Welke schakelaar bestellen?

communicatie en navigatie apparatuur

Welke schakelaar bestellen?

Berichtdoor bas » 20 Jan 2020, 21:29

Even een brutale elektra vraag ( het is namelijk niet voor een bootje, enkel voor een apparaat wat waarschijnlijk veel voor bootjes gebruikt gaat worden 8-) )

In een stukje nostalgie uit begin jaren 70 heb ik 1 schakelaar welke niet meer werkt. Deze wil ik graag vervangen door een nieuwe maar ik kom er door de grote variatie op het www niet uit welke ik moet bestellen.
Het gaat om een rode drukknop met verlichting.
deze wordt in werking gezet zodra deze 1 x ingedrukt wordt, uitschakelen gebeurd wanneer de noodstop of de groene knop wordt bediend.
Wie weet hoe dit soort schakelaars heten in elektraland en welke ik moet bestellen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Welke schakelaar bestellen?

Berichtdoor henkvd » 21 Jan 2020, 21:35

Illuminated pushbutton

Dat was het gemakkelijke deel, voor de vraag welke moet ik bestellen, die is wat minder makkelijk, de meest gangbare merken kan je hiervoor gebruiken echter voor welk type, dan moet je meer info hebben:
spanning voor het lampje
welke schakel contacten
spanning en stroom door de schakel contacten
diameter

Dit soort schakelaars zijn volledig modulair opgebouwd tegenwoordig, alles is te krijgen alleen een elek lief aan kijken die je door de configuratie loost bij het samenstellen.
https://media.distributordatasolutions. ... b034a5.pdf
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welke schakelaar bestellen?

Berichtdoor RuudM » 21 Jan 2020, 22:01

En dan denk je te doen hebben met een simpel schakelaartje

Wat een keuze!

Als de juiste gevonden is hoor ik graag op welke pagina !

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Welke schakelaar bestellen?

Berichtdoor bas » 21 Jan 2020, 22:49

Bedankt voor de reacties mannen!

En dan denk je te doen hebben met een simpel schakelaartje

Wat een keuze!


Tja....dat dacht ik dus ook. Lekker naïef denkfoutje zullen we maar zeggen :lol:

Om het lekker gangbaar te maken is het een 120V systeem wat 380V schakeld met een diameter van 30mm.

Ben wel wat tegen gekomen op het grote goegel maar die prijzen staan me nog niet echt aan, bijna 100 piek stuk :shock:

Ga van de week wel eens langs bij iemand die er verstand van heeft want hier ga ik zelf niet uitkomen en dan eens kijken met voor bedrag hij over de brug gaat komen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Welke schakelaar bestellen?

Berichtdoor henkvd » 22 Jan 2020, 01:25

Nu ik de foto's op de pc bekijk wordt het nog wat lastiger met deze schakelaar, zit ook nog een spoel aan vast, dat wordt nog gecompliceerder, zit denk ik niets anders op dan dit een beetje te herontwerpen, is de spoel een trafo voor het lampje?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welke schakelaar bestellen?

Berichtdoor bas » 22 Jan 2020, 11:36

Ik ga zo de schakelaar er eens uit peuteren en bij iemand langs want hier ga ik zo niet uitkomen vrees ik.
Als het dan nog niet lukt ga ik eerst eens wachten op de elektrische schema's. Die heb ik ergens weten te bestellen maar dat duurt nog even.
Ik dacht "even" een nieuw schakelaartje te steken maar dat was een heerlijk stukje zelfoverschatting zullen we maar zeggen :lol:

De functie van dat spoeltje is me nog niet helemaal duidelijk. Zou een trafo kunnen zijn idd. maar er zitten ook 120V indicatielampjes op zonder een spoeltje dus er loopt ergens ook een 120V systeem door het apparaat zou ik dan zeggen?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Welke schakelaar bestellen?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 22 Jan 2020, 13:24

@Bas,
Waarvoor wordt deze schakelaar gebruikt; wat wordt er mee aangestuurd.
Op je foto's ziet het er nog al rommelig en ingewikkeld uit maar vaak zit zo'n schakelaar op zich er vrij eenvoudig in elkaar en is het niet meer als een "veredelde beldrukker".
Zo'n schakelaar heeft meestal een stel "normaal in" en "normaal uit" contacten (een paar maak en een paar verbreekcontacten dus) die weer in de oorspronkelijke stand terug komen als je de drukknop los laat, en nog een paar aansluitingen voor het controlelampje.
Als je hem indrukt wordt er meestal een relais mee bekrachtigd wat zo is aangesloten dat het zichzelf bekrachtigd houdt, ook als je de drukschakelaar los laat.
Dat relais heeft dan ook de benodigde contacten om het aan te sturen apparaat/machine mee in te schakelen.
De stroomkring die gesloten wordt gehouden door het relais kun je onderbreken door de stopknop (een zelfde schakelaar als de in-schakelaar maar met een ander kleur lampje) in te drukken, die in serie staat met de stroomkring en middels de verbreekcontacten de stroomkring dan onderbreekt waardoor het relais weer afvalt. Daarmee ben je terug in de startpositie.
De noodstopknop doet in feite hetzelfde als de stopknop met dat verschil dat dit een schakelaar is die na het indrukken "uit" blijft staan en je eerst weer moet "in" zetten om de de zaak weer in te kunnen schakelen.
Bekijk met deze info de zaak eens kritisch dan wordt je met enig inzicht wellicht duidelijk hoe e.e.a. wordt geschakeld.
Hier een voorbeeld van zo'n schakelaar
Kijk wel even welke spanning het huidige controlelampje heeft. Die moet in een nieuwe schakelaar hetzelfde zijn.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Welke schakelaar bestellen?

Berichtdoor bas » 23 Jan 2020, 11:23

is de spoel een trafo voor het lampje?


Ja dus....lampje is 24V. In tegenstelling tot alle andere lampjes die wel 120V en waar ik naar had gekeken.
Gisteren even bij de elec langs geweest, blijkt allemaal niet zo moeilijk te zijn als ik dacht. Gewoon een knop erin met 120V lampje en dan is het een kwestie van kiezen uit duizenden modellen welke het moet gaan worden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Keesl en 8 gasten