Ultrasoon vs antifouling

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 26 Jan 2020, 04:59

Hoi Broekie,

Interessant leesvoer, maar op jou vragen heb ik vooralsnog geen antwoord.
Binnen kort wordt met behulp van metingen de juiste locatie's bepaalt van de transducers, dan zal ik jou vragen voorleggen aan de leverancier.
Zelf ben ik ook nieuwsgierig wat de antwoorden hier op zullen zijn, ik kom hier op terug.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor kajoe » 26 Jan 2020, 12:07

in de binnenvaart werd het al langer gebruikt met name de cement transport die groene tankers ? en dat had bij ons het effect dat sensors op de sluis deuren geregeld uit vielen pas na een zeer groot aantal kapotte kwamen we er achter waar het aan lag ,heeft even geduurd maar daar kwam een oplossing voor .
ik weet niet of het nu nog steeds in gebruik is ?
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 26 Jan 2020, 15:55

kajoe schreef:in de binnenvaart werd het al langer gebruikt met name de cement transport die groene tankers ? en dat had bij ons het effect dat sensors op de sluis deuren geregeld uit vielen pas na een zeer groot aantal kapotte kwamen we er achter waar het aan lag ,heeft even geduurd maar daar kwam een oplossing voor .
ik weet niet of het nu nog steeds in gebruik is ?


Oke, apart.
Die schepen die je bedoelt zijn van de RCT, de grachten schepen, ik verbaas mij, wat moeten die met een ultrasoon systeem, in de binnenvaart komt antifouling nauwelijks voor, er is ook nauwelijks aangroei.
Bij welke sluis was dat het geval, ik zit ruim 13 jaar in het onderhoud van bijna alle sluizen in zuid-west Nederland maar dit verhaal ken ik niet.
Ik weet wel dat het systeem kan storen op dieptemeters, multi-beams, structure scans en dergelijke, aangezien wij deze ook aan boord hebben is 400 en 800 HZ er uit gefilterd.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor kajoe » 26 Jan 2020, 17:37

tja is ook al heel wat jaren geleden en omdat het al jaren goed werkte en plots dit soort dingen gebeurde hadden de monteurs van het waterschap er werk aan zo erg soms dat wij een doos vol van die dingen kregen en in geval van nood wij van de bediening er zelf konden vervangen ,het was erg vervelend als er een stel rinketten niet werkte schutten duurde dan onnodig lang .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 26 Jan 2020, 17:50

kajoe schreef:tja is ook al heel wat jaren geleden en omdat het al jaren goed werkte en plots dit soort dingen gebeurde hadden de monteurs van het waterschap er werk aan zo erg soms dat wij een doos vol van die dingen kregen en in geval van nood wij van de bediening er zelf konden vervangen ,het was erg vervelend als er een stel rinketten niet werkte schutten duurde dan onnodig lang .


Hoi Kajoe, wordt een beetje vaag verhaal, kan je wat specifieker zijn.
Betekende dat dat je bij iedere storing de sensor moest vernieuwen, waren dit de niveau sensors?
Bij welke sluis speelde dit, en hoeveel jaar is dat geleden?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor kajoe » 27 Jan 2020, 14:39

nee geen niveau maar die voor melding op en neer deze meestal maar een er van viel dan uit en moest vervangen worden ,gewoon kapot ,dit op de keersluis terherne maar alles moest paraat wezen voor als we zuidwesterstorm kregen en moesten sluiten en gaan schutten bak 260 meter bij rond 60 meter duur hoofden 16 meter jaartalen weet ik zo niet meer maartussen de 8 en 10 jaar geleden .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 27 Jan 2020, 21:41

broekie schreef:Beroepsmatig ben ik vele jaren met ultra geluid bezig geweest. Ultrasoon materiaal onderzoek.
Ultra geluid is voor de mens niet hoorbaar. Welk geluid scherm je dan af?

Ik snap de werking ook niet echt. Je kunt ultra geluid via de taster (transducer) in metaal sturen.
Doe je dat met een rechte taster, gaat het geluid in de dikte heen en weer ter plaatse van de taster.
Kun je met een scoop bv de materiaaldikte meten. Je weet de geluidsnelheid dus moment van uitzenden en ontvangen is de afgelegde weg.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ultrasoon_onderzoek

Doe je dat onder een hoek, dempt het geluid zig zaggend weg in een richting mits het niet terugkaatst op bv een las.
Om een ultrasone trilling in de gehele bodemplaten te krijgen, is er enorm veel energie nodig lijkt mij.
De transducer moet dit in het metaal sturen.
Ultra geluid gaat niet door de lucht, wel door vloeistoffen.
Maar de taster zit op het metaal aan de binnenkant van de bodem.

Heb je iets van technische informatie over de werking?
Op welke frequente werkt het systeem?


Hoi Broekie,

ik ben weer wat wijzer geworden, de frequentie range is van 20 Khz t/m 40 Khz .
In de transducer zit een Piezo element wat je zou kunnen horen, om dit te reduceren wordt er een isolatie mantel bijgeleverd.
Zoals ik al eerde melde is deze van een zeer zware uitvoering, mocht deze vanwege ruimtegebrek niet geplaatst kunnen worden, ie er binnen kort een kleiner exemplaar leverbaar.
De zware uitvoering is ontwikkeld voor de beroepsvaart waar in Shipsonic al enige tijd actief is.
Na het installeren worden er metingen gedaan door de leverancier om te bepalen dat de transducers op de juiste plaats staan.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 27 Jan 2020, 21:45

kajoe schreef:nee geen niveau maar die voor melding op en neer deze meestal maar een er van viel dan uit en moest vervangen worden ,gewoon kapot ,dit op de keersluis terherne maar alles moest paraat wezen voor als we zuidwesterstorm kregen en moesten sluiten en gaan schutten bak 260 meter bij rond 60 meter duur hoofden 16 meter jaartalen weet ik zo niet meer maartussen de 8 en 10 jaar geleden .


Oke duidelijk, misschien zal ik is een balletje opgooien bij RWS voor een testje.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor broekie » 27 Jan 2020, 22:18

Het ultra geluid wat je gebruikt voor materiaal onderzoek loopt van 2 tot 8 mHz.
Heel ander gebied dus.
Die 20 kHz ligt net boven het menselijk gehoor.
Stuk lager dan waar ik mee werkte.

Deze relatief lage tonen in kHZ zullen zich anders gedragen en makkelijker voortplanten dan mHz.
Dus het gedrag en effect in deze toepassing is voor mij onbekend.
Blijft interessant.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor kajoe » 28 Jan 2020, 11:47

even dat gebeurde in de tijd dat het sluis complex nog in beheer was van provinciale waterstaat provincie friesland ,onderhoud door hun eigen td .hoe het is vergaan bij Rijkswaterstaat weet ik niet sinds ik met pensioen ben is er geen bezetting meer op de sluis ,te gevaarlijk zegt waterstaat ??. maar ik kijk er nog dagelijks op uit .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten