is het op de radar zonder dat je ook een overlay hebt, ff kijken waar de echo zit ( je vaart headup) EBL er op zetten en je ziet dat de echo van de EBL streep afgaat. Om AIS en radar makkelijk met elkaar te vergelijken, zonder dat je ovelay hebt, is het wel makkelijk om een kaartplotter met AIS te hebben, dan pik je het snel genoeg op.
Als je plotter voor die gevallen ook nog headup de kaart kan weergeven ipv northup raak je ook de weg niet kwijt tussen echo op de radar en AIS target op de plotter op een zuidelijke koers.
Betreft radar, het belangrijkst is hoe hoger de antenne ( ja dat is lastig ) hoe minder last je hebt van witte kopjes, maar dat zal dan weer geen punt zijn, die wil je bij je oversteek toch al helemaal niet zien.
Henk, je bedoelt in jou verhaal toch, AIS weergave op het radarscherm?
Om dat je schrijft, dan is het op de radar zonder dat je ook een overlay hebt, ff kijken waar de echo zit ( je vaart headup) EBL er op zetten en je ziet dat de echo van de EBL streep afgaat.
Je hoeft toch niet meer te zoeken naar de echo want deze wordt toch aangeduid door de AIS?
Mvg,
Pascal.