Iets met de marifoon

communicatie en navigatie apparatuur

Iets met de marifoon

Berichtdoor Hooveld960 » 08 Jun 2019, 19:28

Afgelopen week een handjarifoon gekocht, de Cobra HH350. Netjes geregistreerd bij het Agentschap Telecom en de ATIS programmeren ging ook makkelijk.
Vandaag getest hier op de boot, maar hij doet niks. Ik heb op de kanalen 10 en 13 een aantal testoproepen gedaan, maar ik krijg geen respons. Ik hoor ook helemaal niets als de marifoon op ontvangst staat, geen geruis niets! Ik heb de squelch al helemaal teruggezet, maar dan hoor ik nog geen geruis.
Het lijkt erop dat de marifoon het gewoon niet doet. Ik zit hier in de thuishaven redelijk in de buurt van doorgaand vaarwater. Maar wat is de ontvangst van zo'n handmarifoon? Ik zou toch wel wat moeten ontvangen van binnen- of pleziervaart om me heen?
Ik heb de marifoon vanmiddag ook meegenomen naar wat drukker vaarwater maar noppes niks geen ontvangst. Ook geen response op m'n testoproepen.
Iemand bekend met deze marifoon? Zou die stuk zijn?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor henkvd » 08 Jun 2019, 19:41

Squelch open geen ruis hoorbaar, dat klinkt niet goed, zou ermee terug gaan. wel piepjes hoorbaar bij inschakelen, toets gebruik ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor Hooveld960 » 08 Jun 2019, 20:12

Piepjes als ik de toetsen indruk? Ja dat wel, maar dat kun je ook uitzetten.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor broekie » 08 Jun 2019, 20:24

Neem aan dat je voldoende batterij lading hebt. Antanne goed gemonteerd? Zou het even zoeken in de basis zaken, anders terug naar de leverancier.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor Hooveld960 » 08 Jun 2019, 21:01

Morgen eens kijken of iemand hier in de haven marifoon aan boord heeft, maar ben bang van niet. T'is trouwens erg stil hier in de haven.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor Marie Christina » 08 Jun 2019, 21:04

Heb je niet toevallig de mute functie geactiveerd?
Dat kan vaak dmv een toetsencombinatie.
Het ene knopje tegelijk indrukken met een andere.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor Hooveld960 » 10 Jun 2019, 09:39

De marifoon zend in ieder geval wel. Gisteren getest met een andere marifoon en die ontving mij wel.
Ik ontving hem ook. De squelch bestaat uit 9 standen op deze marifoon, 00, 01, 02 t/m 08. Op 00 heb is wel ruis. Op stand 01 al niet meer.
Gisteren een rondje gevraren hier in de buurt, richting Langweer, twee keer over het PM kanaal, langs Sneekermeer, naar en door Sneek en weer terug.
Maar noppes niks ontvangen op de marifoon. Ik had het juist leuk en leerzaam gevondrn om wat marifoonverkeer te beluisteren. Ik weet alleen vanuit de theorie hoe berichten gaan, maar heb wel gehoord dat dat in de praktijk wel wat anders gaat. Maar helaas ontvang ik dis niets. Komt dit ju door de handmarifoon? Of is er niks geen verkeer? Ik heb afwisselend de kanalen 10 en 13 geprobeerd.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor bas » 10 Jun 2019, 09:46

Geen idee of het druk is met marifoonverkeer op dat vaarwater. Zit er een scan functie op? Dan scant hij alle kanalen af op zoek naar verkeer.

Zit je binnen met de marifoon zonder buitenantenne? Dat belemmerd het ontvangst ook behoorlijk, dan pik je enkel wat op als het heel dichtbij is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor Marie Christina » 10 Jun 2019, 10:21

Kanaal 13 is het officiële aanroepkanaal op zee.
Dat bij dient te staan op momenten dat de kapitein dat nodig acht.
Dat heb je goed onthouden uit het theorieboek.
Theorie.
Want in de praktijk luistert men alleen naar kanaal 16.
Dat deed men al sinds de uitvinding van de marifoon en dan kan de wetgever wel verzinnen dat we naar kanaal 13 dienen te gaan, maar niemand doet het.
Zelfs de kustwacht niet.

Ik heb bij wijze van test de kustwacht wel eens aangeroepen op 13.
Ik kreeg geen antwoord.
Op 16 meteen.

Je zult dus om twee redenen niets horen op kanaal 13 op het PMK/Sneekermeer:
1 kanaal 13 is voor buitenwater
2 Niemand gebruikt kanaal 13

Ook al is het PMK een drukbevaren kanaal met beroepsvaart, het marifoon gebruik op dat kanaal valt tegen.
Kanaal 10 dient bij te staan op het PMK en beroepsvaart doet dat ook wel, maar ze gebruiken het echt alleen om passeerafspraken te maken.
En die zijn van tevoren al klip en klaar.
Dus daar wordt hij al nauwelijks voor gebruikt.
Vroeger gebruikten ze kanaal 10 ook vaak om elkaar op te roepen voor een sociaal praatje op 77.
Maar met dat ongelimiteerde beltegoed op mobiel is dat ook niet meer nodig.
Men belt elkaar gewoon.
Gratis, niemand luistert mee en altijd goed ontvangst.

Zeker als men hoort dat een "jaggie" aan het praten is dan zal men niet gauw genegen zijn te antwoorden.
En dat horen de profs metéén.
Neem dat maar van mij aan.

Probeer het eens op kanaal 77.
Als je daar een gesprek hoort kan je wellicht aansluitend om een testgesprek vragen.

Overigens, Jan: je PBtje al gelezen?
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 10 Jun 2019, 10:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Iets met de marifoon

Berichtdoor kajoe » 10 Jun 2019, 10:27

je moet wel in de gaten houden dat je een low en hoge stand hebt voor het zenden mijn hand marifoon staat meestal op kan 10 aan de rand van het Sneekermeer en soms hoor je uren niets ,het begint wat drukker op de lijn te worden nu de jachten met elkaar beginnen te auwe hoeren over dat ze weer een meter verder zijn dan net enz maar het kan soms een verblindende stilte zijn ook omdat de grote vaart de marifoon maar weinig gebruikt ,tja ze zien elkaar nu op de ais dus is ook het melden bij bruggen sterk terug gelopen en hou er rekening mee dat meestal de max afstand voor zenden rond 6-7 km ligt.
zelf heb ik een icom omdat die voor mij het beste voldeden in mijn werk op het water en dat al meer dan 25 jaar .
z
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten