Ultrasoon vs antifouling

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor jkos » 05 Apr 2020, 08:52

Interessant onderwerp, en ik moet zeggen dat alles er zeer netjes uitzien.
De schepen waar ik nu op vaar hebben een dergelijk systeem in het koelwater systeem.
Schepen varen op zout water en ieder voorjaar en vroeg in de zomer zaten de koelers en de koelwaterleidingen dicht met mosselzaad en pokkken.
Als gevolg hiervan liep de koelcapaciteit dusdanig ver terug dat na verloop van tijd alle koelers en leidingen moesten verwijderd om te worden schoongemaakt.
Sinds een jaar of drie functioneert dit systeem hier naar volle tevredenheid; koelers zijn sindsdien niet meer open geweest.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 05 Apr 2020, 17:45

Goed nieuws Jkos en bedankt voor het compliment!

Ik heb er zelf ook wel een goed gevoel bij, uiteraard, maar wil het nog perfectioneren wat het geluid betreft en stroomvoorziening.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor Davidos » 06 Apr 2020, 08:57

pascall schreef:Nu kan de proef beginnen, op het droge maakte het ultrasoon systeem best een irritant geluid maar in het water valt het reuzen mee.
Wat je nog hoort is een tikkend geluid en heel soms iets van een hoog piepje, voor het laatste met je een goed gehoor hebben.
Toch gaan we proberen om ook deze laatste geluidjes te reduceren, zeker het tikkend geluid is nog te nadrukkelijk aanwezig.
Het reduceren van het geluid zal om te beginnen worden uitgevoerd door rond de transducer een beding compound aan te brengen met metalen plaatjes, het resultaat wordt uiteraard hie gedeeld.


Dat zou ik niet doen als ik jou was. De transducer moet zoveel mogelijk ultrasoon energie in de romp over weten te brengen, en met wat je nu voorstelt ga je die energie er meteen weer voor een deel uit halen. De efficientie van de oplossing gaat daarmee ook omlaag. Als je nou alleen trillingen in het hoorbare gebied dempt... maar... dat weet je niet.

pascall schreef:Wat het stroomverbruik betreft, volgens de accumeter van Mastervolt zou dit 1.1 amp bedragen dit is voor het ultrasoon systeem met twee transducers.
Ik zal nog eens met een ampere-tang op de voedingskabel meten wat het daadwerkelijke verbruik is want het Mastervolt systeem zelf consumeert ook enige stroom.
Om dit stroomverbruik te compenseren wil ik nog een zonnepaneel aanschaffen zodat het systeem onafhankelijk van andere bronnen kan functioneren.

Wordt vervolgt;

Mvg,

Pascal


Realiseer je wel, dat de ultrasoon aansturing geen constante stroom vraagt, maar een stroom die fors varieert. Je stroomtang (en eventueel multimeter) zal geen zinnige waarde aangeven, dus staar je er niet blind op.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor stefan » 06 Apr 2020, 09:28

Wat heb je toch een mooi schip!
Ben heel benieuwd hoe dit systeem gaat bevallen.
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 06 Apr 2020, 19:01

Hoi Davidos,

Klopt, ik heb inmiddels met de ampere-tang gemeten en deze varieer van 0.2 tot 0.9 amp, de mastervolt daar in tegen geeft een continu gebruik aan van 1.1 amp.

Ook jou argument dat het bekleden met een onder isolatiemateriaal het ultrasoon negatief kan beïnvloeden klopt.
Wel is het zo dat er 2 x 100 watt sensors zijn geplaatst terwijl 1 sensor bijna voldoende was geweest.
Andere soortgelijke systemen werken met 50 watt sensors, al bij al, het systeem is ruim bemeten dus enige isolatie zou mogelijk weinig invloed hebben op de uiteindelijke werking.
Maar ik neem jou informatie/aanmerkingen mee in de verdere ontwikkeling van dit gebeuren, misschien een andere, minder definitieve isolatiemateriaal aan brengen als test.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 06 Apr 2020, 19:02

stefan schreef:Wat heb je toch een mooi schip!
Ben heel benieuwd hoe dit systeem gaat bevallen.


Dank U, en ook wij zijn benieuwd.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 09 Apr 2020, 05:31

Om het plaatje compleet te maken plaats ik het monteren van het zonnepaneel hier ook maar even.
De keuze is gevallen op een standaard zonnepaneel van 305 watt, afm, 164x99.2x3.5 cm, best een flinke jongen.
Ik vind het verschrikkelijk lelijke dingen daarom wil ik deze zo onopvallend mogelijk monteren.
Overloopbare zonnepanelen zie ik niet zitten met het oog op roestvorming onder het zonnepaneel, feiten die een mindere maten meespelen maar ook niet geheel onbelangrijk zijn, zijn minder opbrengt en veel duurder.

Het zagen en bewerken van een 15mm Okume plaat.

Afbeelding

Afbeelding

De koeken worden rond gefreesd om dat het geheel wordt voorzien van een impregneer epoxy, zodat er overal voldoende laagdikte kan worden opgebouwd.

Afbeelding


Wordt vervolgd.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 13 Apr 2020, 16:47

Weer een stapje verder;

Alles is gezaagd en pas gemaakt, best een werkje met sponningen onder verstek, hoeken onder dubbel verstek en vals verstek, uiteindelijk komt het zonnepaneel "flus,, in een frame te liggen zodat het op ooghoogte niet opvalt.

Afbeelding

Afbeelding

Hulpstukken voor het zaakje ineen te klemmen

Afbeelding

Klaar voor de strijd,

Afbeelding

En klemmen maar,

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende handeling,

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor pascall » 14 Apr 2020, 19:12

En weer een stukje verder.
Frame uit de klemmen en overtollige lijm verwijderd, de hoeken van het frame afgerond en het geheel geschuurd.
Zes (loosgaten) in de rand van het frame gefreesd, deze dienen voor de ventilatie en eventueel lekwater wat tussen het frame en het zonnepaneel zou kunnen lekken.
Volgende stap is de ronding van het stuurhuisdak in het frame verwerken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ultrasoon vs antifouling

Berichtdoor Oeverloos » 14 Apr 2020, 22:27

Hey Pascal,

Ik zie nu pas hoe je de zonnepanelen op je schip wilt zetten.
Ziet er weer ingenieus uit.

Net op tijd klaar voor de grens met Denemarken open gaat.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten