Zwevend net 12 volt versus 230 volt aarden

communicatie en navigatie apparatuur

Zwevend net 12 volt versus 230 volt aarden

Berichtdoor Ron-1937 » 05 Jun 2019, 12:32

L.S.
Kan je op de aarden van een 12 volt boordinstallatie (-) op de motor, ook de aarde van een sinus omvormer (230 V) aansluiten?
Idem dito met de aarden van een generator (i.p.v. een pen in de grond slaan of in het water hangen?)
Wie kan/wil mij dat vertellen.
Bij voorbaat dank; Ron
Ron-1937
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 Okt 2016, 12:14
ligplaats: Winschoten
info: Boornkruiser 760. (1968)

Re: Zwevend net 12 volt versus 230 volt aarden

Berichtdoor aquanaut » 05 Jun 2019, 15:32

Aan boord kun je (drijvend) niets "aarden".
Aarde krijg je alleen mee met een walstroom kabel of zoals je zelf al aangeeft, via een aardpen (die wel de grond in moet!!)

Maar verklaar je vraag nader!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zwevend net 12 volt versus 230 volt aarden

Berichtdoor kajoe » 05 Jun 2019, 16:24

eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal ,bij ons op mijn grote schip hadden we 24 volt en kregen een omvormer van toen 1800 watt de instructie zij gewoon de plus en de min van de 24 (of 12) volt aansluiten en van de omvormer liep de bijgeleverde kabel naar de stekkerdozen deze 220 waren wel geaard maar verder hebben we ons nooit ergens om bekommerd en dat heeft een dikke 10 jaar zo gewerkt en werd veel gebruikt door de gasten accu ruimte hadden we ruim voor handen 8x240 AMP nooit ook maar iets verder van aarde en dergelijke gemerkt ook de scheepvaart inspectie zij er verder niets van tijdens de 2 jaarlijkse controle even zo bij de electra keuringen vonden ze het prima ,nu op mijn bootje een 1500 w sinus zit op de zelfde manier aangesloten. de meeste apparaten zijn tegenwoordig dubbel geïsoleerd en mocht er sluiting komen dan zal je even een nieuwe of meerdere nieuwe zekeringen in je omvormer moeten verwisselen (nog nooit in alle jaren gehad ).
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Zwevend net 12 volt versus 230 volt aarden

Berichtdoor Ron-1937 » 11 Jun 2019, 10:48

Antwoord aan Aquanaut.
Ik heb een kleine generator waar aan een aansluiting voor aarde.
Eveneens zit aan de sinus omvormer een aansluiting voor aarde.
De motor en de accu, 12 volt, zijn ge-aard ( - ) op het staal van de boot.

En nu komt er aan het staal van de boot een aarde van 230 volt installatie bij (generator + omvormer).

Als ik nu kortsluiting zou krijgen in de 230 V voeding; blaast dat dan niet de ge-aarde 12 V installatie, met zekeringen en al op ???

En aardig om te weten: wat betreft het aarden in het "water" heb ik in 1982 meegemaakt dat het GEB in Amsterdam, in de kruipruimte van oude woningen van +/- 300 jaar oud, (aardpennen sloeg die praktisch in het grondwater stonden) als er maar bij meting 1 ohm werd bereikt ( in mijn huis toentertijd kwam het niet dieper dan anderhalve meter), dat was goedkoper dan nieuwe grondkabels in de straat te leggen

Mijn vraag, als leek, is dan ook niet beantwoord; kunnen 2 verschillende installatie's hetzelfde aardpunt hebben?
Ron.
Ron-1937
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 Okt 2016, 12:14
ligplaats: Winschoten
info: Boornkruiser 760. (1968)

Re: Zwevend net 12 volt versus 230 volt aarden

Berichtdoor aquanaut » 11 Jun 2019, 11:51

Ron,
Als je aan boord het besluit neemt om niet zwevend te werken (kajoe heeft het over een zwevend net) is het advies om alle aardpunten bij elkaar te brengen.
Ook zal de min van de DC installatie aan dit punt kunnen liggen (wat in de praktijk vaak onoverkoombaar is, dus beter bewust zo uitvoeren)
Foutstromen zullen zeker niet van invloed zijn op je DC installatie!
De foutstroom wil daar helemaal niet heen, deze wil terug naar de AC bron welke op dat moment voedt.
Wat je wel moet toepassen is een aardlek achter de AC bron aan boord.
Voorwaarde hiervoor is dan wel dat zowel op de generator als op de omvormer de N met de PE is verbonden (PE-N koppeling)
Deze koppeling zorgt ervoor dat stromen welke door aarde wegvloeien als verschil kunnen worden opgemerkt door de geïnstalleerde aardlek.
Deze zal hierop reageren door af te schakelen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten