Chromebook en waterkaarten app??

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Feb 2020, 14:05

Toevoeging:
Probeer het gewoon een keer uit, OpenCPN en ENC kaarten zijn (legaal!) gratis te downloaden
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor varg » 20 Feb 2020, 18:09

heuvels schreef:Heb je de waterkaarten app zien werken op een chromebook doe je een "educated guess"?


nog even getest...als je start dan vraagt de app of je ook ofline wilt werken en download de gegevens dan op je ssd. Ik heb overigens nog niet gezien waar hij dat doet en wat de omvang is. Het programma draait gewoon beeldvullend. Ik heb gepoogd de gps info van mijn telefoon te gebruiken maar dat lukt niet met een iphone. Sorry. Ik heb geen gps muis voorhanden. De aanwijzer geeft overigens precies aan waar je zit...maar dat doet hij op basis van je internetverbinding...als je die uitzet en buiten gaat lopen blijft de aanwijzer doodstil. Vergroten en verkleinen gaat op mijn touchscreen snel en soepel. De afleesbaarheid bij batterijgebruik valt tegen, op het lichtnet (of 12V) doet hij dat een stukje beter...maar het is geen iphone die je in de zon ook nog kunt aflezen. Succes ...ik hoor graag hoe het je vergaat
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor heuvels » 21 Feb 2020, 10:44

Ik heb een chromebook besteld, krijg ik vandaag binnen. een gps muis had ik al. We zullen het snel weten...
Ik heb 30 dagen de tijd om te testen, daarna kan ik hem eventueel terugsturen.

De keuze in antireflecterende schermen is zeer beperkt, als het scherm te veel glanst kan ik er altijd nog een folietje op plakken.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor varg » 21 Feb 2020, 22:06

Het is niet zo zeer de reflectie die het scherm moeilijk leesbaar maakt, maar het contrast cq. de lichtsterkte. De hoeveelheid licht die het scherm uitstraalt wordt bij laptops (chromebooks en windows) beperkt om het batterijgebruik binnen de perken te houden. Zodra je hem op een voeding aansluit wordt het scherm helderder. Buiten gebruikten we een kartonnen doos waar we de laptop inlegden...zo bleef het meeste zonlicht uit het scherm. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor heuvels » 21 Feb 2020, 23:04

Ik ben aan het installeren, de waterkaart installeert prima, en ziet er goed uit.
Maar mijn usb gps mouse wordt met geen mogelijkheid gezien.
Marketing technisch is dit uitgeschakeld denk ik.

Ook gps data laten exporteren naar bluetooth en dit laten ontvangen op de chromebook lukt nog niet.
in een vorige reactie wordt wel gerept over een gpslink app. Maar die maakt gebruik van HTML taal en is geschikt voor browsers, bijvoorbeeld voor google maps op chrome.
de waterkaart heeft hier niets aan.

chromebook zou een driver moeten hebben (gpsd) die wel actief is in mobiele devices met ingebouwde gps. maar die driver is er blijkbaar niet.

ik modder nog even door, regenachtig weekend op komst... als het niet lukt gaat het ding terug naar coolblue.

wordt vervolgd...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor heuvels » 22 Feb 2020, 12:47

Ik geef het op...
Die chromebook is een fantastisch leuk apparaat, retesnel ook. Maar een GPS wordt niet ondersteund. Wel dus voor google maps via je android smartphone. Maar programma's als Waterkaart zoekt een echte GPS device.

Plan B was dan maar om windows via USB op te laten starten. Maar de BIOS is niet te benaderen en booten van USB lukt alleen voor recovery van Chrome OS. Marketingtechnisch wordt het ons moeilijk gemaakt.
Er zijn via developers mode nog wel trucjes maar dat verwijdert ook de Chrome installatie.

Het ding gaat weer terug de doos in...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor PARO » 22 Feb 2020, 18:58

Toen deze discussie begon hebben de antwoorden mijn zoektocht aangewakkerd en zoals ik vermoedde is GPS op een chrome tablet not done. Dus enkel android en/ of windows met een progje kunnen soelaas bieden. Op dit moment ben ik op Tenerife en heb daar bij amazon.se een Meberry tablet 11,6 inch.gevonden en besteld, met gps en alles wat ik nodig heb om mijn vaarkaarten te gebruiken. Liever had ik een groter tablet gehad maar die worden dus niet meer gemaakt tenzij apple maar dat is mij te duur.
Succes verder.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor PARO » 22 Feb 2020, 19:10

Nog even vermelden:

Op windows 10 gebruik ik MEMU om android apps te draaien. Dat werkt behoorlijk maar een laptop is niet intressant wegens te veel ruimte nodig en geen gps aanwezig.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor heuvels » 23 Feb 2020, 13:46

Tsja...
Ik ben nu verder aan het zoeken voor een leuk apparaat voor onderweg. Tablets met voldoende schermgrootte -10 inch vind ik wel wat klein- zijn dun gezaaid, ik snap niet waarom. I-pads zijn wel wat groter maar zowat onbetaalbaar.
Ik vond bij Conrad.nl wel een tablet van het merk Trekstor. Goedkoop, met GPS en 13,3 inch scherm. Geen geweldenaar maar dat is ook niet nodig.
https://www.conrad.nl/p/trekstor-surfta ... 20-1715634

Het kan ook een laptop worden met Windows. Ik zie dat veel kleinere laptops zijn uitgerust met Windows 10-S, dit is een uitgeklede variant van Windows 10 home. Zou zo maar kunnen dat die ook al geen GPS ondersteunt. Waard om rekening mee te houden.

Mijn voorlopige keuze is een convertible laptop van HP, geen GPS aan boord maar ik heb de muis nog...
Afbeelding

https://store.hp.com/NetherlandsStore/M ... BH&sel=NTB
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor heuvels » 25 Feb 2020, 18:37

Nog wat verder onderzoek gedaan, met dank aan de helpdesk van The Mobile Company.

Het beste lijkt de waterkaart te werken met Apple, ik heb het zelf niet kunnen testen…
Niet alle I-pads hebben GPS aan boord, maar ze kunnen wel goed samenwerken met de GPS van een I-phone. Een losse GPS muis op een GPS-loze I-pad zal niet gaan werken.

Android werkt ook prima op een tablet met ingebouwde GPS, evenals een Android smartphone met GPS. Maar de GPS koppeling tussen telefoon en tablet werkt niet voor de waterkaart.
Een losse GPS muis op een GPS-loze tablet zal niet gaan werken.

Op Windows werkt de app goed, met een GPS muis (bluetooth of USB). De app ziet er wat anders uit dan de Android of iOS versie en werkt niet lekker met een touchscreen, aldus de Mobile Company. Kan iemand op het forum dit bevestigen??

Met een chromebook werkt de GPS op de waterkaart al helemaal niet, zo ben ik met schade en schande wijzer geworden.

Bovenstaande apparaten werken wel zonder GPS maar dan via de locatiegegevens van wifi of 4G, dus erg onbetrouwbaar. De ANWB almanak gegevens heb je dan natuurlijk wel beschikbaar.

Ik ben nog aan het experimenteren geweest met allerlei obscure emulators en virtuele omgevingen maar de GPS van het onderliggende OS wordt niet herkend. De waterkaart wil dus echt een fysieke GPS module zien!

Completer kan ik het niet maken denk ik. Als iemand hier nog iets aan toe te voegen heeft horen wij dat graag.
Groetjes Sjaak
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten