Welke radar?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Welke radar?

Berichtdoor pascall » 04 Mrt 2020, 06:01

henkvd schreef:Het leven wordt al een stuk gemakkelijker omdat je AIS hebt, je ziet daar al op wat de CPA is , dan is het op de radar zonder dat je ook een overlay hebt, ff kijken waar de echo zit ( je vaart headup) EBL er op zetten en je ziet dat de echo van de EBL streep afgaat. Om AIS en radar makkelijk met elkaar te vergelijken, zonder dat je ovelay hebt, is het wel makkelijk om een kaartplotter met AIS te hebben, dan pik je het snel genoeg op.
Als je plotter voor die gevallen ook nog headup de kaart kan weergeven ipv northup raak je ook de weg niet kwijt tussen echo op de radar en AIS target op de plotter op een zuidelijke koers.

Betreft radar, het belangrijkst is hoe hoger de antenne ( ja dat is lastig ) hoe minder last je hebt van witte kopjes, maar dat zal dan weer geen punt zijn, die wil je bij je oversteek toch al helemaal niet zien.


Henk, je bedoelt in jou verhaal toch, AIS weergave op het radarscherm?
Om dat je schrijft, dan is het op de radar zonder dat je ook een overlay hebt, ff kijken waar de echo zit ( je vaart headup) EBL er op zetten en je ziet dat de echo van de EBL streep afgaat.
Je hoeft toch niet meer te zoeken naar de echo want deze wordt toch aangeduid door de AIS?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor jkos » 04 Mrt 2020, 09:07

Als je toch het grote water op wil zoeken zet dan alles “north up”.
Geeft een veel rustiger beeld en je ziet in een oogopslag welke koers je voor ligt.
En zoals ik al eerder opmerkte; met radar zie je alle boten en objecten, en als je afgaat op AIS zie je enkel de schepen die een AIS signaal uitzenden.
Het grote voordeel van AIS is wel dat je de naam van het schip kunt zien, altijd makkelijk als je een oproep via de marifoon moet doen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Welke radar?

Berichtdoor henkvd » 04 Mrt 2020, 18:57

@ Pascall ik ga er ff van uit dat er geen "gyro " aanwezig is en de radar dus alleen headup kan, dan is er ook geen AIS ovelay op de radar mogelijk, als je dan wel een plotter hebt met en die kan headup , dan is dat de gemakkelijkste manier om te zien "wie wat is" , zeker voor een beginner is headup een stuk gemakkelijker, op zuidelijke koersen hoef je dan niet je hoofd om te draaien om het plaatje met buiten goed te krijgen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor Marie Christina » 04 Mrt 2020, 19:44

Head up, course up, north up, true motion, relative motion, fixed motion, true/ relative vectors of trails......
Niets zo persoonlijk als de instelling van een radarbeeld.

En er is er niet eentje " de enige goede" zeg maar.
Is van de situatie én van de gebruiker afhankelijk.
Zolang die zich maar realiseert wat de voor- en nadelen van elke instelling zijn.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor pascall » 04 Mrt 2020, 19:48

jkos schreef:Als je toch het grote water op wil zoeken zet dan alles “north up”.
Geeft een veel rustiger beeld en je ziet in een oogopslag welke koers je voor ligt.
En zoals ik al eerder opmerkte; met radar zie je alle boten en objecten, en als je afgaat op AIS zie je enkel de schepen die een AIS signaal uitzenden.
Het grote voordeel van AIS is wel dat je de naam van het schip kunt zien, altijd makkelijk als je een oproep via de marifoon moet doen.


Die snap ik ff niet, je ziet toch altijd wat voor koers je vaart, je koerslijn wijst dit duidelijk aan.
North up is leuk voor op zee maar op binnenwater werkt het niet, ik hou het liever bij een systeem wat ik gewend ben.

Zo is het toch typisch, zeevaart binnenvaart, op piloot varend is pookje SB schip SB (Binnenvaart) zeevaart is precies het tegenovergestelde, pookje SB bootje BB :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor pascall » 04 Mrt 2020, 19:49

henkvd schreef:@ Pascall ik ga er ff van uit dat er geen "gyro " aanwezig is en de radar dus alleen headup kan, dan is er ook geen AIS ovelay op de radar mogelijk, als je dan wel een plotter hebt met en die kan headup , dan is dat de gemakkelijkste manier om te zien "wie wat is" , zeker voor een beginner is headup een stuk gemakkelijker, op zuidelijke koersen hoef je dan niet je hoofd om te draaien om het plaatje met buiten goed te krijgen.


Oke nu snap ik hem :D
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor henkvd » 04 Mrt 2020, 20:53

pascall schreef:
Die snap ik ff niet, je ziet toch altijd wat voor koers je vaart, je koerslijn wijst dit duidelijk aan.
North up is leuk voor op zee maar op binnenwater werkt het niet, ik hou het liever bij een systeem wat ik gewend ben.


Mvg,

Pascal.


Op het binnenwater heb je helemaal gelijk en is er alleen maar head up, north up is er niet en zou ook geen zin hebben.
Op zee met Arpa en AIS overlay op de radar, maar ook zonder beide is north up, indien er een gyro is weer een stuk makkelijker, hoe je ook draait of giert, je targets blijven op dezelfde plaats, alleen je headinglijn veranderd en dat is dan weer een stuk gemakkelijker dan met head up, alleen Zuid over varen is ff wennen in het begin.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor Marie Christina » 04 Mrt 2020, 23:26

Op zeevaart is pookje SB schip naar BB?
Euh, nee hoor.
Het komt wel voor, maar ik heb het maar op één schip meegemaakt.
Een ex hektrawler uit'65.

Voor de rest allemaal pookje rechts, schip naar SB.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor jkos » 05 Mrt 2020, 07:41

Marie Christina schreef:Op zeevaart is pookje SB schip naar BB?
Euh, nee hoor.
Het komt wel voor, maar ik heb het maar op één schip meegemaakt.
Een ex hektrawler uit'65.

Voor de rest allemaal pookje rechts, schip naar SB.


Die hektrawler is niet voor niets uit de vaart genomen.
Die voer altijd de verkeerde kant op en kon nooit iets vangen. :mrgreen:
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Welke radar?

Berichtdoor Marie Christina » 05 Mrt 2020, 08:39

Die was niet uit de vaart genomen, die had promotie gehad.
Tot onderzoeksvaartuig.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten