Uitbreiden met Victron Scheidingsstranformator

communicatie en navigatie apparatuur

Uitbreiden met Victron Scheidingsstranformator

Berichtdoor Thiemen » 04 Mrt 2019, 20:34

Gents,

Komende maand wil ik de E-installatie uitbreiden met een Victron Scheidingstransformator.
Vooruitlopend daarop kwamen de volgende vragen bij mij op:

1. Is het bij het in gebruik nemen van een Scheidingstransformator en gebruik van het stalen schip als aarde, veiliger om zoveel mogelijk apparatuur te voorzien van een geaarde aansluiting?
2. De 230v verlichting aan boord is bijvoorbeeld niet geaard, doe ik er verstandig aan op zoek te gaan naar een nieuw lichtarmatuur met randaarde en het 2 aderig snoer te vervangen?
3. Gaat de voorkeur nu uit naar Klasse 1 elektrische apparaten met randaarde of naar Klasse 2 elektrische apparaten "Dubbel Geïsoleerd" ?
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 18:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Uitbreiden met Victron Scheidingsstranformator

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Mrt 2019, 22:34

Doe gewoon alsof je thuis bent en maak het niet moeilijker dan het is, 230V AC op een schip is al moeilijk genoeg.
Het heeft weinig (= geen) zin om een dubbel geisoleerd apparaat of een kunststof schemerlamp van randaarde te voorzien.
Randaarde is alleen zinnig bij apparaten waarbij er een reele kans is, dat bij een storing het apparaat in contact komt met de Fase en bij aanraking een circuit door het lichaam kan vormen.
In de praktijk dus alleen metalen apparaten .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1703
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: Uitbreiden met Victron Scheidingsstranformator

Berichtdoor aquanaut » 05 Mrt 2019, 14:39

Tiemen,

1) Nee, dit heeft niets met elkaar te maken.
De scheidingstrafo wordt primair ingezet om de wal-aarde te kunnen ontkoppelen van het boordnet door het maken van een galvanisch gescheiden 230V systeem aan boord.
Doordat er geen potentiaalverschil meer is tussen de opgewekte fasen en de walaarde heb je deze niet meer nodig (je kunt hem niet eens gebruiken)
Secundair is de veiligheidsfunctie waarbij het dus niet meer noodzakelijk is om met een aarde te werken.
Alleen als je besluit om apparaten aan te sluiten welke aan de klasse 1 voldoen is het raadzaam om zelf een scheepsaarde te gaan creëren door een PE-N verbinding aan te leggen en een aardlekschakelaar achter de trafo toe te passen.
Deze PE-N voorziening zit standaard ingebouwd in de Victron scheidingstrafo en is los te nemen als je een tweedraads systeem zou willen toepassen.
2) Nee, dit is niet nodig mits je via een isolatietransformator werkt, besluit je die niet te nemen dan kan het afhankelijk van de constructie van het armatuur noodzakelijk zijn deze geaard uit te voeren.
3) Klasse 2 apparatuur heeft altijd de voorkeur, alleen ontkom je meestal niet aan klasse 1 apparaten, zo zijn alle apparaten waarin stroom en water samenkomen altijd klasse 1 apparaten (koffiezetter/waterkoker)
Evenals apparaten met een metalen behuizing.
Zoals Rob hiervoor al aangeeft hoef je geen moeite te doen om apparatuur welke qua constructie aan klasse 2 voldoet uit te gaan voeren met randaarde.

Zie voor meer info dit handige document:
https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Victron-Energy-Aarding-aan-boord-van-schepen.pdf

Groet Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2175
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten