Pagina 3 van 4

Re: Iets met de marifoon

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2019, 19:50
door kajoe
ik zou maar eens een boekje aanschaffen of dit van het internet afhalen hoe en waar en waarvoor alle marifoonkanalen voor dienen en waar je welk kanaal nodig hebt ,is verekte makkelijk .

Re: Iets met de marifoon

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2019, 20:16
door Hooveld960
Ik heb een boek, het ANWB cursusboek. ik heb ook mijn marifoon basiscertificaat.
Vanuit het ANWB boek had ik voor mezelf een uittreksel gemaakt van de belangrijkste marifoonkanalen.
Maar ik kom er nu dus achter dat de praktijk afwijkt van de theorie in het boek.

Re: Iets met de marifoon

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2019, 21:22
door Marie Christina
Nee hoor, Jan.
Je hebt het best helder voor de bril.
Valt alles mee.
Je haalt alleen ruim water en binnenwater zo af en toe door elkaar.

Nood-, spoed-, en veiligheidsverkeer alsmede aanroepkanaal op binnenwater: kanaal 10. Daarna werkkanaal afspreken, vaak "dubbel; kanaal 77.
Alle kanalen waar niet veel reikwijdte voor nodig is: 1 Watt, alle andere (zeg maar de 'officiƫle' max 25 Watt op vaste marifoons en 7 Watt op handmarifoons.


Nood-, spoed-, en veiligheidsverkeer alsmede aanroepkanaal op zee: kanaal 16. (Eigenlijk 13, maar niemand gebruikt het), Daarna werkkanaal afspreken, meestal kanaal 6.
NL kustwacht op 23 en 83.
Alle kanalen op "zee"schepen (kan ook een jacht zijn met papieren daarvoor) kunnen op 25 Watt.

Sluizen/bruggen worden aangegeven op blauwe borden.

Dat is het wel zo'n beetje in een notendopje.

Re: Iets met de marifoon

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2019, 21:43
door zebigbos
Ook ik haalde mijn marifoonbewijs, want ik had een platbodem gehuurd met een marifoon er in.
Les 1: vrijwel niemand houdt zich aan de standaarden en procedures.
Les 2: het ding is vrijwel nutteloos, alleen bij het aanlopen van de haven in Schiermonnikoog had ik contact, en 1 of 2 keer bij een brug. Verder voornamelijk stilte.
Maar het was toch wel geinig hoor.

Re: Iets met de marifoon

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2019, 21:55
door bas
Binnenvaart is toch allemaal op max. 1 Watt?

Re: Iets met de marifoon

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2019, 21:59
door henkvd
1 Watt: 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 31, 71, 72, 74, 75, 76 en 77 .
De rest kan/mag op hoog vermogen.

Re: Iets met de marifoon

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2019, 23:05
door R.C.Grootveld
zebigbos schreef:Les 1: vrijwel niemand houdt zich aan de standaarden en procedures..

Eens, en met RT ervaring uit defensie, luchtvaart en brandweer kan ik zeggen dat dat maar goed is ook.
RT gesprekken dienen kort en krachtig te zijn, en daarin is geen plek voor aanroepen met 3x aan te roepen station, 3x eigen scheepsnaam, over etc. etc.
Dan doen genoemde professionals ook niet. Ik heb nergens zoveel theoretisch RT protocol gezien als in het cursusboek marifonie :D
zebigbos schreef:Les 2: het ding is vrijwel nutteloos, alleen bij het aanlopen van de haven in Schiermonnikoog had ik contact, en 1 of 2 keer bij een brug. Verder voornamelijk stilte.

Niet eens, ik bestempel marifoon als zeer nuttig, zij het dat het enigszins afhankelijk is van je vaargebied.
Op het Sneekermeer, de Jeltesloot of de Randmeren kun je discussiƫren over het nut, op wateren als de grote rivieren etc. heb je mijns inziens zonder zo'n ding niets te zoeken. Tenzij je bereid bent om als een braaf hondje af te wachten tot er een keer ruimte is om ergens tussen door te gaan of te schutten ;)

Re: Iets met de marifoon

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2019, 00:05
door WD40
bas schreef:Binnenvaart is toch allemaal op max. 1 Watt?

Heb ik ook zo begrepen en er net nog even de cursusmap bijgehaald. Hoog vermogen op de Nederlandse binnenwateren is verboden, max 1 watt.

Re: Iets met de marifoon

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2019, 00:32
door R.C.Grootveld
WD40 schreef:Heb ik ook zo begrepen en er net nog even de cursusmap bijgehaald. Hoog vermogen op de Nederlandse binnenwateren is verboden, max 1 watt.

Niet helemaal waar, want met Marcom-B mag je wel op 25W zenden.
Het is wel zo, dat om toegelaten te worden op de markt, het apparaat zodanig geprogrammeerd te zijn dat standaard 1W is ingesteld (uitgezonderd #16) en dat je bewust op een knop moet drukken om naar 25W te schakelen.

Re: Iets met de marifoon

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2019, 00:40
door R.C.Grootveld
Hooveld960 schreef:Waarom dat zo is weet ik ook niet. Wat zou het voor kwaad kunnen?

DW is inderdaad formeel verboden op binnenwateren.

Waarom? Om te voorkomen dat je op het verkeerde kanaal antwoordt, als er een oproep is. Daarom heeft de beroepsvaart (verplicht) ook 2 apparaten.

Overigens is mijn ervaring dat DW alleen zinnig is op grote wateren als O/W Schelde, IJsselmeer en Waddenzee (daar gebruik ik het ook):
Omdat die gebieden door de Kustwacht worden uitgeluisterd, is #16 daar het primaire kanaal voor noodverkeer, terwijl het reguliere inter-ship verkeer op #10 wordt afgehandeld.
Op de gewone binnenwateren heeft DW geen zin, daar is het gewoon #10 of blokkanaal.