Ultrasoon vs antifouling

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 02 Feb 2020, 06:07

Inmiddels weer een stapje verder, de twee transducers zijn op de romp aangebracht.
Dit vergt de nodige aandacht, zowel het bepalen van de locatie als het aanbrengen er van.
De transducers moeten 100% contact hebben met de scheepshuid, is dit niet het geval verliezen zij hun werking.
Dus de nog in nieuwstaat verkerende 2 componenten verflaag moet verwijderd worden waar de transducer op de huid wordt gelijmd, iets wat tegen mijn (haren) instrijkt.
Een lastig klusje, mede omdat je er niet heel gemakkelijk bij kan, verfsysteem zoveel mogelijk intact wil houden, het verfsysteem bikkel hart is, en het een bende geeft.
Om dit te bewerkstelen had ik het volgende bedacht, een houten, 5mm dik multiplex schijfje gezaagd met de zelfde diameter als de transducer.
Het ene zijde van het schijfje beplakt met schuurlinnen, de andere zijde beplakt met een oude schuurschijf en zo met het schuurgedeelte tegen het hout aan, zodat de zijde met klittenband op het schuurmachine bevestigd kan worden.
Op deze manier krijg je met minimale schade, inspanning en stof een mooi supervlak/glad oppervlak wat benodigd is voor het verlijmen van de transducers.
De lijm wordt meegeleverd, dit 2 componenten 3M product is in 10 minuten hart, volledige uitharding 12 uur, pas dan mag de installatie in gebruik worden genomen.

Het schuurschijfje;

Afbeelding

Een van de locaties, dit is bereikbaar via een luikje in de vloer, niet heel veel ruimte;

Afbeelding

In enkele tellen een mooi geschuurde cirkel;

Afbeelding

Een sjabloon gemaakt op stickervel voor het kale oppervlakte rond de transducer weer netjes te voorzien van een 2K verfsysteem;

Afbeelding

Afbeelding

Tweede locatie;

Afbeelding

Transducer verlijmen na dat alles goed ontvet is met aceton, vervolgens na 10 minuten het verfsysteem aanbrengen en het sjabloon verwijderen, het resultaat;

Afbeelding

Ook de aansturingskast heeft een plaatsje gekregen, deze is gemonteerd op een vooraf gefabriceerde RVS grondplaat.
Tevens zijn de bevestigingen voor een nog aan te schaffen omvormer voor zonnepanelen aangebracht, het zonnepaneel moet het ultrasoon systeem van stroom gaan voorzien.

Afbeelding

Tot zover, wordt vervolgd.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor broekie » 02 Feb 2020, 07:46

Bijzonder interessant. Als dit werkt is het een hele grote stap voorwaarts in kosten en milieu verbetering.
Omdat jullie schip op zout ligt is dit met een jaar bekend of het werkt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 02 Feb 2020, 08:48

broekie schreef:Bijzonder interessant. Als dit werkt is het een hele grote stap voorwaarts in kosten en milieu verbetering.
Omdat jullie schip op zout ligt is dit met een jaar bekend of het werkt.


Zeker Broekie, ik denk zelfs nog eerder, het gaat soms erg hart met aangroei.
Algen ga je met dit systeem niet tegenhouden, maar dat doet antifouling ook maar heel matig, zeker dat hij ouder is dan een seizoen.
Ik zie bij ons, in het tweede jaar dat de antifouling oud is, ook een groene waas en groene draden op het onderwaterschip groeien, en dat nog wel op een goede antifouling.
Dus er kan een groene waas of groene draden op de romp ontstaan, deze zijn echter zonder enige inspanning te verwijderen, nu al op het huidige onderwaterschip, en nog makkelijker op het nog aan te brengen nieuwe, super glade verfsysteem.
Maar de tijd zal het leren....... .

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 18 Mrt 2020, 20:21

Inmiddels weer een paar stappen verder, scheepje is gestraald en voorzien van de nodige verflagen.
Het is even wennen, een super glad en hoogglans onderwaterschip, door dit super glade verfsysteem moet eventuele algengroei makkelijk te verwijderen zijn.
Nu het bovenwaterschip nog voorzien van een laklaag en we kunnen er weer een paar jaar tegen, wordt vervolgd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor broekie » 18 Mrt 2020, 21:10

Zeer fascinerend deze nieuwe techniek. Ben benieuwd na het eerste seizoen.
Kijken of er een Corona gedronken kan worden op succes!
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor Davidos » 19 Mrt 2020, 02:06

Echt mooi behandeld! Grote klasse.

Wel het systeem 24/7 aan laten staan, anders werkt het niet (voldoende) en kunnen zich er allerlei ongenode gasten aanmelden....

Maar, dat wist je toch al wel denk ik?
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 19 Mrt 2020, 06:33

broekie schreef:Zeer fascinerend deze nieuwe techniek. Ben benieuwd na het eerste seizoen.
Kijken of er een Corona gedronken kan worden op succes!


Ik hoop het wel Broekie, ik blijf de resultaten posten, ook wat betref het mogelijke geluidsproductie van het systeem.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 19 Mrt 2020, 06:41

Davidos schreef:Echt mooi behandeld! Grote klasse.

Wel het systeem 24/7 aan laten staan, anders werkt het niet (voldoende) en kunnen zich er allerlei ongenode gasten aanmelden....

Maar, dat wist je toch al wel denk ik?


Klopt, heb ik ook al eerder vermeld in dit topic .
Daarom kunnen er ook geen waardes worden ontleend aan de test in het blad Motorboot, in de test heeft het systeem enkele tijd uitgestaan zodat dit merk minder goed uit de bus kwam als de concurrent.
Het zou goed het tegendeel kunnen zijn omdat de transdusers 2 x zo sterk zijn, de tijd zal het leren.
En nog maals, het werk niet tegen algen aangroei, daarvoor is het glade verfsysteem.

Mvg

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 05 Apr 2020, 06:50

Uiteindelijk was het dan zover, gisteren is ons scheepje terug in haar element gebracht na eerst ook nog het bovenwaterschip voor het grootste gedeelte te hebben geschilderd, ik moet zeggen, voor een amateur ben dik tevreden. :D :D :D

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan de proef beginnen, op het droge maakte het ultrasoon systeem best een irritant geluid maar in het water valt het reuzen mee.
Wat je nog hoort is een tikkend geluid en heel soms iets van een hoog piepje, voor het laatste met je een goed gehoor hebben.
Toch gaan we proberen om ook deze laatste geluidjes te reduceren, zeker het tikkend geluid is nog te nadrukkelijk aanwezig.
Het reduceren van het geluid zal om te beginnen worden uitgevoerd door rond de transducer een beding compound aan te brengen met metalen plaatjes, het resultaat wordt uiteraard hie gedeeld.
Wat het stroomverbruik betreft, volgens de accumeter van Mastervolt zou dit 1.1 amp bedragen dit is voor het ultrasoon systeem met twee transducers.
Ik zal nog eens met een ampere-tang op de voedingskabel meten wat het daadwerkelijke verbruik is want het Mastervolt systeem zelf consumeert ook enige stroom.
Om dit stroomverbruik te compenseren wil ik nog een zonnepaneel aanschaffen zodat het systeem onafhankelijk van andere bronnen kan functioneren.

Wordt vervolgt;

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor broekie » 05 Apr 2020, 07:17

Ik blijf je volgen. Vanaf jouw kant heb je niets aan het toeval overgelaten.
Ziet er allemaal perfect uit.
Nu kijken of het werkt in de praktijk.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten