GPS

communicatie en navigatie apparatuur

GPS

Berichtdoor PARO » 17 Mei 2019, 09:53

Watersporters, bij het gebruik van verschillende vaarkaarten waaronder ozie, vaarkaart nederland en river guide recreant kan ik op mijn tablet android lenovo van 5 jaar oud geen satteliet ontvangst, of zelden kortstondig, bekomen. Wanneer ik waze gebruik dan lukt dit wel.
Heeft dit te maken met de interne gps die gekke toeren vertoont of zijn dit gevolgen van de juistzetting van de sattelieten enkele weken geleden?
Waze geeft regelmatig updates en msschn is dat de reden dat dit wel werkt.

Gr Clemens
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: GPS

Berichtdoor Marie Christina » 17 Mei 2019, 10:25

De klok van de GPS satelliet is ooit begonnen met piepjes uitzenden op tijdstip 0000.
Dat was geen kloktijd.
Het was gewoon tijdstip 0.
Aan alle computers en ontvangers is destijds verteld dat tijdstip 0000 gelijk stond aan UTC XX:XX op datum YY/ZZ/20??
Vanaf dat moment is het systeem gewoon gaan tellen en wist dus hoe laat het moest zijn op de ontvangers.
De ontvanger ontvangt dus niet constant een datum en tijd van de satelliet, maar telt zelf secondes bij tijdstip 0 op.
Als de satelliet zijn piepje uitzendt vertelt hij gelijk erbij dat hij dat deed op de zoveelste seconde na tijdstip 0.
De ontvanger krijgt het piepje op tijdstip 0 + uitzendseconde + x en kan daarmee allerlei berekeningen maken. Onder meer hoe lang het piepje er over gedaan heeft, wat bijvoorbeeld (samen met het gemeten doppler-effect) een maat is voor je snelheid.

Net als een kilometerteller in je auto kwam die klok aan bij 9999 en moest dus gereset worden naar 0.
Tegelijk werd aan alle computers verteld dat die nieuwe tijdstip 0 gelijk stond aan de tijd en datum waarop dat gedaan werd.
Vandaar dat het mogelijk was dat de GPS ontvanger enige tijd van slag kon zijn.
(Tot zover de theoretische achtergrond. Maar ik vermoed dat het zo wat duidelijker wordt. Anders laat je het maar mooi voor wat het waard is. :) )

Hierop voortbordurende kan ik mij niet voorstellen dat jouw probleem hier uit voortkomt.
Jouw systeem moet allang weten dat de klok gereset is.

Waar het dan wel aan ligt?
Moeilijk.
Ik kan mij voorstellen dat er een conflict ontstaat tussen de interne GPS en de externe.
En dat dat conflict alleen van invloed is op de door jouw genoemde systemen.
Is het mogelijk om de interne uit te schakelen en dan kijken of hij het wel doet?
Werken alle systemen wel naar behoren als de externe GPS niet aangesloten is?

[Edit: typefoutjes]
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: GPS

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Mei 2019, 13:25

PARO schreef:Watersporters, bij het gebruik van verschillende vaarkaarten waaronder ozie, vaarkaart nederland en river guide recreant kan ik op mijn tablet android lenovo van 5 jaar oud geen satteliet ontvangst, of zelden kortstondig, bekomen. Wanneer ik waze gebruik dan lukt dit wel.
Heeft dit te maken met de interne gps die gekke toeren vertoont of zijn dit gevolgen van de juistzetting van de sattelieten enkele weken geleden?
Waze geeft regelmatig updates en msschien is dat de reden dat dit wel werkt.
Gr Clemens

Hetgeen wat Marie Christina ook aangeeft,ik denk niet dat jou Lenovo tablet daar debet aan.
Laat ik nou toevallig ook een Lenovo tablet hebben,een Tab3 Business.GPS,WiFi en GSM,speciaal gekocht voor onderweg.
Die is 4 jaar oud,een jaartje minder dus,maar ik heb die problemen die jij hebt niet.
Ik heb er geen Waze op,maar wel Vaarkaart Nederland(Betaalde versie), en de Marrekrite,en momenteel een proefversie van NavKid.
Maar qua GPS heb ik geen problemen.
Nog even over Vaarkaart Nederland.
Indien je geen betaalde versie hebt,moet de data constant gedownload worden van de server,in feite werk je dan via de server,middels je GSM.
Heb je er een betaalde van,dan staat de kaart en alle bijbehorende info over vaarwegen,in je geheugen,en kun je zelfs offline gebruik maken van de Vaarkaart app.Dat wil bij de gratis versie dus niet.
Kan het zijn dat dat de oorzaak is?
Noordvaarder
 

Re: GPS

Berichtdoor bas » 17 Mei 2019, 13:44

Wellicht in de instellingen van je tablet even de locatiemethode nakijken hoe die staat ingesteld?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: GPS

Berichtdoor PARO » 17 Mei 2019, 13:51

@Marie Christina, het is een ingebouwde GPS
@Noordvaarder, vaarkaart nederland is de betaalde versie en ozie met Belgische en Nederlandse vaarkaarten staan op de HD. Zou het kunnen dat er een conflict ontstaat omdat verschillende programma's op de achtergrond de gps gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

PS: ik denk dat het een nieuwe tablet zal worden, alleen spijtig dat ik geen 13,5" vind.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: GPS

Berichtdoor PARO » 17 Mei 2019, 13:51

bas schreef:Wellicht in de instellingen van je tablet even de locatiemethode nakijken hoe die staat ingesteld?


Instellingen staat op grote nauwkeurigheid.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: GPS

Berichtdoor Marie Christina » 17 Mei 2019, 16:28

Ja Paro, dat kon best eens.
Als er één van de programma's op de achtergrond blijft meedraaien kon dat best eens van invloed zijn op het programma dat op dat moment draait.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: GPS

Berichtdoor henkvd » 17 Mei 2019, 17:16

Nou ben ik niet zo heel bekend met Android, maar staat locatie gebruik of hoe het ook mag heten voor Android voor Ozie wel aan ?
Aangezien Waze wel normaal functioneert.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: GPS

Berichtdoor ErikH » 17 Mei 2019, 19:44

Downnload ff het eerste de beste GPS appje em kijk of er gegevens op je scherm komen. Komen die er niet dan is er wat mis met de GPS module in je tablet, komen er wel gegevens dan is er een probleem tussen de Vaarkaart ap en de GPS module.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: GPS

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Mei 2019, 22:52

PARO schreef:Watersporters, bij het gebruik van verschillende vaarkaarten waaronder ozie, vaarkaart nederland en river guide recreant kan ik op mijn tablet android lenovo van 5 jaar oud geen satteliet ontvangst, of zelden kortstondig, bekomen. Wanneer ik waze gebruik dan lukt dit wel.
Heeft dit te maken met de interne gps die gekke toeren vertoont of zijn dit gevolgen van de juistzetting van de sattelieten enkele weken geleden?
Waze geeft regelmatig updates en msschn is dat de reden dat dit wel werkt.

Op basis van het feit dat hij het af en toe wel doet, zou het me niet verbazen dat je table geen GPS ontvanger in zich heeft, maar alleen gebruik maakt van de coördinaten die door de #G transmitters worden meegestuurd.
Die kunnen gebruikt worden om het de GPS positie te verbeteren (als ik het goed begrepen heb).
Ik zie nl ook wel eens op m'n telefoon dat ik op een andere plek sta, dan waar ik in werkelijkheid sta .... de telefoon laat dan de locatie van de zendmast zien ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten