Kwaliteit marifoon antennes

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Feb 2019, 14:03

quichot schreef:Dualwatch en duplex mag toch niet meer (voor recreanten)?

Dualwatch mag alleen als je een 'zee' resp. 'combi' marifoon hebt alsmede het aan het gebruik ervan verbonden Marcom-B.
Dus als je (zoals ik) Marcom-B hebt mag het gewoon.
Echter, veel marifoons zijn middels landen specifieke software geprogrammeerd.
Zo is de mijne zo geprogrammeerd, dat ik in 'river' (~Binnen) stand:
- ATIS wordt uitgezonden
- Automatische vermogensreductie is ingeschakeld
- DW/TW is geblokkeerd
terwijl in de 'Int' (~Zee) stand
- MMSI wordt uitgezonden (als ATIS)
- Automatische vermogensreductie is uitgeschakeld
- DW gebruikt kan worden, echter daarbij kan slechts 1 kanaal gekozen worden, het andere ligt vast (10)

Duplex geeft alleen aan dat zenden/ontvangen op verschillende frequenties plaats vindt en heeft niets met wel of niet mogen gebruiken te maken, dat is arbitrair vastgelegd door de autoriteiten.
Ik denk dan ook dat Kajoe doelt op de speciale apparaten die als 'walstation' moeten fungeren (dus voor brug/sluiswachters, havenmeesters* etc.), daar dient die frequentie setting nl omgedraaid te worden.


* Ik kreeg een keer geen contact met een havenmeester op #31, terwijl er wel een porto op de balie bleek te staan.
Toen ik hem daar naar vroeg was het antwoord: "Ja, ik snap het ook niet, we hebben het nog niet zo lang, maar ik hoor niets en anderen horen mij niet"
Bleek dus een 'gewone' te zijn . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor aadbloem » 19 Feb 2019, 14:26

quichot schreef:Er is geen kwaliteitsverschil tussen een starre witte en een flexibele. Bij mijn weten zijn het precies dezelfde sprieten, alleen zit die bij zo'n witte in een beschermhuls.

In zo'n witte zit doorgaans geen spriet maar een J gevormde en geschakelde geisoleerde koperdraad, een J-antenne. Zo'n witte buis kan dan ook het beste gebruikt worden als je de antenne niet aan massa (stuurhuis, metalen mast e.d.) wil of kan verbinden. Om zwerfstromen te voorkomen. Dit heeft zo zijn voordelen met name als je er een paar naast elkaar hebt staan zoals beroepschippers. Andere antennes waaronder ook gewoon soepele sprieten (lijkt wel veerstaal) zijn vaak verbonden met stalen massa als tegenpool, bijvoorbeeld de Metz RVS met ingebouwde bliksembeveiliging (naar genoemde massa). Een zeer soepele RVS spriet.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor Marie Christina » 19 Feb 2019, 16:06

Jan van Vijven schreef:
De streefdatum is nu 2023, zes jaar na afloop van de FM licentie. Kan nog verlengt worden als blijkt dat de bevolking nog niet genoeg DAB radio's bezit.
Er zijn zelfs nog FM zenders bijgekomen.


Ok, dank voor de toevoeging.
Maar het is toch iets waar je rekening mee kunt houden in je overwegingen.
Zo luister ik meestal radio via mijn Digitenne.
Zowel thuis als aan boord.
Alleen in de auto luister ik nog analoog.

Geen idee trouwens of DAB+ ook via een "FM spriet" te ontvangen is.
Zal haast wel niet.
Dat zou een veel te eenvoudige oplossing zijn.
Zo wel, dan heb je misschien nog wat langer iets aan dat splittertje.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor broekie » 19 Feb 2019, 16:21

Ik heb naast de vaste marifoon ook een waterdichte handheld.
Mocht ik het zinkende schip moeten verlaten, kan ik in ieder geval nog communiceren via de marifoon.
Maar dat als bijkomstigheid wat niet voor gaat komen. :roll:

Verder is het handig om de een op 77 te hebben en de ander op 10 of blokkanaal.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor quichot » 19 Feb 2019, 16:55

aadbloem schreef: Zo'n witte buis kan dan ook het beste gebruikt worden als je de antenne niet aan massa (stuurhuis, metalen mast e.d.) wil of kan verbinden. Om zwerfstromen te voorkomen. Dit heeft zo zijn voordelen met name als je er een paar naast elkaar hebt staan zoals beroepschippers. Andere antennes waaronder ook gewoon soepele sprieten (lijkt wel veerstaal) zijn vaak verbonden met stalen massa als tegenpool, bijvoorbeeld de Metz RVS met ingebouwde bliksembeveiliging (naar genoemde massa). Een zeer soepele RVS spriet.

Dank voor de info.
Mijn beide antennes zijn sprieten, en die staan 2,5 mtr van elkaar op een houten stuurhut, niet verbonden aan de massa, althans niet via de voetsteun. Die steunen hebben onderling wel potentiaalvereffening, doordat het afneembare dak waarop die staan van aluminium is. Is het raadzaam om dat daksegment met de massa te verbinden met een draadje?
Hoe dan ook, ze doen het zo ook prima hoor, daar niet van.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor Klaver vier » 19 Feb 2019, 19:03

Vraag onwetenheid van mij,wat voor voordeel zou die aarding moeten geven en waarom zou er dan geen aardpunt aan die antennes zitten,als da nodig zou zijn hadden ze dat er toch wel aangemaakt lijkt mij
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Feb 2019, 19:53

Klaver vier schreef:,als dat nodig zou zijn hadden ze dat er toch wel aangemaakt lijkt mij.


Er zit nooit een extra aarding aan een antenne.
Wat Guido bedoeld,is dat zijn alu dak op hout ligt,en dat deze dak geaard moet worden met de rest van de boot.
Je kabel is heeft namelijk een buiten en binnenkabel , + en -,en normaliter gaat men eravn uit,dat de antenne op een stalen dak,danwel aan beugel vastzit,die weer met de grond contact maakt.
Ik heb trouwens vroeger 'geleerd',dat een kleine antenne, een soort van "groundplane" moest hebben,en dat die dan het liefst op een plaat stond.Had met weerkaatsing van radiogolven te maken?
Of gold dat dat enkel voor de 27Mhz business destijds(illegal) :mrgreen:
Met de 3meterband antenne kon dat niet. :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor henkvd » 19 Feb 2019, 23:08

De oude FM antennes zijn straks niet meer bruikbaar voor DAB, al zal dat nog wel ff duren voordat de FM band alleen nog ruis produceert, de DAB frequenties zijn natuurlijk anders 174 / 230 MHz ipv 98 / 108.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor aadbloem » 19 Feb 2019, 23:13

Klaver vier schreef:Vraag onwetenheid van mij,wat voor voordeel zou die aarding moeten geven en waarom zou er dan geen aardpunt aan die antennes zitten,als da nodig zou zijn hadden ze dat er toch wel aangemaakt lijkt mij
Gr René ( klaver vier)

Het gaat niet om aarding op zich, het is ten behoeve van de afstraling van de antenne, het ground-plane (effect) inderdaad zoals hierboven al werd genoemd.
Niet alle antennes hebben ground-plane nodig. Overigens maakt het niet uit of het om een 27Mhz setje gaat of een marifoon. Antenne afstralingstheorie is voor beide gelijk. En 27mc is geen 3 meter maar 11 meter :lol:
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor henkvd » 19 Feb 2019, 23:20

Marifoon antennes hebben geen ground plane, het zijn een soort dipolen, bij de meeste antennes ligt de buitenmantel aan het staal van het schip, als deze op normale wijze wordt gemonteerd, dat is verder prima.
De eerste marifoon antennes waren ground plane antennes, met 3 of 4 radialen, hier komt ook de bijnaam van de marifoon vandaan, de spoetnik, naar de eerste Russische kunstmaan.
De groundplane antennes waren geen succes, er vielen regelmatig radialen vanaf en zijn in no time uit het antenne park verdwenen aan boord.



Spoetnik
Afbeelding



Groundplane antenne
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten