Ultrasoon vs antifouling

communicatie en navigatie apparatuur

Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 17 Jan 2020, 20:27

Hallo,

Ik weet niet of dit de juiste plaats is om dit top-pic hier neer te zetten, maar het is wel een stukje electronica.

Vandaag de knoop doorgehakt en besloten voor een nieuw concept, althans nieuw in zoverre, want dit systeem bestaat al langer.
Toch hoor je er in de pleziervaart weinig over, een van de redenen zijn dat het niet altijd optimaal presteerde.
Inmiddels is er zo'n 8 jaar versteken toen het systeem in de jachtenwereld werd geïntroduceerd, een bedrijf dat het niet heeft opgegeven en het heeft doorontwikkeld garandeert dat het werkt, dit in combinatie met een 100% epoxy verfsysteem waarvan het oppervlakte super glad is.
Het ultrasoon systeem wordt geleverd door de firma H2O Marine, het verfsysteem wordt aangebracht door de firma, VANDENENDEN Shipyards B.V.
Het ultrasoon systeem, als zowel het verfsysteem, wordt in Nederland vervaardigd.
Via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden van dit systeem, ik zal regelmatig hier posten gedurende minimaal een jaar, hoe het systeem zich houd in de zouten omgeving waar onze boot zich in bevind, ook het inbouwen, stroomgebruik wordt hier gedeeld.
Ons vaargebied is Zeeland, staat berucht over de stevige aangroei, en het bootje gaat er eens in de twee jaar uit, dus lijkt mij een ultieme test.
De reden om voor dit systeem te kiezen is, bootje is toe aan een nieuw onderwater verfsysteem, en het steeds meer uitbannen van antifouling door de overheid.

Wordt vervolgd!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor RuudM » 17 Jan 2020, 20:59

Pascal,

Bedankt dat je het wilt delen. Zeer interessant.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor broekie » 17 Jan 2020, 22:09

Leuk voor de techniek dat je dit doet. Ik weet niet hoe het financiële eruit ziet, dat is interessant.
Je kunt altijd weer omschakelen naar traditionele AF, maar wat kost het dan uiteindelijk als je dat moet doen?
Hoef je natuurlijk hier niet te delen, ik zeg dat als opmerking.

Werkt het wel, bespaar je op den duur denk ik wel behoorlijk op onderhoud, zeker in mosselland.
Ik zie ze daar schepen afspuiten, man man man, wat een aangroeiing.
Kun je die knip en scheer beurten uitsparen met daarbij de dure AF sla je twee vliegen in een klap.

Natuurlijk vinden we milieu belangrijk, maar er moet voor veel mensen toch ook een financiële drijfveer bij zitten.
Ben benieuwd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor Marie Christina » 17 Jan 2020, 22:20

Op één van de hoppers waar ik op gevaren heb zat zo'n systeem en dat werkte prima.
Bij een dokking zag je een enkele zeepok zo hier en daar, maar nauwelijks noemenswaard.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 18 Jan 2020, 07:11

broekie schreef:Leuk voor de techniek dat je dit doet. Ik weet niet hoe het financiële eruit ziet, dat is interessant.
Je kunt altijd weer omschakelen naar traditionele AF, maar wat kost het dan uiteindelijk als je dat moet doen?
Hoef je natuurlijk hier niet te delen, ik zeg dat als opmerking.

Werkt het wel, bespaar je op den duur denk ik wel behoorlijk op onderhoud, zeker in mosselland.
Ik zie ze daar schepen afspuiten, man man man, wat een aangroeiing.
Kun je die knip en scheer beurten uitsparen met daarbij de dure AF sla je twee vliegen in een klap.

Natuurlijk vinden we milieu belangrijk, maar er moet voor veel mensen toch ook een financiële drijfveer bij zitten.
Ben benieuwd.


Hoi Broekie,

Ik wil zoveel mogelijk delen, dus ook wat de kosten betreft, uiteindelijk gaat het over het totale plaatje en daar is ook min of meer het forum voor.
De kosten bedragen circa 1500,- euro voor het ultrasoon systeem, maar dit is afhankelijk van de grote van het schip, in ons geval 11 meter.
Ook het benodigde voltage heeft invloed op het eindbedrag, het is een 12 volt systeem maar kan ook in een 24 volt uitvoering geleverd worden.
In ons geval zijn twee transducers voldoende, deze worden met epoxy op de scheepshuid geplakt, de electronica zit in een kunststof behuizing.
Eigenlijk is het door iedereen zelf te installeren, plug and play, samen met de leverancier kies men de optimale locaties voor de transducers.
De afmetingen van de componenten zijn dusdanig klein dat het installeren in ons geval geen enkel probleem op levert, ter illustratie, de behuizing van de electronica bedraagt; HxWxD= 255x180x75mm, de afmetingen van een transducer bedraagt H x Doorsnede= 78x86mm kunststofuitvoering, 104x90mm RvS uitvoering.

Overschakelen naar traditionele antifouling kan inderdaad, het enige wat dient te gebeuren is het opschuren van de super glade coating.

Ik zie het ook als een win win situatie, minder keren uit het water, kortere tijd op de wal, minder of geen aangroei is brandstof besparend, maar wat voor mij de doorslag geeft om voor dit systeem te kiezen is het aankomende verbod op een goede antifouling.
Sterker nog, dat verbod is er al, want de type toegelaten antifoulings voldoen op zoutwater niet, nu is het afwachten hoe dit nieuwe concept zich in de toekomst gaat presenteren.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 18 Jan 2020, 07:36

RuudM schreef:Pascal,

Bedankt dat je het wilt delen. Zeer interessant.


Graag gedaan Ruud.
De reden om deze informatie te delen is voor mij, het grote probleem van het niet mogen aanbrengen van een werkende antifouling.
Liggend op zoutwater is het eigenlijk het einde van het vaarplezier, het aangroeien gaat immers zo hart dat je er minimaal 2 x per jaar uit moet wil het onderwaterschip niet op een oerwoud lijken.
Aangezien dat ik niet de enige ben die hier tegen aanloop wil ik dit graag delen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor Boekanier » 18 Jan 2020, 12:05

pascall schreef:Hallo,

Ik weet niet of dit de juiste plaats is om dit top-pic hier neer te zetten, maar het is wel een stukje electronica.

Vandaag de knoop doorgehakt en besloten voor een nieuw concept, althans nieuw in zoverre, want dit systeem bestaat al langer.
Toch hoor je er in de pleziervaart weinig over, een van de redenen zijn dat het niet altijd optimaal presteerde.
Inmiddels is er zo'n 8 jaar versteken toen het systeem in de jachtenwereld werd geïntroduceerd, een bedrijf dat het niet heeft opgegeven en het heeft doorontwikkeld garandeert dat het werkt, dit in combinatie met een 100% epoxy verfsysteem waarvan het oppervlakte super glad is.
Het ultrasoon systeem wordt geleverd door de firma H2O Marine, het verfsysteem wordt aangebracht door de firma, VANDENENDEN Shipyards B.V.
Het ultrasoon systeem, als zowel het verfsysteem, wordt in Nederland vervaardigd.
Via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden van dit systeem, ik zal regelmatig hier posten gedurende minimaal een jaar, hoe het systeem zich houd in de zouten omgeving waar onze boot zich in bevind, ook het inbouwen, stroomgebruik wordt hier gedeeld.
Ons vaargebied is Zeeland, staat berucht over de stevige aangroei, en het bootje gaat er eens in de twee jaar uit, dus lijkt mij een ultieme test.
De reden om voor dit systeem te kiezen is, bootje is toe aan een nieuw onderwater verfsysteem, en het steeds meer uitbannen van antifouling door de overheid.

Wordt vervolgd!

Mvg,

Pascal.


Hoi Pascal,

Klinkt interessant, maar wat kost het aanbrengen van het verfsysteem dan? Je noemt alleen de kosten voor het ultrasoon systeem.

Ben benieuwd.

Gr.
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 18 Jan 2020, 19:00

Hoi Natasja,

De kosten voor het verfsysteem zijn vrijwel gelijk als het aanbrengen van een soortgelijk verfsysteem.
Kenmerken van dit verfsysteem zijn het super glade oppervlak, kan onder enige vochtige omstandigheden aangebracht worden, bevat in grote mate vaste stof.
In ons geval wordt het onderwaterschip eerst gestraald voor het van het nieuwe verfsysteem wordt voorzien, de kosten hiervan heb ik nog niet geheel in beeld.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 25 Jan 2020, 19:22

Een kleine update, vandaag het ultrasoon systeem in ontvangst genomen, de eerste indruk.
Zwaar uitgevoerde behuizing waar de electronica in zit gehuisd, de electronica bestaat uit twee printplaten, een per transducer.
In deze uitvoering zit ook een omvormer van Victron, dit omdat het ultrasoon systeem 12 volt is en ik het op 24 volt wil laten draaien.

Afbeelding

Nog een plaatje van de transducer,

Afbeelding

En als laatste een foto van de isolatiemantel, deze zeer zwaar uitvoerde mantel wordt, na dat de transducer op de romp is gelijmd, om de transducer geplaatst.
Deze isolatiemantel met het geluid wat de transducer produceert tot een minimum reduceren, ik hou u op de hoogte.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor broekie » 25 Jan 2020, 23:17

Beroepsmatig ben ik vele jaren met ultra geluid bezig geweest. Ultrasoon materiaal onderzoek.
Ultra geluid is voor de mens niet hoorbaar. Welk geluid scherm je dan af?

Ik snap de werking ook niet echt. Je kunt ultra geluid via de taster (transducer) in metaal sturen.
Doe je dat met een rechte taster, gaat het geluid in de dikte heen en weer ter plaatse van de taster.
Kun je met een scoop bv de materiaaldikte meten. Je weet de geluidsnelheid dus moment van uitzenden en ontvangen is de afgelegde weg.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ultrasoon_onderzoek

Doe je dat onder een hoek, dempt het geluid zig zaggend weg in een richting mits het niet terugkaatst op bv een las.
Om een ultrasone trilling in de gehele bodemplaten te krijgen, is er enorm veel energie nodig lijkt mij.
De transducer moet dit in het metaal sturen.
Ultra geluid gaat niet door de lucht, wel door vloeistoffen.
Maar de taster zit op het metaal aan de binnenkant van de bodem.

Heb je iets van technische informatie over de werking?
Op welke frequente werkt het systeem?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten