Chromebook en waterkaarten app??

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor Solita74 » 13 Jan 2021, 22:24

De muis heb ik ook al weg gelaten , de ais is em-track B
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor aadbloem » 13 Jan 2021, 22:28

Solita74 schreef:De muis heb ik ook al weg gelaten , de ais is em-track B

Bij Em-Trak wordt ook Pro-AIS meegeleverd. Als je geen AIS in beeld hebt stop dan het programma waarop je AIS gebruikt en start Pro-AIS en check of je transponder data levert.
Je kan op Pro-AIS de poort instellen, misschien moet je even zoeken naar de juiste poort. Misschien heb je op Windows10 last van wisselende com-poort toewijzing.
Als je met Pro-AIS de juiste com-poort kan instellen en het werkt check dan of dat overeenkomt met de gebruikte com-poort in je navi-programa
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor Solita74 » 13 Jan 2021, 22:43

Ik heb geen pro ais Aad ook niet mee geleverd hoe kom ik daar aan ,staat dat op de meegeleverde cd ik heb mijn laptop nu thuis en de ais is nog aan boord als ik iets moet uitproberen moet het spul weer naar boord in de winter heb ik de laptop liever thuis ook voor gebruik.
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor JanvH » 14 Jan 2021, 12:27

Solita74 schreef:Beste JanvH
Kan het ook in de Jip en Janneke taal wat is de opzet van je verhaal ,ik ben geïnteresseerd in de mogelijk heden voor de navigatie voor de scheep vaart buitenland heb ik al gehad nu alleen nog maar in Nederland geef een tip hoe ik een digitale kaart van Nederland en gedetailleerd
Op mijn iPad kan krijgen zonder iets te betalen tot nu toe altijd goede kaarten gehad en gewoon voor betaald .ik heb verschillende progammas
En op de laptop heb ik stentec Nederland en op mijn iPad heb ik navionics en beide niks mis mee alleen mijn ais gaat niet goed met windo 10 om kan jij dat probleem?


Met mijn verhaal wil ik drie dingen kwijt:
1) Indien je wilt navigeren met de computer, raad ik iedereen aan te gaan voor het programma 'OpenCPN.' Draait op allerlei computers, is stabiele software, is gratis en heeft een wereld van gratis kaarten.
2) Als je een 'OpenCPN' gebruiker bent en je wilt de topografische kaarten van Nederland gebruiken in plaaats van de OpenStreetMaps-kaarten, dan kan je die kaarten hier downloaden.
3) Qua hardware hoeft het ook niet duur te zijn. Zie mijn opmerkingen over de kosten van mijn setje.

Een separate laptop voor electronische navigatie is duur en niet nodig, Ik raad zo'n aankoop af. Helaas weet ik weinig tot niets van Stentec of hun WinGPS-programma's, daar kan ik je niet mee helpen jammer genoeg.
JanvH
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Jan 2021, 13:53
ligplaats:
info: www.pythonplace.nl

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor aadbloem » 14 Jan 2021, 15:10

Solita74 schreef:Ik heb geen pro ais Aad ook niet mee geleverd hoe kom ik daar aan ,staat dat op de meegeleverde cd ik heb mijn laptop nu thuis en de ais is nog aan boord als ik iets moet uitproberen moet het spul weer naar boord in de winter heb ik de laptop liever thuis ook voor gebruik.

Het Pro-AIS2 programma staat op de meegeleverde Em-Trak cd. Met dit programma zou je ook eenmalig je mmsi en scheepsnaam ingevoerd moeten hebben op je Em-Trak transponder. Dit programma is ook DE tool om even te controleren of je transponder goed werkt. Je kan er bijvoorbeeld ook mee zien hoe de kwaliteit van het uitgezonden signaal is op tabblad: Diagnostics. De standing-wave ratio of in nederlands: staande golf verhouding. Pro-AIS2 is ook wel te downloaden ergens. Hoe heb je je MMSI en scheepsgegevens ingevoerd zonder Pro-AIS??

In het pull-down menu kan je zoeken naar de juiste poort. Nu is de Em-Trak transponder niet te zien. Ik ben niet aan boord nu met de laptop
Afbeelding
Let op: Je kan dit programma niet tegelijkertijd gebruiken als ook een navi programma gestart is.
Start dit programma, check de transponder door de juiste com-poort te selecteren bovenin en stop dan dit programma en start je navi progrmma en stel die in de op dezelfde com-poort.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor Solita74 » 14 Jan 2021, 16:45

Aad hier heb ik wat aan ,in de winkel waar ik de ais gekocht heb daar hebben ze hem gelijk in gesteld e.d ik heb daar niets aan gedaan en eenmaal aan boord op de laptop gezet en toen deed hij het zonder probleem.ik ga het nu weer helemaal opnieuw installeren als het spul weer aan boord is bedankt voor zover Aad .
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor aadbloem » 14 Jan 2021, 17:01

Solita74 schreef:Aad hier heb ik wat aan ,in de winkel waar ik de ais gekocht heb daar hebben ze hem gelijk in gesteld e.d ik heb daar niets aan gedaan en eenmaal aan boord op de laptop gezet en toen deed hij het zonder probleem.ik ga het nu weer helemaal opnieuw installeren als het spul weer aan boord is bedankt voor zover Aad .

Dan hebben ze in de winkel ook gewoon Pro-AIS2 op de PeeCee of Laptop. Ga niet rigoreus dingen wegggooien om opnieuw in te stellen. Begin gewoon even met het toevoegen van Pro-AIS2 op je laptop en controleer daarmee je transponder en noteer de compoort voor je navi apps. Heb je weer eens een gevalletje dat je navi app niet werkt doe dan ditzelfde. Check met Pro-AIS2. Op het meest rechtse tabblad (serial data) kan je de AIS data voorbij zien lopen.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Chromebook en waterkaarten app??

Berichtdoor Solita74 » 14 Jan 2021, 20:28

Bedankt Aad
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten