Tiemen,
1) Nee, dit heeft niets met elkaar te maken.
De scheidingstrafo wordt primair ingezet om de wal-aarde te kunnen ontkoppelen van het boordnet door het maken van een galvanisch gescheiden 230V systeem aan boord.
Doordat er geen potentiaalverschil meer is tussen de opgewekte fasen en de walaarde heb je deze niet meer nodig (je kunt hem niet eens gebruiken)
Secundair is de veiligheidsfunctie waarbij het dus niet meer noodzakelijk is om met een aarde te werken.
Alleen als je besluit om apparaten aan te sluiten welke aan de klasse 1 voldoen is het raadzaam om zelf een scheepsaarde te gaan creëren door een PE-N verbinding aan te leggen en een aardlekschakelaar achter de trafo toe te passen.
Deze PE-N voorziening zit standaard ingebouwd in de Victron scheidingstrafo en is los te nemen als je een tweedraads systeem zou willen toepassen.
2) Nee, dit is niet nodig mits je via een isolatietransformator werkt, besluit je die niet te nemen dan kan het afhankelijk van de constructie van het armatuur noodzakelijk zijn deze geaard uit te voeren.
3) Klasse 2 apparatuur heeft altijd de voorkeur, alleen ontkom je meestal niet aan klasse 1 apparaten, zo zijn alle apparaten waarin stroom en water samenkomen altijd klasse 1 apparaten (koffiezetter/waterkoker)
Evenals apparaten met een metalen behuizing.
Zoals Rob hiervoor al aangeeft hoef je geen moeite te doen om apparatuur welke qua constructie aan klasse 2 voldoet uit te gaan voeren met randaarde.
Zie voor meer info dit handige document:
https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Victron-Energy-Aarding-aan-boord-van-schepen.pdfGroet Aquanaut